• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

عفونت مثانه و عفونت دستگاه ادراری چه تفاوتی با هم دارند؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

عفونت مثانه و عفونت دستگاه ادراری چه تفاوتی با هم دارند؟

عفونت دستگاه ادراری (UTI) عفونت موجود در هر قسمتی از دستگاه ادراری است، که شامل مجرای ادرار، کلیه و مثانه است. عفونت مثانه یک نوع شایع از عفونت دستگاه ادراری است. عفونت دستگاه ادراری معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های مضر وارد دستگاه ادراری شده و شروع به گسترش و انتشار کنند. این باکتری‌ها خانم‌ها را بیشتر از آقایان آلوده می‌کنند، در حدود 10 درصد از خانم‌ها حداقل یک‌بار در سال به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند و 40-60 درصد حداقل یک‌بار در طول زندگی خود به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند.

علائم شایع عفونت مثانه

  • سوزش در هنگام ادرار
  • احساس درد در مثانه به گونه‌ای که احتیاج مداوم به ادرار کردن داشته باشید حتی بلافاصله بعد استفاده از سرویس بهداشتی
  • هنگام تلاش برای ادرار کردن فقط چند قطره از بدن خارج شود
  • نشت ادرار و خروج غیرارادی چند قطره ادرار از بدن
  • کدر یا بد بو بودن ادرار
  • درد در ناحیه لگن

بعضی از خانم‌های باردار که به عفونت دستگاه ادراری مبتلا می‌شوند، علائمی ندارند و بعد از این که عفونت کلیه‌ها را نیز درگیر کرد، متوجه علائم می‌شوند. پزشک یا ماما بطور منظم آزمایش عفونت دستگاه ادراری را برای خانم‌های باردار تجویز می‌کند. مهم است که عفونت دستگاه ادراری به سرعت تشخیص داده شود زیرا در غیر اینصورت ممکن است به جنین آسیب برساند.

عفونت مثانه و سایر انواع عفونت‌های دستگاه ادراری

علائم عفونت مثانه، که عموماً التهاب مثانه یا سیستیت گفته می‌شود، بسیار شبیه به عفونت دستگاه ادراری است که در سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود. در نتیجه، تشخیص اینکه کدام قسمت از دستگاه ادراری دچار عفونت شده است تنها با تکیه بر علائم مشکل باشد.

عفونت مجاری ادراری باعث درد و سوزش هنگام خروج ادرار می‌شود اما درد مثانه یک علامت نیست. عفونتی که در کلیه‌ها نیز گسترش پیدا کرده است علائم شدیدتری را بروز می‌دهد. افرادی که دچار عفونت در کلیه‌ها شده‌اند، علاوه بر اینکه علائم شبیه به علائم عفونت مثانه را دارند، همچنین درد کمر و تب و لرز را نیز تجربه می‌کنند.

درمان همه انواع عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) به جز درمان عفونت کلیه یکسان است. برای درمان عفونت کلیه لازم است که فرد در بیمارستان بستری شود. عفونت کلیه می‌تواند وضعیت سلامتی فرد را به خطر بیندازد بنابراین کسی که علائم مربوط به عفونت را داشته باشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار بگیرد.

آزمایش‌های تشخیص عفونت ادراری در کرمانشاه

برای تشخیص عفونت در ادرار، آزمایش‌های روتین در آزمایشگاه انجام می شود که این آزمایش‌ها منشاء عفونت (باکتریایی، قارچی، ویروسی، انگلی) را مشخص می‌کند.

پس از تجویز پزشک، در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

درمان

برای تشخیص عفونت مجاری ادراری (UTI)، پزشک در مورد علائمی که بیمار دارد سوال می‌پرسد و تعدادی آزمایش فیزیکی را نیز انجام می‎دهد. همچنین ممکن است یک نمونه ادراری نیز از بیمار تهیه کنند. اگر تعداد مشخصی از گلبول‌های سفید در نمونه وجود داشته باشد، این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

در اغلب موارد، پزشک نمونه ادراری را به آزمایشگاه ارسال می‎کند تا با استفاده از تکنیک‌های موجود کشت باکتریایی انجام شودو بعد از انجام بررسی‌های لازم بر روی باکتری موجود در نمونه، آنتی‌بیوتیک مناسب جهت درمان تجویز شود.

اگر باکتری باعث عفونت دستگاه ادراری شده باشد، آنتی‌بیوتیک بهترین روش درمانی است. برای درجات مختلفی از عفونت دستگاه ادراری، باید آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز شود بنابراین نباید از داروهای تجویز شده قبلی و یا تجویز خودسرانه دارو استفاده کرد. در بعضی موارد، درمان اولیه برای عفونت مجاری ادراری جواب نمی‎دهد. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک دوز مصرفی آنتی‌بیوتیک را افزایش می‌دهد، آنتی‌بیوتیک را تغییر می‌دهد و یا آنتی‌بیوتیک تزریقی را تجویز می‌کند. اگر بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها علائم شدیدتر شد و یا بعد از چند روز بهبودی حاصل نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

بعضی از افراد عفونت ادراری مکرر را تجربه می‌کنند. در این موارد پزشک روش‌های دیگری مانند سونوگرافی یا سیستوسکوپی را برای تعیین علت اصلی تجویز می‌کند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ