Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-7db1-4d398e-7bfee.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-7db1-4d398e-7bfee.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (76) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

  • 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

هفت باور عمومی نادرست درباره هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

هفت باور عمومی نادرست درباره هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید

میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان مبتلا به هیپوتیروئیدیسم (Hypothyroidism) هستند، عارضه‌ای که در اثر آن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند. با وجود فراوانی ابتلا، بسیاری از مردم در این باره اطلاعات درستی ندارند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که چون بیماری‌های تیروئیدی دارند، مشکلاتی مانند خستگی و اضافه وزن عادی هستند. و یا آن که بسیاری از مشکلات دیگر خود را ناشی از بیماری تیروئیدی می‌دانند، در‌حالی‌که ارتباطی بین آنها وجود ندارد.

اگر هیپوتیروئیدیسم به درستی مدیریت شود، فرد مبتلا می‌تواند به‌خوبی با این بیماری کنار بیاید و به زندگی عادی ادامه دهد. اما در صورت عدم‌رسیدگی مناسب، این عارضه منجر به افت کیفیت زندگی، مشکلات دوران بارداری، و بیماری‌های دیگر نظیر بیماری‌های قلبی و افسردگی می‌شود.

اطلاع از حقایق ضروری درباره این بیماری می‌تواند در مدیریت بهتر این عارضه به شما کمک کند. در این مقاله، چند مورد از اشتباهات رایج در این زمینه را گردآوری کرده‌ایم.

باور نادرست اول: فقط خانم‌ها به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند

خانم‌ها و آقایان هر دو می‌توانند به هیپوتیروئیدیسم مبتلا شوند. این باور عمومی که کم‌کاری تیروئید فقط بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اشتباه است. اگرچه در خانم‌ها شایع‌تر است، اما آقایان نیز به آن مبتلا می‌شوند. خانم‌ها پنج تا هشت برابر بیشتر از آقایان به ناهنجاری‌های تیروئیدی مبتلا می‌شوند اما آقایان نیز باید از ریسک ابتلای خود آگاه باشند. فاکتورهای خطری که ممکن است منجر به مشکلات تیروئیدی شود شامل: داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی، داشتن پرتودرمانی در ناحیه گلو، سینه و غده تیروئید است.

باور نادرست دوم: فقط افراد مسن به هیپوتیروئیدیسم مبتلا می‌شوند

اگرچه ریسک ابتلا به کم‌کاری تیروئید در افراد بالای 60 سال بیشتراست ولی این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد. اگرچه با افزایش سن وقوع بیماری هیپوتیروئیدیسم افزایش پیدا می‌کند، خانم‌ها و آقایان در هر سنی می‌توانند به آن مبتلا شوند. در خانم‌های باردار و یائسه نیز هیپوتیروئیدیسم می‌تواند اتفاق بیافتد.

باور نادرست سوم: کم‌کاری تیروئید با بروز علائم خود را نشان می‌دهد

حدود 60 درصد از افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند، شناسایی نشده‌اند. در اغلب موارد علائم هیپوتیروئیدیسم مبهم هستند و بیانگر مشکل تیروئیدی نیستند. علاوه بر این در برخی افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مدتی طول می‌کشد تا علائم ظاهر شوند و همیشه از لحاظ بالینی قابل تشخیص نیست.

همچنین ممکن است علائم کم‌کاری تیروئید مثل خستگی، افزایش وزن، یبوست، افسردگی، درد مفاصل، خشکی پوست و موها، با علائم بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته شوند. اگر این مشکلات برای اولین بار برایتان ایجاد شده است و عوامل خطر کم‌کاری تیروئید را دارید لازم است به پزشک مراجعه کنید.

انجام آزمایش تیروئید در کرمانشاه

کم‌کاری تیروئید توسط پزشک ارزیابی و تشخیص داده می‌شود. اگر احتمال می‌دهید مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی هستید و یا در اعضای خانواده‌تان سابقه بیماری‌های تیروئید وجود دارد، با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش، می‌توانید از وجود آن باخبر شوید.

در کرمانشاه برای انجام آزمایش‌های تیروئید می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید تا نتیجه آزمایش را در اسرع وقت و با بالاترین دقت دریافت کنید.

باور نادرست چهارم: داشتن هورمون تیروئیدیِ بیشتر، چیز مفیدی است

چون هورمون‌های تیروئیدی کم‌کاری تیروئیدی را درمان می‌کنند ممکن است برخی فکر کنند اگر میزان این هورمون‌ها زیاد باشد برای بدن خوب است. باور عمومی این است که مقدار زیاد هورمون‌های تیروئیدی باعث افزایش انرژی و کاهش وزن می‌شود. مهم است که دوز مناسبی از داروهای تیروئیدی را مصرف کنید که مقدار مورد نیاز بدن را تامین کند و باعث افزایش غیرطبیعی در میزان هورمون‌های تیروئیدی نشود. کمبود هورمون‌های تیروئیدی باعث افزایش وزن و کاهش انرژی می‌شود، اما مصرف بیش از حد دارو نیز عوارض جانبی مانند افزایش اشتها، بی‌خوابی، لرزش و تپش قلب را خواهد داشت. اگر با مصرف دارو هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک دوز مصرفی شما را تغییر می‌دهد تا عوارض جانبی آن کاهش یابد.

باور نادرست پنجم: کم‌کاری تیروئید یعنی احساس خستگی دائمی

خستگی یکی از علائم شایع در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است اما در افرادی که این بیماری را ندارند نیز تحت شرایط مختلف می‌تواند وجود داشته باشد. یکی از علائم اولیه کم‌کاری تیروئید خستگی است که به دلیل کاهش متابولیسم بدن رخ می‌دهد. پس از درمان سطح انرژی بدن به حالت طبیعی برمی‌گردد. اگر با وجود خواب کافی، تغذیه مناسب و ورزش همچنان احساس خستگی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید تا سطح هورمون‌های تیروئیدی‌تان را آزمایش کند.

باور نادرست ششم: با رژیم غذایی می‌توان کم‌کاری تیروئید را کنترل کرد

رژیم‌غذایی می‌تواند برخی از مشکلات جسمی را برطرف کند اما این در مورد کم‌کاری تیروئید صدق نمی‌کند. شایع‌ترین نوع کم‌کاری تیروئیدی بیماری خود-ایمنی هاشیموتو (Hashimoto’s) است که نوعی التهاب مزمن غده تیروئید است. رژیم غذایی هیچ تاثیری بر این بیماری ندارد. مردم معمولا بعد از تشخیص به دنبال یک روش جایگزین برای درمان این بیماری هستند و در اولین مرحله درمان از طریق رژیم غذایی را انتخاب می‌کنند. باید توجه داشت رژیم غذایی روش مناسبی برای درمان این گروه از بیماری‌ها نیست. رژیم غذایی فقط عملکرد تیروئید را افزایش می‌دهد و استفاده از رژیم غذایی مناسب به سلامت کلی بدن کمک می‌کند.

باور نادرست هفتم: در دوران بارداری نمی‌توان داروهای تیروئیدی مصرف کرد

این دیدگاه غلط است. بدون درمان، در دوران بارداری کم‌کاری تیروئید باعث مشکلاتی مانند سقط جنین، زایمان زودرس و اختلال در رشد جنین می‌شود. مصرف داروی تیروکسین مصنوعی برای درمان کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری بی‌خطر است. به عبارتی، جنین به برای کسب تیروکسین خود به مادر وابسته است و تیروکسین برای رشد طبیعی مغز جنین مورد نیاز است.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ