• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

نارسایی حاد کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

نارسایی حاد کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

نارسایی حاد کلیه زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها به طور ناگهانی نمی‌توانند مواد زائد را از خون فیلتر کنند. این عارضه شامل هر بیماری یا اختلالی است که منجر به تجمع سریع سموم شده و مجموعه‌ای از علائم از کاهش ادرار و خستگی گرفته تا درد قفسه‌ی سینه و تشنج را ایجاد می‌کند.

در حالی که نارسایی حاد کلیوی اغلب می‌تواند بدون علائم رخ دهد و فقط در طول آزمایش‌های آزمایشگاهی برای یک بیماری نامرتبط آشکار می‌شود، با این حال، در اکثر موارد در افرادی تشخیص داده می‌شود که یا بدحال هستند یا با یک بیماری جدی به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

در صورت مشکوک شدن به نارسایی حاد کلیه، آزمایش خون، آزمایش ادرار، سونوگرافی و بیوپسی ممکن است برای تأیید و تعیین درجه‌ی اختلال تجویز شود. بر اساس نتایج، پزشک قادر خواهد بود بیماری را مرحله‌بندی کرده و اقدامات مناسب را انجام دهد. در بدترین حالت ممکن است بیماری کلیوی در مرحله‌ی نهایی اعلام شود.

آزمایش‌ها

نارسایی حاد کلیه (ARF) که به‌عنوان آسیب حاد کلیه (AKI) نیز شناخته می‌شود، در درجه‌ی اول با آزمایش خون و ادرار تشخیص داده می‌شود. در میان بسیاری از آزمایش‌های مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد کلیه، دو معیار کلیدی برای تشخیص و مدیریت ARF وجود دارد.

کراتینین موجود در سرم

کراتینین سرم (SCr) مقدار ماده‌ای به نام کراتینین را در خون اندازه‌گیری می‌کند. کراتینین یک محصول جانبی از متابولیسم ماهیچه است که از طریق ادرار دفع می‌شود. از آنجایی که با سرعت نسبتاً ثابتی تولید و دفع می‌شود، معیار قابل اعتمادی برای عملکرد کلیه و شاخص کلیدی برای نارسایی کلیه است.

سطوح نرمال SCr در بزرگسالان عبارت‌اند از:

در خانم‌ها
حدود ۵/۰ تا ۱/۱ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
در آقایان
حدود ۶/۰ تا ۲/۱ میلی‌گرم در دسی‌لیتر

حجم ادرار

حجم ادرار به عبارت ساده مقدار مایعی را که در یک دوره‌ی زمانی مشخص ادرار دفع می‌کنید، اندازه‌گیری می‌کند. از آن‌جایی که ARF با از دست دادن عملکرد کلیه تعریف می‌شود، مقدار ادراری که بر حسب میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در یک ساعت اندازه‌گیری می‌شود، برای تأیید نارسایی کلیه و بررسی پاسخ به درمان به‌عنوان شاخص است.

کم‌ادراری، تولید حجم غیرطبیعی ادرار است که با مقدار ادرار کمتر از ۵/۰ میلی‌لیتر بر کیلوگرم در ساعت تعریف می‌شود.

سایر تست‌های آزمایشگاهی

سایر آزمایش‌های آزمایشگاهی مورد استفاده برای تشخیص ARF عبارت‌اند از:

نیتروژن اوره خون(BUN)
مقدار یک ماده‌ی زائد در خون به نام نیتروژن اوره را اندازه‌گیری می‌کند. نیتروژن اوره زمانی ایجاد می‌شود که کبد پروتئین را تجزیه می‌کند و همانند کراتینین سرم، در صورت وجودِ حجم نسبتاً ثابت، تولید شده و از طریق ادرار دفع می‌شود. سطوح بالای BUN نشان‌دهنده‌ی ARF است و همچنین ممکن است علت زمینه‌ای نارسایی کلیه (مانند نارسایی قلبی، کم‌آبی یا انسداد مجاری ادراری) را نشان دهد.
کلیرانس کراتینین (Creatinine clearance)
سطح کراتینین را در نمونه‌ی خون و ادرار جمع‌آوری شده طی ۲۴ ساعت اندازه‌گیری می‌کند. نتایج در کنار هم می‌تواند به ما بگوید که چه مقدار کراتینین از طریق ادرار از خون فیلتر می‌شود که با میلی‌لیتر در دقیقه اندازه‌گیری می‌شود. کلیرانس طبیعی کراتینین در خانم ها ۸۸ تا ۱۲۸ میلی‌لیتر در دقیقه و در آقایان ۹۷ تا ۱۳۷ میلی‌لیتر در دقیقه است.
نرخ فیلتراسیون گلومرولی (eGFR)
یک آزمایش خون است که تخمین می‌زند چه مقدار خون از فیلترهای طبیعی کلیه‌ها که گلومرول نام دارند، عبور می‌کند. سرعت این اتفاق،‌ می‌تواند به ما بگوید که کلیه‌ها از مرحله‌ی ۱ (حداقل آسیب یا بدون از دست دادن عملکرد کلیه) تا مرحله‌ی ۵ (نارسایی کلیه) چه‌قدر آسیب دیده‌اند.
پتاسیم سرم
برای تعیین وجود پتاسیم اضافی در خون استفاده می‌شود (شرایطی که به‌عنوان هایپرکالمی شناخته می‌شود). هیپرکالمی مشخصه ARF است و در صورت عدم‌درمان می‌تواند منجر به اختلال ریتمی شدید (ضربان قلب غیرطبیعی) و حتی تهدید‌کننده‌ی زندگی شود.
آزمایش ادرار
صرفاً یک تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترکیب ادرار است. می‌توان از آن برای تشخیص وجود پروتئین اضافی در ادرار (پروتئینوری) استفاده کرد که یکی از ویژگی‌های کلیدی ARF در نظر گرفته می‌شود. همچنین، می‌تواند خون را در ادرار تشخیص دهد (هماچوری) که ممکن است در صورتی که ARF ناشی از نوعی آسیب کلیه یا انسداد مجاری ادراری باشد، رخ دهد.

پس از تکمیل آزمایش، به‌سادگی می‌توانید نتیجه آن را به‌صورت اینترنتی از بخش جوابدهی آنلاین سایت آزمایشگاه ملاحظه کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه چاپی را نیز از پذیرش آزمایشگاه دریافت کنید.

معیارهای تشخیصی

نارسایی حاد کلیه بر اساس نتایج آزمایش‌های کراتینین سرم و حجم ادرار تشخیص داده می‌شود.

معیارهای تشخیص توسط بیماری کلیوی: طبق KDIGO، نارسایی حاد کلیه در صورت وجود یکی از موارد زیر قابل تشخیص است:

افزایش SCr به میزان ۳/۰ میلی گرم در دسی‌لیتر یا بیشتر در عرض ۴۸ ساعت
افزایش SCr حداقل ۱۵۰درصد در یک دوره‌ی هفت روزه
حجم ادرار کمتر از ml/kg/h ۵/۰ در یک دوره‌ی شش ساعته

تست‌های تصویربرداری

علاوه‌بر آزمایش‌های خون و ادرار، ممکن است از آزمایش‌های تصویربرداری برای تشخیص هر نوع آسیب کلیوی یا اختلال در جریان خون به کلیه یا دفع ادرار از بدن استفاده شود.

از جمله برخی از تست های مورد استفاده عبارت‌اند از:

سونوگرافی
روش ترجیحی برای آزمایش تصویربرداری است و می‌تواند برای سنجش اندازه و ظاهر کلیه‌ها، تشخیص تومورها یا آسیب کلیوی و تعیین محل انسداد ادرار یا جریان خون استفاده شود. از یک روش جدیدتر به نام سونوگرافی داپلر رنگی (Color Doppler) می‌توان برای ارزیابی لخته، باریک شدن یا پارگی شریان‌ها و وریدهای کلیه استفاده کرد.
سی‌تی‌اسکن
نوعی تکنیک اشعه‌ی ایکس است که تصاویر مقطعی از یک اندام را تولید می‌کند. سی‌تی‌اسکن می‌تواند در تشخیص سرطان، ضایعات، آبسه‌ها، انسدادها (مانند سنگ کلیه) و تجمع مایع در اطراف کلیه‌ها مفید باشد. این روش به طور استاندارد در افراد چاق استفاده می‌شود چرا که سونوگرافی ممکن است تصویر واضح کافی را ارائه نکند.
تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI)
از امواج مغناطیسی برای تولید تصاویر از کلیه‌ها با تضاد بالا و بدون تشعشع استفاده می‌کند.

بیوپسی کلیه

بیوپسی شامل برداشتن بافت برای بررسی توسط آزمایشگاه است. نوعی که معمولاً برای ارزیابی بیماری کلیوی استفاده می‌شود، بیوپسی از راه پوست (percutaneous biopsy) نامیده می‌شود که در آن یک سوزن به داخل پوست وارد و به داخل کلیه هدایت می‌شود تا نمونه‌ای از سلول‌ها برداشته شود.

بیوپسی اغلب برای تشخیص ARF ذاتی (نارسایی حاد کلیه ناشی از آسیب به کلیه‌ها) استفاده می‌شود. بیوپسی می‌تواند به سرعت برخی از علل شایع آسیب کلیه را تشخیص دهد، از جمله:

نفریت بینابینی حاد (AIN)
التهاب بافت بین لوله‌های کلیه
نکروز حاد لوله‌ای (ATN)
حالتی که در آن بافت‌های کلیه به دلیل کمبود اکسیژن می‌میرند.
گلومرولونفریت
التهاب گلومرول‌ها در رگ‌های خونی کلیه‌ها

تشخیص‌های افتراقی

نارسایی حاد کلیه به‌عنوان یک بیماری یا اختلال زمینه‌ای می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله نارسایی قلبی، سیروز کبدی، سرطان‌ها، اختلالات خودایمنی و حتی کم‌آبی شدید ایجاد شود.

در عین حال، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که در آن آزمایش‌ها نشان‌دهنده‌ی ARF باشند، اما سایر بیماری‌ها مقصر افزایش سطح خون هستند. از جمله:

بیماری مزمن کلیه (CKD) که اغلب تشخیص داده نمی‌شود؛ ممکن است تمام علائم سرولوژیکی ARF را داشته باشد اما در نهایت برای بیش از سه ماه باقی می‌ماند. تست کلیرانس ۲۴ ساعته کراتینین معمولاً بین این دو حالت متفاوت است.

برخی از داروها، مانند مسدودکننده‌ی H2 تاگامت (سایمتیدین) و آنتی‌بیوتیک تری‌متوپریم می‌توانند باعث افزایش کراتینین شوند. قطع داروی مشکوک معمولاً برای ایجاد تمایز کافی است.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ