• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

۹ نکته ضروری در مورد ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

۹ نکته ضروری در مورد ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی (STI) است. اکثر افراد در برهه‌ای از زندگی خود به HPV مبتلا می‌شوند، اما پس از معرفی واکسن، تعداد مبتلایان به این ویروس در حال کاهش است.

HPV می‌تواند از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل شود، بنابراین برای انتقال ویروس نیازی به برقراری رابطه جنسی نیست.

بیش از ۱۵۰ گونه مختلف از HPV وجود دارد. در نود درصد مواقع، بیماری طی چند سال خود‌به‌خود از بین می‌رود. اما همیشه اینطور نیست، سویه‌های کم‌خطر می‌توانند سبب ایجاد زگیل تناسلی شوند و سویه‌های پرخطر می‌توانند سبب سرطان دستگاه تناسلی شوند. این موارد قابل کنترل هستند اما درمان نمی‌شوند.

این مقاله به بررسی ۹ حقیقت در مورد عفونت‌های HPV، علائم، خطرات، سویه‌ها، پیشگیری از ابتلا، آزمایش، غربالگری و درمان می‌پردازد.

1: این ویروس بسیار رایج است!

تخمین زده می‌شود که بیش از ۴۲.۵ میلیون آمریکایی با HPV زندگی می‌کنند، که آن را به شایع‌ترین عفونت (بیماری) مقاربتی در ایالات متحده تبدیل کرده است.

این بیماری به‌قدری رایج است که محققان بر این باورند که ۹۲ درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود به این ویروس مبتلا می‌شوند. البته، از زمان معرفی واکسیناسیون HPV، این تعداد به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

2: احتمال ابتلا به HPV بدون داشتن رابطه جنسی نیز وجود دارد

HPV از طریق تماس جنسی پوست به پوست منتقل می‌شود. پس مقاربت تنها راه انتقال نیست. در‌واقع هیچ‌گونه دخولی برای انتقال HPV لازم نیست و هر ناحیه‌ای که در معرض HPV قرار گیرد، آسیب‌پذیر است.

به‌طورکلی، مقاربت واژینال و مقعدی بیشترین ارتباط را با انتقال HPV دارد. اگرچه احتمال شیوع پایین است، اما این ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی نیز منتقل شود.

اگر چندین شریک جنسی داشته‌باشید یا با فردی که شرکای جنسی زیادی داشته است رابطه جنسی داشته‌باشید، خطر ابتلا به این ویروس افزایش می‌یابد.

3: بیشتر سویه‌ها منجر به سرطان نمی‌شوند

بیش از ۱5۰ گونه مختلف HPV وجود دارد. برخی از سویه‌های پرخطر با سرطان مرتبط هستند. برخی دیگر از انواع کم‌خطر باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند.

دو سویه ۱۶ و ۱۸ پرخطر هستند که با هم باعث ۷۰ درصد سرطان‌های دهانه رحم و ضایعات پیش‌سرطانی دهانه رحم می‌شوند.

با این اوصاف، داشتن زگیل تناسلی نشان‌دهنده‌ی ایمن بودن شما در برابر سرطان نیست. ممکن است هم‌زمان به چندین نوع HPV آلوده شوید. ظاهر زگیل اطلاعات لازم در مورد سویه آن می‌دهد.

4: هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد؛ اما واکسن آن در دسترس است

انواع HPV که باعث زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم می‌شوند قابل‌کنترل هستند؛ اما قابل‌درمان نیستند. زگیل تناسلی را می‌توان با برداشتن آنها درمان کرد، اما حذف آن‌ها ویروس را از بین نمی‌برد.

امروزه واکسن‌هایی وجود دارند که می‌توانند خطر ابتلا به HPV را در افراد جوان تا حد زیادی کاهش دهند، اما واکسن‌ها ایمن‌کننده نیستند و نمی‌توانند ویروس را در افرادی که قبلاً آلوده شده‌اند از بین ببرند.

5: اکثر افراد مبتلا به HPV، هیچ علائمی ندارند

اکثر افراد هیچ نشانه‌ای از عفونت ندارند و ممکن است تنها در صورت داشتن یک نتیجه غیرطبیعی پاپ‌اسمیر از این بیماری آگاه شوند.

اگر علائم ظاهر شوند، می‌توانند در فرج، آلت تناسلی، بیضه، مقعد، دهان یا گلو وجود داشته‌باشند و عبارت‌اند از:

زگیل تناسلی (برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی‌ها)
توده غیرمعمول
زخم

آزمایش HPV و پاپ اسمیر در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

6: واکسن HPV، شما را در برابر همه سویه‌ها ایمن نمی‌کند

Gardasil-9 واکسن HPV مورد تأیید FDA آمریکاست که در برابر دو نوع HPV کم‌خطر (نوع ۶ و ۱۱) و هفت نوع پرخطر (نوع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲) ایمن می‌کند.

گارداسیل-۹ ایمنی کافی را ایجاد می‌کند، اما در پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با HPV در افرادی که قبلاً در معرض یک یا چند نوع HPV قرار گرفته‌اند، کمتر مؤثر است. واکسن عفونت‌های HPV موجود، بیماری‌های مرتبط را درمان نمی‌کند؛ بلکه شما را در برابر سویه‌هایی که قبلاً در معرض آن‌ها قرار نگرفته‌اید، ایمن می‌کند.

همچنین ممکن است در خانم‌هایی که از بدو تولد مبتلا به HIV هستند، کم اثر باشد. این افراد ممکن است به یک نوع غیرمعمول HPV و سرطان دهانه رحم مبتلا شوند.

7: آزمایش تشخیص HPV

تست HPV را می‌توان همراه با آزمایش پاپ‌اسمیر معاینه‌ی معمول خانم‌ها انجام داد. کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) آزمایش معمول HPV را به شرح زیر تأیید می‌کند:

برای خانم‌های ۲۱ تا ۲۹ ساله، انجام پاپ‌اسمیر هر سه سال یکبار توصیه می‌شود.
برای خانم‌های ۳۰ تا ۶۵ساله، سه روش آزمایش برای انجام وجود دارد، آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی همراه با تست پاپ‌اسمیر هر پنج سال یکبار، یا انجام تست پاپ‌اسمیر به‌تنهایی هر سه سال یک‌بار، یا انجام تست HPV هر پنج سال یک‌بار.
انجمن سرطان آمریکا (ACS) به افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم توصیه می‌کند که هر پنج سال یک‌بار آزمایش HPV اولیه را به‌جای پاپ‌اسمیر انجام دهند. انجام این تست، هر پنج سال یک‌بار، از سن ۲۵ سالگی شروع می‌شود و تا ۶۵ سالگی ادامه می‌یابد. تست پاپ‌اسمیر و تست hrHPV را می‌توان هر پنج سال یک‌بار انجام داد، یا آزمایش پاپ‌اسمیر را می‌توان هر سه سال یک‌بار انجام داد.

هیچ‌گونه آزمایش HPV برای تشخیص HPV تناسلی در آلت تناسلی وجود ندارد. بااین‌حال، برخی از پزشکان ممکن است آزمایش HPV را با تست پاپ‌اسمیر مقعدی در افراد پرخطری که رابطه جنسی مقعدی دارند انجام دهند.

8: واکسیناسیون HPV فقط برای کودکان نیست

واکسیناسیون روتین HPV را برای همه نوجوانان ۱۱ و ۱۲ ساله در بسیاری از کشورها توصیه می‌شود. البته این واکسن را می‌توان از سن ۹ سالگی نیز تجویز کرد. همچنین واکسیناسیون برای افراد بین ۱۳ تا ۲۶ سال نیز توصیه می‌شود.

برای برخی از افراد بالای ۲۶ سال، واکسیناسیون ممکن است همچنان مفید باشد. CDC واکسن HPV را برای برخی از بزرگسالان ۲۷ تا ۴۵ساله نیز توصیه می‌کند.

CDC آمریکا به افراد دارای نقص ایمنی (از جمله مبتلایان به HIV) توصیه می‌کند که بدون درنظرگرفتن سن، واکسینه شوند.

9: واکسیناسیون جایگزین غربالگری سرطان نمی‌شود

حتی اگر واکسن HPV را دریافت کنید، باید مراقب سرطان دهانه رحم باشید. بر اساس یافته‌های مرکز مقابله با بیماری‌های واگیر در آمریکا، واکسیناسیون می‌تواند از بیش از ۹۰درصد سرطان‌های ناشی از HPV مانند سرطان‌های مقعد، واژن، دهانه رحم و فرج جلوگیری کند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ