• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

تست الایزا به چه معناست؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

تست الایزا به چه معناست؟

اگر پزشک مشکوک به وجود بیماری باشد، سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم را تجویز می‌کند. این آزمایش که با عنوان تست الایزا شناخته شده، از این طریق می‌تواند به تشخیص بیماری بپردازد.

تست الایزا یک آزمایش خون است که آنتی‌بادی‌ها را در جریان خون ردیابی می‌کند. وجود آنتی‌بادی‌ها در خون، نشانه‌ی مبارزه سیستم ایمنی با یک بیماری است. در ادامه در مورد تست الایزا بیشتر توضیح داده خواهد شد.

تست الایزا چطور به تشخیص کمک می‌کند؟

آزمایش الایزا به شناسایی شرایطی که در آن سیستم ایمنی علیه بیماری، آنتی‌بادی تولید کرده‌است می‌پردازد. تشخیص برخی از بیماری‌ها با روش‌های دیگر مثل برداشتن نمونه توسط سوآپ امکان‌پذیر نیست. در این موارد، تست الایزا می‌تواند به تشخیص علائم عفونت یا بیماری کمک کند.

برخی از بیماری‌هایی که آزمایش الایزا می‌تواند تشخیص دهد عبارتند از:

ایدز یا HIV
بیماری لایم (Lyme disease)
کووید-۱۹
کم‌خونی‌های خطرناک
سرطان سلول‌های سنگ فرشی (SCC)
سیفلیس

کارکرد تست الایزا

در تست الایزا از آنزیم‌های اختصاصی استفاده می‌شود که به آنتی‌بادی‌های موجود در خون متصل می‌شوند. این تست با مخلوط‌کردن نمونه خون با ترکیب شناخته‌شده در صفحات جاذب مخصوص انجام می‌شود. در این تست از آنزیم‌های مختلفی بسته به تشخیص پزشک استفاده می‌شود و آنتی‌بادی‌های مختلفی را شناسایی می‌کند.

اگر آنتی‌بادی‌های مدنظر در خون وجود داشته باشد، آنزیم‌های موجود در صفحه به آن‌ها متصل می‌شوند. در تست مثبت، صفحه جاذب تغییر رنگ می‌دهد. درحالی‌که در تست‌های منفی تغییر رنگی در صفحه مشاهده نمی‌شود. با توجه‌ به میزان تغییر رنگ صفحه، شرایط و شدت بیماری تعیین می‌شود.

انجام تست الایزا در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

آمادگی‌های لازم

تست الایزا سریع و آسان انجام می‌شود. برای انجام تست، نمونه خون گرفته‌می‌شود. جهت گرفتن نمونه خون، تورنیکت (رگ‌بند) به بازو بسته می‌شود و محل ورود سوزن ضدعفونی می‌شود.

پس از گرفتن خون کافی، سوزن را خارج شده و از شما خواسته می‌شود تا محل سوزن را با انگشت فشار دهید. این کار سبب لخته‌شدن خون می‌شود و از خونریزی جلوگیری می‌کند. ممکن است هنگام ورود یا خروج سوزن و یا فشاردادن محل، کمی احساس درد یا سوزش داشته‌باشید.

زمانی که مطمئن شوند خونریزی متوقف شده‌است از شما می‌خواهند که دست خود را بردارید و محل را چسب می‌زنند.

پس از اینکه اطمینان حاصل شد که سرگیجه یا سبکی سر ندارید، اجازه ترک آزمایشگاه را خواهید داشت.

نتیجه تست الایزا ممکن است تا چند هفته بعد آماده شود.

تست الایزا معمولاً اولین مرحله از فرآیند تشخیص است. اگر تست الایزا مثبت شد، پزشک آزمایش‌های بیشتر را برای تأیید تشخیص تجویز می‌کند. اگر تست الایزا منفی شد، برای اطمینان از این که نتیجه منفی کاذب نباشد، از شما خواسته می‌شود که چند هفته بعد تست را تکرار کنید.

خطرات احتمالی

تست الایزا خطرات چندانی ندارد زیرا تنها با استفاده از یک نمونه خون انجام می‌شود. خطرات ناشی از فرایند گرفتن خون وجود دارد. برخی از خطرات نادر در طی خون‌گیری عبارت‌اند از:

احساس سرگیجه یا غش
کبودی در محل خون‌گیری
خونریزی در محل خون‌گیری
عفونت در محل خون‌گیری

فلبوتومیست‌ها یا کارشناسان خون‌گیری، سال‌ها آموزش‌دیده‌اند تا این کار را تا حد امکان سریع و بدون درد انجام دهند. اگر قبلاً با آزمایش خون مشکل داشته‌اید، اختلال خونریزی دارید یا به‌راحتی کبود می‌شوید، پرسنل آزمایشگاه را قبل از انجام تست مطلع کنید تا اقدامات لازم را انجام دهند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ