• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آیا HPV و زگیل تناسلی یکسان هستند؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آیا HPV و زگیل تناسلی یکسان هستند؟

بیش از 100 نوع HPV وجود دارد، که بسیاری از آن‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. بیش از 50 درصد بزرگسالانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، حداقل به یک سویه از این ویروس مبتلا می‌شوند. بیش از 80 درصد خانم‌هایی که از لحاظ جنسی فعال هستند، تا 50 سالگی در معرض حداقل یک سویه از این ویروس قرار می‌گیرند.

HPV چگونه منجر به زگیل تناسلی می‌شود؟

بعضی از سویه‌های HPV -نه همه آن‌ها- باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند که به آن‌ها سویه‌های کم ‌خطر HPV می‌گویند زیرا ریسک ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهند. زگیل تناسلی شایع‌ترین بیماری مقاربتی است اما بعد از آلوده کردن، فقط 50 درصد از خانم‌ها و درصد خیلی کمی از آقایان علائم را نشان می‌دهند.

با این حساب، آیا HPV و زگیل تناسلی یکسان هستند؟ خیر یکسان نیستند اما ممکن است HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. سویه‌های 6 و 11 HPV دلیل ایجاد حدود 90 درصد از زگیل‌های تناسلی هستند.

فاکتورهای خطر ابتلا به زگیل تناسلی

چندین فاکتور خطر وجود دارد که احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند.

  • رابطه جنسی واژینال محافظت‌نشده
  • رابطه جنسی دهانی
  • رابطه جنسی مقعدی
  • شرکای جنسی متعدد
  • زایمان
  • تماس آلت تناسلی با آلت تناسلی فرد دیگر

استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی ریسک ابتلا به HPV را کاهش می‌دهد اما به‌طور کامل از ابتلا به آن جلوگیری نمی‌کند.

برخلاف سایر ویروس‌های منتقل شونده از راه جنسی، HPV از طریق مایع منی یا واژن منتقل نمی‌شود، بلکه از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌شود. حتی زمانی که کاندوم روی آلت تناسلی وجود دارد بخشی از پوست می‌تواند کشاله ران شریک جنسی را لمس کند و در این حالت امکان انتقال ویروس وجود دارد.

علائم زگیل تناسلی

زگیل تناسلی که کوندیلوما آکومیناتا (Condyloma accuminata) نیز نامیده می‌شود، ضایعات کوچک گوشتی به رنگ صورتی هستند که به تکه‌های کوچک گل‌کلم شباهت دارند. در خانم‌ها بیشتر در ناحیه لابیا و یا دهانه واژن ایجاد می‌شوند. برخلاف یکسان بودن نرخ ابتلا در خانم‌ها و آقایان، زگیل تناسلی در آقایان کمتر از خانم‌ها ایجاد می‌شود. وقتی زگیل تناسلی گسترش پیدا کند، در نوک آلت تناسلی و یا روی بیضه‌ها دیده می‌شود. حتی بدون داشتن رابطه مقعدی ممکن است در اطراف مقعد نیز زگیل‌ها ایجاد شوند.

داشتن رابطه جنسی دهانی با کسی که به HPV ایجاد کننده زگیل تناسلی آلوده است، باعث ایجاد زگیل  در اطراف دهان و گلو می‌شود.

آزمایش HPV و پاپ اسمیر در کرمانشاه

خانم‌های ۳۰ تا ۶۵ ساله، باید هر ۵ سال یک‌بار، تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing را برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام دهند. البته برخی از منابع علمی، آزمایش پاپ اسمیر را هر ۳ سال یک‌بار توصیه می‌کنند.

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

درمان

چندین راهکار درمانی برای زگیل تناسلی در دسترس است. بعضی از افراد به تنهایی می‌توانند این روش‌های درمانی را انجام دهند و برخی دیگر باید به پزشک مراجعه کنند. با وجود درمان، ممکن است زگیل ‌تناسلی دوباره ایجاد شود؛ به همین دلیل لازم است تا از چندین روش درمانی برای از بین بردن قطعی آن‌ها استفاده شود. با این حال زگیل تناسلی لزوماً به درمان احتیاج ندارد. به همین دلیل در صورت ایجاد این نوع زگیل، لازم است با پزشک خود مشورت کنید.

روش‌های درمانی شامل موارد زیر است:

  • استفاده از محلول‌های حاوی پودوفیلین، تری‌کلرواستیک‌اسید یا بی‌کلرواستیک‌اسید، حداقل یک بار در هفته
  • کرایوتراپی (انجماد) برای زگیل‌های کوچک
  • الکتروکوتری (Electrocautery) یا سوزاندن زگیل
  • لیزر درمانی
  • تزریق مستقیم اینترفرون به زگیل
  • جراحی زگیل

اینکه کدام روش درمانی بکار رود به تشخیص پزشک، اندازه زگیل، تعداد زگیل و محل قرارگیری آن‌ها بستگی دارد. بعضی از روش‌های درمانی برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ