• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

انواع تست‌های مدفوع و کاربرد آنها را در تشخیص بیماری‌ها بشناسید

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

انواع تست‌های مدفوع و کاربرد آنها را در تشخیص بیماری‌ها بشناسید

بیماری‌ها و عوارض بسیاری وجود دارد که بر دستگاه گوارش انسان تأثیر می‌گذارند. آزمایش مدفوع، یکی از روش‌های متداول شناسایی بخشی از انواع این بیماری‌هاست و شامل بررسی نمونه‌ای از مدفوع شماست تا مشخص شود چه چیزی باعث علائم مشاهده‌شده در شما می‌شود؛ مانند اسهال مداوم، یبوست یا درد شکمی. همچنین با این آزمایش‌ها می‌توان علت تغییر در عادات گوارشی، احساس بیماری و کاهش وزن غیرقابل‌توضیح را مشخص نمود. جستجوی باکتری‌ها، ویروس‌ها، کِرم‌ها، عفونت‌ها، سطوح بالای چربی و یا مخاط و خون در نمونه مدفوع، کمک قابل‌توجهی به پزشک در شناسایی علت بیماری و ناراحتی شما خواهد کرد.

تست نمونه مدفوع برای چه کاری انجام می‌شود؟

تست مدفوع می‌تواند در تشخیص انواع مشکلات گوارشی به ما کمک کند، از جمله:

التهاب گوارشی
سرطان روده
گاستروانتریت (Gastroenteritis)
سرطان معده
سوءجذب چربی
هلیکوباکتر پیلوری
نارسایی پانکراس
کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff)
بیماری التهابی روده (IBD)
وجود انگل‌های مختلف یا تخم‌های آنها
وجود باکتری‌های بیماری‌زا مانند سالمونلا (Salmonella)، شیگلا، E. coli و کمپیلوباکتر (Campylobacter)

وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه‌ای از هموروئید، زخم یا پارگی رکتوم باشد. در موارد نادر این مسئله می‌تواند مؤید وجود سرطان روده باشد.

تست مدفوع به چه شکل انجام می‌شود؟

آزمایشگاه یک ظرف ویژه برای نمونه مدفوع به شما خواهد داد که می‌توانید بر اساس دستورالعمل‌های داده‌شده، نمونه را در خانه تهیه کنید و برای آزمایش به آزمایشگاه بیاورید. 

برای آشنایی با روش تهیه نمونه مدفوع، می‌توانید به بخش راهنمای نمونه‌گیری در سایت مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که نمونه‌ها دقیقاً باید با روش نوشته‌شده تهیه شود تا جواب آزمایش از دقت کافی برخوردار باشد.

انواع تست‌های مدفوع

از تست‌های زیر برای بررسی طیف وسیعی از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود. برخی تست‌ها برای ردیابی مشکلات خاصی هستند، در حالی که برخی تست‌های دیگر علل احتمالی را بررسی می‌کنند و نیاز به تحقیقات بیشتر دارند.

 

کشت باکتریایی:
شامل انکوباسیون مدفوع است و به باکتری‌ها زمان می‌دهد تا رشد کنند، تا بتوانیم وجود باکتری‌های بیماری‌زای احتمالی را شناسایی کنیم.
کالپروتکتین مدفوع:
کالپروتکتین پروتئینی است که در گلبول‌های سفید خون یافت می‌شود. مقادیر بالای کالپروتکتین ممکن است نشانگر بیماری التهابی روده (IBD) باشد.
آنتی‌ژن مدفوع:
این تست، وجود آنتی‌ژن‌های H. pylori را در مدفوع شناسایی می‌کند. آنتی‌ژن‌ها نشانگرهایی هستند که به بدن شما می‌گویند یک ماده‌ خارجی وجود دارد و باعث واکنش ایمنی می‌شود.
الاستاز پانکراس:
الاستاز پانکراس، آنزیمی است که در پانکراس ساخته می‌شود. این تست برای ارزیابی عملکرد پانکراس تجویز می‌شود.
خون پنهان مدفوع یا آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FOB/FOBT یا FIT):
این تست وجود خون در مدفوع را بررسی می‌کند.

بسته به علائم شما، ممکن است آزمایش‌های اضافی از جمله آزمایش خون، اسکن شکم یا آندوسکوپی/کولونوسکوپی نیز در کنار این تست‌ها انجام گیرد.

انواع آزمایش‌های مدفوع در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

تست FIT

از تست FIT یا FOBT اغلب در طی غربالگری سرطان روده استفاده می‌شود، تستی که به دنبال مقادیر غیرقابل‌مشاهده خون در مدفوع است. اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، ممکن است کولونوسکوپی برای بررسی بیشتر توصیه شود. تست FIT تقریباً در 80% موارد قادر به شناسایی سرطان روده است، در حالی که کولونوسکوپی –اگر به درستی انجام شود– تقریباً 100% از موارد سرطان روده را مشخص می‌کند.

تست مدفوع و سرطان

نتیجه آزمایش مثبت مدفوع لزوماً به این معنی نیست که شما سرطان دارید؛ این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از بسیاری از موارد دیگر نیز باشد. در عین حال، کولونوسکوپی می‌تواند بافت و پولیپ‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی را تشخیص دهد. در طی کولونوسکوپی می‌توان بیوپسی (به معنای برداشتن نمونه بافت کوچک) را نیز انجام داد تا سلول‌های غیرطبیعی یا سرطانی بررسی شوند. از کولونوسکوپی همچنین برای از بین بردن ضایعات پیش‌سرطانی یا سرطانی در مراحل اولیه سرطان روده استفاده می‌شود.

آزمایش‌های DNA مدفوع، برای ردیابی نشانگرهای سرطان در DNA طراحی شده‌اند. البته این نوع تست‌ها ممکن است نرخ مثبت کاذب 13٪ داشته باشند؛ این بدان معنی است که پس از این آزمایش ممکن است از هر 10 نفر به بیش از 1 نفر به اشتباه اعلام شود که سرطان یا پولیپ دارند و به طور غیرضروری کولونوسکوپی انجام دهند. علاوه بر این، نتیجه این تست در 8% از افراد مبتلا به سرطان، منفی کاذب بوده است یعنی نتیجه این تست برای آنها به اشتباه منفی اعلام شده است.

دریافت نتایج آزمایش

احتمال دارد 3 تا 10 روز طول بکشد تا نتایج این نوع تست‌ها را دریافت کنید. ممکن است مشخص شود که یک نتیجه مثبت یا غیرطبیعی دارید. نتیجه منفی به این معنی است که هیچ چیز غیرمعمولی دیده نشد. در هر دو صورت، لازم است نتیجه تست توسط پزشک معالج بررسی گردد. در صورت تشخیص هرگونه بیماری یا مشکل، برای درمان علت علائم خود احتمالا نیاز به آزمایش‌های بیشتر یا مصرف دارو و سایر روش‌های درمانی داشته باشید.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ