• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آنچه باید در مورد دیابت نوع ۲ و کووید ۱۹ یا کرونا بدانیم

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آنچه باید در مورد دیابت نوع ۲ و کووید ۱۹ یا کرونا بدانیم

دیابت نوع ۲ یکی از بیماری‌های زمینه‌ای است که سلول‌های بدن نمی‌توانند به‌درستی از قند (گلوکز) استفاده کنند. ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌تواند باعث شدید شدن و بدتر شدن علائم بیماری کووید ۱۹ شود. پس، دیابت نوع ۲ بر نحوه‌ی پاسخ بدن به ویروس تأثیر می‌گذارد.

دیابت نوع ۲ و خطر ابتلا به کووید ۱۹

تحقیقات در مورد ارتباط بین دیابت و کرونا همچنان ادامه دارد. اگر دیابت تحت کنترل نباشد، سطوح بالای گلوکز خون می‌تواند خطر ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش دهد.

احتمال ابتلا به کووید ۱۹ برای شخص مبتلا به دیابت نوع ۲ با فرد سالم تقریباً یکسان است. با این حال، قرار گرفتن در محل‌هایی که احتمال انتقال ویروس زیاد است، خطر ابتلا را افزایش می‌دهد.

عوارض دیابت نوع ۲ و کووید ۱۹

عوارض احتمالی کووید ۱۹ شامل موارد زیر است:

بستری شدن در بیمارستان
لوله‌گذاری (Intubation)
ونتیلاتور یا تهویه‌ مکانیکی
مرگ

افرادی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های شدید ویروسی هستند.

عفونت‌های ویروسی می‌توانند باعث افزایش سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و افزایش التهاب شوند. مطالعه بر روی کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد اما ممکن است ویروس کووید ۱۹، سطح گلوکز خون و التهاب را افزایش دهد.

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ احتمال ابتلا به بیماری شدید همراه با عوارض جدی ناشی از کووید ۱۹ مثل مرگ بیشتر است. اگر دیابت تحت کنترل باشد، خطر بروز عوارض جدی ناشی از کرونا کاهش می‌یابد.

درمان دیابت نوع ۲ و کووید ۱۹

لازم است به‌طور معمول از درمان‌های دیابت نوع ۲ استفاده کنید. توصیه می‌شود حداقل به مدت ۳۰ روز از تمام درمان‌ها برای دیابت که شامل موارد زیر هستند، کمک گرفت:

انسولین
داروها
نوارهای گلوکزمتر
لنست
سوزن‌ها
نوارهای کتونی

کنترل سطح گلوکز خون برای سالم ماندن مهم است و ممکن است به شما در جلوگیری از عوارض عفونت ویروسی کمک کند.

تست PCR کرونا در آزمایشگاه بوعلی با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود و نتیجه آن در کمتر از ۲۴ ساعت به‌صورت آنلاین یا به‌شکل چاپی و هولوگرام‌دار در اختیار شماست.

برای هماهنگی انجام آزمایش و انجام نمونه‌برداری در منزل یا آزمایشگاه، با پذیرش آزمایشگاه بوعلی تماس بگیرید.

جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹

پزشک شما ممکن است توصیه کند که از رفتن به بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها یا داروخانه‌ها خودداری کنید، مگر این که به مراقبت‌های اورژانسی یا فوری نیاز داشته باشید. همچنین، می‌توانید لوازم پزشکی دیابت را در خانه و از طریق خرید اینترنتی تهیه کنید.

راه‌های دیگر برای ایمن ماندن:

شستن مرتب دست‌ها یا استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده دست‌ها
اجتناب از دست زدن به صورت
از تماس با افراد بیمار خودداری کنید
استفاده از ماسک
حداقل ۱ متر از دیگران فاصله بگیرید
از رفتن به مکان‌های شلوغ پرهیز کنید
تا حد امکان در خانه بمانید

سؤالات متداول

آیا کرونا خطری برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ایجاد می‌کند؟
کووید ۱۹ می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت نوع ۲ خطرناک‌تر باشد. در صورت ابتلا به کووید ۱۹، احتمال تشدید بیماری همراه با عوارض جدی بیشتر است. سن بالاتر و داشتن چنین بیماری‌های زمینه‌ای نیز خطر ابتلا به بیماری شدید را افزایش می‌دهد.
آیا افراد درگیر با دیابت نوع ۲ می‌توانند واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) توصیه می‌کند که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع ۲ جزء اولین کسانی باشند که از سن ۱۶ سال به بالاتر واکسن کووید ۱۹ را دریافت می‌کنند. برای واکسیناسیون با پژشک خود صحبت کرده و توصیه‌های آن‌ها را دنبال کنید. همچنین، وضعیت سلامتی خود را به پزشک اطلاع دهید.
اگر برای درمان دیابت نوع ۲ مراجعه کنم، خطر ابتلا به کووید ۱۹ چه‌قدر است؟
به طور کلی خطر قرار گرفتن در معرض کووید ۱۹ مانند جمعیت عمومی است، مگر این که در فعالیت‌ها و شرایطی کار کنید که شما را در معرض ویروس قرار دهد. پزشک شما ممکن است ویزیت‌های مجازی و از راه دور را برای کاهش خطر انتقال ویروس توصیه کند.
مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ