WordPress database error: [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-4a932-3f878.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SHOW FULL COLUMNS FROM `wp_options`

دلایل پاسخ منفی کاذب در آزمایش‌های بارداری - مجموعه آزمایشگاه بوعلی کرمانشاه
Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-4a932-3f87c.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-4a932-3f87c.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (76) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

  • 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-4a932-3f87d.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-4a932-3f87d.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (79) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

دلایل پاسخ منفی کاذب در آزمایش‌های بارداری

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

دلایل پاسخ منفی کاذب در آزمایش‌های بارداری

آیا پاسخ منفی آزمایش بارداری می‌تواند اشتباه باشد؟

درصورتی که دچار قاعدگی نشده باشید و جواب آزمایش بارداری شما منفی باشد، ممکن است احساس سردرگرمی بکنید. آیا شما باردار هستید؟ اگر پاسخ منفی است، پس چرا قاعده نشده‌اید؟

اول از هر چیز، نترسید. دلایل متعددی ممکن است سبب پریود نشدن شما و عدم دریافت جواب مثبت تست بارداری باشند. از جمله این دلایل می‌توان به جواب منفی کاذب اشاره کرد که در این حالت احتمال بارداری وجود دارد. البته باید گفت که وقتی آزمایش تحت شرایط بهینه انجام شده باشد، به ندرت جواب منفی کاذب واقعی در آزمایش بارداری به دست می‌آید.

برخی از احتمالات ممکن را در زیر بررسی می‌کنیم:

باردار نیستید اما به دلایل دیگری عادت ماهانه‌ی شما عقب افتاده است.
باردار هستید اما هنوز هورمون‌های بارداری به‌اندازه‌ی کافی ساخته نشده‌اند تا تشخیص داده بشوند.
باردار هستید اما آزمایش به‌درستی انجام نشده است.
باردار هستید اما مشکلی وجود دارد (این حالت کم‌تر رایج است).

زمانی‌که انتظار نتیجه‌ی مثبت از آزمایش را دارید، دریافت پاسخ منفی می‌تواند استرس‌زا باشد. در اکثر مواقع، این عدم اطمینانی که وجود دارد، در روز‌های بعدی حل می‌شود. بدان معنا که یا شما پریود خواهید شد و یا آزمایش دیگری انجام داده و متوجه می‌شوید که باردار هستید. اما در موارد نادر، مشکلی دراین رابطه برای شما وجود دارد.

پاسخ منفی کاذب در آزمایش بارداری

پاسخ منفی کاذب زمانی‌ مشاهده می‌شود که شما باردار باشید اما نتیجه‌ی آزمایش منفی شود. یکی از دلایل بسیار رایج این است که فرد آزمایش را خیلی زود انجام داده باشد. حتی اگر طبق چرخه‌ی معمولی، فرد دچار تأخیر در عادت ماهیانه‌ی خود شود، ممکن است در اواخر ماه تخمک‌گذاری صورت گرفته‌باشد. احتمال تجربه‌ی یک چرخه‌ی خاموش یا نامنظم غیر‌معمول نیست.

تا زمانی که روزهای کافی از تخمک‌گذاری و لقاح نگذرد و بدن زمان کافی برای تولید هورمون نداشته باشد، میزان حساس بودن تست اهمیت ندارد و (آزمایش برمبنای تشخیص این هورمون انجام می‌شود)، تست بارداری خانگی مثبت نمی‌شود.

چگونگی عملکرد آزمایش‌های بارداری ادرار

آزمایش‌های بارداری به‌دنبال تشخیص هورمون hCG هستند که با پیشرفت بارداری میزان این هورمون افزایش می‌یابد. میزان این هورمون در افراد باردار می‌تواند کاملاً متفاوت باشد. ممکن است سطح این هورمون در بدن به‌اندازه‌ی کافی بالا نرفته باشد که بتوانند آن را شناسایی کنند (مخصوصاً زمانی که شما برای پریود خود به‌اندازه‌ی کافی صبر نکرده باشید).

آزمایش بارداری زودهنگام ممکن است مقدار بسیار کم hCG را تشخیص دهد. اما، این امکان وجود دارد که فرد مقدار کافی از hCG را در خون خود نداشته باشد تا حتی با انجام آزمایش‌های بسیار حساس، جواب مثبت دریافت بکند. این بدان معنا نیست که مشکلی در فرد وجود دارد. اهمیت ندارد که چه میزان hCG در بدن او وجود دارد، بلکه سرعت دوبرابر شدن و افزایش مقدار آن مهم است که فقط با آزمایش خون مشخص می‌شود.

از دلایل رایج دیگر برای پاسخ منفی کاذب، نداشتن مقدار کافی hCG در ادراری است که آزمایش انجام می‌گیرد. در اوایل بارداری، اگر قبل از آزمایش مقدار زیادی آب بنوشید ممکن است غلظت هورمون در ادرار شما نصف شود.

در اوایل بارداری اگر آزمایش را در اواخر روز انجام دهید، ممکن است پاسخ منفی کاذب دریافت کنید. زمانی‌که که ادرار خود را برای مدتی نگه دارید، غلظت hCG بیشتر می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که صبح‌ها آزمایش بارداری انجام شود.

خطاهای آزمایش بارداری

به دلیل خطا در آزمایش نیز ممکن است نتیجه‌ی منفی کاذب مشاهده شود. اگر برای خواندن نتایج خیلی صبر کنید، ممکن است منفی کاذب دریافت کنید. با این حال، زمانی که نتیجه‌ی آزمایش را خیلی دیر بررسی می‌کنید، امکان رخ دادن مثبت کاذب بیشتر است. شما باید مطمئن شوید که دستورالعمل‌های آزمایش بارداری خاصی را که خریداری کرده‌‌اید، به‌درستی انجام می‌دهید. برای جلوگیری از سردرگمی، مطمئن شوید که نتیجه را در بازه‌ی زمانی توصیه‌شده، خوانده باشید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی منفی کاذب، آزمایش منقضی‌شده است. نگهداری نامناسب تست (به‌عنوان مثال در کابینت حمام گرم و مرطوب) نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود.

علل نادر اختلالات عملکردی آزمایش

یک دلیل نادر و غیرمعمول برای نتیجه‌ی منفی کاذب این است که فرد با بارداری فاصله زیادی دارید. به‌عنوان مثال، اگر پریود شما هفته‌ها تا ماه‌ها عقب افتاده باشد، ممکن است تست بارداری منفی شود. این اثر قلاب گونه (variant hook effect) نامیده می‌شود.

یکی دیگر از دلایل غیرمعمول اما امکان‌پذیر برای نتیجه‌ی منفی کاذب، بارداری سه‌قلو یا حتی دو‌قلو است. در این حالت، آزمایش حاملگی منفی کاذب می‌تواند به دلیل چیزی باشد که تحت عنوان اثر قلاب با دوز بالا شناخته می‌شود. به طورکلی، سطوح بالای hCG می‌تواند باعث شود که آزمایش بارداری نتیجه منفی کاذب بدهد.

یک دلیل بسیار نادر برای منفی کاذب زمانی است که هورمون hCG در بدن فرد با مواد شیمیایی ضد hCG در آزمایش واکنش نمی‌دهد. در این حالت، ممکن است نیاز باشد چند روز برای دریافت نتیجه‌ی مثبت صبر کنید یا نیاز به انجام آزمایش خون داشته باشید.

در نهایت ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون بارداری یا سونوگرافی برای تأیید بارداری داشته باشید.

اگر بعد از چند روز هنوز پریود نشده‌اید، دوباره آزمایش را انجام دهید و اگر تست‌های ذکرشده همچنان پاسخ منفی را نشان می‌دهند، با پزشک خود دراین باره مشورت کنید.

دلایل نادر منفی کاذب

در موارد نادر، بارداری خارج از رحم می‌تواند سبب بروز نتیجه‌ی منفی کاذب شود. بارداری خارج از رحم به حالتی گفته می‌شود که جنین در جایی غیراز رحم لانه‌گزینی کند. در این حالت لانه‌گزینی معمولاً در لوله‌ی فالوپ اتفاق می‌افتد اما ممکن است در جاهای دیگر نیز رخ دهد.

جنین حاصل از بارداری خارج از رحم، به‌درستی رشد نمی‌کند و زنده نمی‌ماند. در این حالت، تشکیل جفت به تأخیر افتاده که مانع از تولید hCG می‌گردد. اگر بارداری خارج از رحم باعث پارگی لوله‌ی فالوپ شود، می‌تواند خطرناک باشد.

بارداری خارج از رحم نادر بوده و از هر ۴۰ بارداری یک مورد آن را شامل می‌شود. با این حال، می‌تواند کشنده باشد. حدود ۹ درصد از مرگ‌و میرهای مرتبط با بارداری به دلیل بارداری خارج از رحم هستند.

اگر پریود شما به تأخیر افتاده است و درد زیادی را متحمل هستید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید و به اورژانس مراجعه کنید.

یکی دیگر از دلایل نادر منفی کاذب، بیماری تروفوبلاستیک بارداری (GTD) است که بیشتر تحت عنوان بارداری مولار شناخته می‌شود. GTD نوع نادری از تومور است که از جنین در حال رشد تشکیل می‌شود. در کمتر از ۱ مورد از هر ۱۰۰ مورد، یک نوزاد سالم می‌تواند از بارداری مولار رشد کند. اگرچه معمولاً بارداری مولار به سقط جنین ختم می‌شود.

GTD سبب سطوح بسیار بالای hCG می‌شود. همان‌طور که در بالا ذکر شد، سطح افزایش‌یافته‌ی hCG می‌تواند آزمایش بارداری خانگی را تحریف کند و نتیجه‌ی منفی ارائه بدهد. در حالی که GTD یک تومور است، به‌ندرت سرطانی می‌شود. درمان معمول آن D&C است. اگر سطح هورمون بارداری بالا بماند، ممکن است به شیمی درمانی نیاز باشد.

آزمایش‌های دوران بارداری در کرمانشاه

آزمایش‌‌های بارداری یکی از اقدامات مهم برای مراقبت‌های دوران بارداری است. این آزمایش‌ها اطلاعاتی را درباره سلامت شما و فرزندتان در اختیار پزشک می‌گذارد.

برای انجام انواع آزمایش‌های عمومی و تخصصی بارداری و غربال‌گری در کرمانشاه می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

دلایل دیگر تأخیر در عادت ماهیانه

از دلایل رایج تأخیر در پریود و پاسخ منفی تست بارداری این است که فرد باردار نیست. داشتن یک یا دو چرخه‌‌ی نامنظم در یک سال غیرمعمول نبوده و به این معنا نیست که مشکلی در فرد وجود دارد.

از دلایلی که می‌توانند باعث تأخیر در پریود شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شیردهی
استرس بالا
کنترل هورمونی جلوگیری از بارداری
برخی بیماری‌ها
خواب با کیفیت پایین
ورزش زیاد
مسافرت

تغییرات در سبک زندگی

اگر استرس بیش‌ازحد یا بیماری درست قبل از تخمک‌گذاری اتفاق بیافتد، می‌تواند مانع از چرخه‌ی طبیعی فرد شود. در صورت شیردهی فرد یا در صورتی که چرخه‌‌ی فرد اخیراً شروع شده است، می‌توان انتظار داشت که دوره‌های قاعدگی برای مدتی که بدن تنظیم می‌شود، نامنظم باشند. این می‌تواند تشخیص دقیق زمان تأخیر عادت ماهیانه را دشوار کند. اگر در دهه‌ی ۴۰ سالگی خود هستید و پریودتان به تأخیر افتاده است، این ممکن است نشانه‌ای از ورود شما به دوران قبل از یائسگی باشد. به طورکلی، تصور نکنید که امکان ندارد باردار باشید – به هر حال، آزمایش بارداری را انجام دهید.

اگر اخیراً مصرف قرص‌های ضدبارداری را متوقف کرده‌اید، ممکن است بر روی پریودی شما نیز تأثیر گذاشته باشد. این دارو‌ها بر روی چرخه‌ی طبیعی شما اثر گذاشته و مانع از تحمک‌گذاری می‌شود. پس از مصرف قرص‌های ضدبارداری، ممکن است چند ماه طول بکشد تا هورمون‌های بدن به حالت طبیعی بازگردند. احتمالاً تعدادی از چرخه‌های ابتدایی کمی نامنظم خواهندبود.

اگرچه احتمال آن کم است اما ممکن است در ماه‌های ابتدایی پس از قطع مصرف این دارو‌ها، باردار شوید.

درمان باروری

یکی دیگر از دلایل احتمالی چرخه‌ی نامنظم، درمان باروری است. اگر چرخه‌های شما کوتاه است، داروهای باروری مانند کلومید (کلومیفن) ممکن است طول چرخه‌ی قاعدگی را افزایش دهند. اگر شما به‌تازگی یک چرخه‌ی IVF، IUI یا تزریقی را پشت سر گذاشته‌اید، این نیز می‌تواند تاریخ قاعدگی مورد انتظار شما را به تأخیر بیندازد.

اگر شما در طول درمان تحت نظر بوده باشید، احتمالاً از زمان تخمک‌گذاری خود اطلاع دارید. شما می‌توانید «روز تخمک‌گذاری» را به‌صورت زیر در نظر بگیرید:

روز لقاح
روز بازیابی تخمک
۲۴ تا ۳۶ ساعت پس از دریافت واکسن ماشه‌ای

برای تعیین این که آیا واقعاً پریود شما دیر شده است، ۱۴ روز از «روز تخمک‌گذاری» خود را بشمارید. اگر ۱۴ روز نگذشته است، هنوز پریود شما «دیر» نشده است.

چرخه‌های نامنظم و آمنوره

بارداری تنها دلیل تأخیر در قاعدگی نیست. در حالی که اکثراً قاعدگی خود را در یک برنامه‌ی نسبتاً منظم تجربه می‌کنند، برای برخی از افراد، پریودی نامنظم کاملاً طبیعی است. این موضوع، تشخیص اینکه چه زمانی پریود شخص دیر شده است را دشوار می‌کند. همچنین، ممکن است شما یک دوره (یا بیشتر) را به‌طور کامل از دست بدهید (آمنوره).

سایر دلایل احتمالی برای تأخیر در پریود یا عدم قاعدگی به مدت چند ماه، شامل موارد زیر می‌شوند:

کمبود یا اضافه وزن شدید
شیردهی
شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
ورزش بیش‌از‌حد
عدم‌تعادل هورمونی (مانند PCOS یا مشکلات تیروئید)
داروهایی مانند برخی از داروهای ضد‌‌افسردگی و درمان فشار خون
مشکلات هیپوتالاموس یا غدد هیپوفیز
بافت اسکار در پوشش رحم
برخی از اَشکال کنترل بارداری

زمان تماس با پزشک

اگر پریود شما یک تا دو هفته تأخیر دارد و هنوز تست بارداری شما منفی است، مراجعه به متخصص زنان و زایمان برای انجام آزمایش خون توصیه می‌شود. اگر پریودهای شما اغلب اوقات نامنظم است، با پزشک خود مشورت کنید. بنابر شرایط هر فرد، اگر بیش‌از دو یا سه ماه پریود نشده باشید، بسیاری از پزشکان تمایل به القا پریود در شما را دارند.

اگر چرخه‌ی قاعدگی شما در گذشته منظم بوده اما هم‌اکنون نامنظم شده است، یا قاعدگی شما برای بیش از سه ماه پس از قطع کنترل بارداری نامنظم است، باید با پزشک خود مشورت کنید. چرخه‌های نامنظم می‌توانند عامل خطر برای ناباروری باشند.

فوراً با پزشک خود تماس بگیرید اگر

اگر پریود شما به تأخیر افتاده باشد و هر یک از علائم زیر را داشته باشید، می‌تواند به معنای بارداری خارج از رحم باشد، فوراً با پزشک خود تماس گرفته و یا به اورژانس مراجعه کنید.

خون‌ریزی ناگهانی واژن به همراه:

غش یا سرگیجه شدید
حالت تهوع یا استفراغ
درد شدید شکم یا لگن
درد شانه
مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ