• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش خون بارداری چیست و به چه دلیلی انجام می‌شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آزمایش خون بارداری چیست و به چه دلیلی انجام می‌شود؟

آزمایش خون حاملگی حساسیت بیشتری نسبت به آزمایش ادرار دارد و اطلاعات بیشتری را ارائه می‌دهد. بسیاری از آزمایش‌های خونی حتی مقدار کم hCG موجود در خون را نیز شناسایی می‌کنند، به این معنی که بارداری را چند روز زودتر تشخیص می‌دهند. آزمایش ادرار به hCG بیشتری نیاز دارد تا نتیجه مثبت اعلام شود و امکان اعلام نتیجه منفی کاذب توسط آزمایش ادرار کمی بالاتر است، اگر چه میزان آن بطور کلی پایین است.

آزمایش‌های کیفی

آزمایش‌های ادرار کیفی هستند، به این معنی که می‌توانند hCG را در خون شناسایی کنند که نتیجه مثبت است و یا تشخیص نمی‌دهند، که در این حالت نتیجه منفی خواهد بود. همچنین برای شناسایی hCG از آزمایش خون کیفی نیز استفاده می‌کنند. در این حالت نیز جواب واضح است؛ یا hCG شناسایی می‌شود که به معنی بارداری است و یا اینکه شناسایی نمی‌شود و به معنی عدم‌بارداری است.

آزمایش‌های بارداری ادرار، 10 روز بعد از بسته شدن نطفه بارداری را تشخیص می‌دهند. آزمایش‌های خون 6 تا 8 روز بعد از تخمک گذاری hCG را در خون شناسایی می‌کنند.

آزمایش‌های کمی

روش دیگر، استفاده از آزمایش کمی hCG است که آزمایش بتا hCG نیز نامیده می‌شود. این آزمایش علاوه بر باردار بودن یا نبودن، اطلاعات بیشتری را در اختیار پزشک یا متخصص زنان قرار می‌دهد. آزمایش کمی hCG حتی کمترین مقدار از هورمون را تشخیص می‌دهد و تعیین می‌کند چه مقدار hCG در خون شما وجود دارد. این اطلاعات را می‌توان در طول زمان با نتیجه آزمایش‌های دیگر مقایسه کرد.

به‌طور معمول ، در اوایل بارداری میزان hCG هر دو روز یک‌بار دو برابر می‌شود.

اگر هر 48 ساعت یک‌بار آزمایش خون گرفته شود پزشک بهتر می‌تواند سطح hCG و تغییرات آن را در طول بارداری بررسی کند. این آزمایش‌های خونی به پزشک کمک می‌کند تا احتمال سقط جنین، بارداری خارج از رحم و یا احتمال چند قلو بودن جنین را تعیین کند.

چه زمانی از آزمایش خون استفاده می‌کنند؟

در بارداری‌های طبیعی در خانم‌های سالم، آزمایش ادرار خانگی برای تشخیص بارداری کافی و موثر است. آزمایش خون در مواردی استفاده می‌شود که بارداری حساسیت بیشتری دارد و یا احتمال چند قلو بودن وجود داشته باشد.

آزمایش خون بارداری در شرایط زیر اهمیت پیدا می‌کند:

  • در بارداری‌های پرخطر
  • در طول درمان‌های ناباروری
  • وقتی که آزمایش ادرار منفی است اما قاعدگی به تاخیر افتاده باشد
  • برای رد احتمال سقط جنین و یا چندقلویی
  • تشخیص حاملگی خارج از رحم
  • و در شرایط دیگری که احتمال خطر در بارداری وجود دارد.

آزمایش‌های دوران بارداری در کرمانشاه

آزمایش‌‌های بارداری یکی از اقدامات مهم برای مراقبت‌های دوران بارداری است. این آزمایش‌ها اطلاعاتی را درباره سلامت شما و فرزندتان در اختیار پزشک می‌گذارد.

برای انجام انواع آزمایش‌های عمومی و تخصصی بارداری و غربال‌گری در کرمانشاه می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

اثربخشی آزمایش خون و آزمایش ادرار

آزمایش ادرار کم‌هزینه، بدون درد، کاربرد آسان، قابل استفاده در منزل و بسیار دقیق است. به این دلیل آزمایشی استاندارد برای تشخیص بارداری است. آزمایش خون بارداری نیز دقیق است و همچنین جزئیات بیشتری در مورد بارداری در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

تفسیر نتیجه آزمایش

نتیجه نرمال آزمایش hCG خون، افزایش سطح hCG را در سه‌ماهه اول بارداری نشان می‌دهد، که بعد از هفته دهم مقدار آن به تدریج کاهش می‌یابد. در هفته 16ام سطح hCG تا انتهای بارداری ثابت باقی می‌ماند. نتایج غیرعادی، ناهنجاری‌های مختلفی را نشان می‌دهد که در ادامه آمده است.

بالا بودن غیرطبیعی سطح hCG

بالابودن غیرطبیعی میزان hCG نشان‌دهنده این موارد می‌تواند باشد:

  • وجود عفونت یا تومور بدخیم در رحم
  • وجود بیش از یک جنین (دوقلو و یا چندقلو)
  • وجود تومورهای غیرسرطانی در رحم
  • سرطان تخمدان

پایین بودن غیرطبیعی سطح hCG

اگر نتیجه آزمایش مقدار پایین hCG را نشان داد، احتمال وقوع موارد زیر وجود دارد:

  • حاملگی خارج از رحم
  • سقط جنین
  • مرگ احتمالی جنین

برای اکثر خانم‌های باردار، آزمایش ادرار خانگی برای تایید بارداری کافی است. گاهی آزمایش خون کمی و یا کیفی برای بررسی شرایط خاص پزشکی و برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در مورد بارداری توسط پزشک تجویز می‌شود. هر دوی این تست‌ها برای تشخیص بارداری موثر هستند اما آزمایش خون وجود فاکتورهای دیگر در خون و یا تغییرات ایجاد شده در سطح برخی ترکیبات را نیز ارائه می‌دهد.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ