• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش های تشخیصی آرتریت روماتوئید

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آزمایش های تشخیصی آرتریت روماتوئید

آزمایش خون در تشخیص آرتریت روماتوئید تا چه حد اهمیت دارد؟ چه آزمایش ­هایی برای تشخیص آرتریت روماتوئید تجویز می­ شود؟ این آزمایش ­ها چه اطلاعاتی در مورد بیمار نشان می­ دهند؟ و اگر بیمار، علائم بالینی مثل درد، قرمزی، گرمی، تورم و سفتی در مفاصل خود داشته باشد اما آزمایش خون منفی باشد، این آزمایش منفی، مانع تشخیص آرتریت می­ شود؟ در این مقاله می­ خواهیم به این سؤال­ات پاسخ دهیم.

آزمایش های خون مورد استفاده برای تشخیص آرتریت روماتوئید

روماتولوژیست ­ها معمولاً از آزمایش خون برای تأیید یا رد تشخیص بیماری استفاده می­ کنند. برای مثال، بیماری را در نظر بگیرید که سابقه‌ی سه ماهه‌ی گرفتگی عضلانی صبحگاهی همراه با درد و تورم مچ دست یا دست را دارد. در این بیمار، تجویز آزمایش ­های خون که در ادامه ذکر می ­شود به تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید کمک می­ کند:

آزمایش فاکتور روماتوئید
آزمایش آنتی‌بادی علیه پپتید سیترولینه حلقوی یا ضد CCP
آزمایش سرعت رسوب گلبول قرمز
آزمایش پروتئین فعال C یا CRP

وجود فاکتور روماتوئید مثبت یا آنتی‌بادی CCP در این بیماران به تاییدِ تشخیص آرتریت روماتوئید کمک می­ کند. اما ممکن است در ۳۰درصد از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به‌ویژه در اوایل بیماری، این آنتی‌بادی ­ها وجود نداشته باشند. علاوه‌بر این، سطح پایین فاکتور روماتوئید در بیمارانی که به روماتیسم مفصلی مبتلا نیستند و یا هرگز دچار این بیماری نمی ­شوند، غیر‌معمول نیست. آنتی‌بادی CCP بیشتر با آرتریت روماتوئید مرتبط است. بنابراین، شانس ابتلا به آرتریت روماتوئید در افرادی که سطح بالایی از این آنتی‌بادی را بدون تظاهرات معمولی آرتریت روماتوئید داشته باشند، افزایش می ­یابد.

پس از تکمیل آزمایش، به‌سادگی می‌توانید نتیجه آن را به‌صورت اینترنتی از بخش جوابدهی آنلاین سایت آزمایشگاه ملاحظه کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه چاپی را نیز از پذیرش آزمایشگاه دریافت کنید.

دو آزمایش سنجش سرعت رسوب گلبول قرمز و CRP، میزان التهاب را اندازه‌گیری می کنند که معمولاً در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید افزایش می­ یابند. وجود سطوح نرمال در این آزمایش­ها، بیماری آرتریت روماتوئید را رد نمی­ کند بلکه نشان می­ دهد که این بیماران در مقایسه با بیمارانِ دارای سطوح بالای التهاب، کمتر دچار آسیب مفصلی می­ شوند. این امر به‌ویژه در مورد میزان CRP بالا صادق است.

آزمایش آنتی‌بادی ­های ضد‌هسته­ یا ANA برای ارزیابی لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا SLE اهمیت دارد. سطوح پایین ANA در آرتریت روماتوئید رایج است ولی سطوح بالای ANA در بیماران لوپوس اریتماتوز سیستمیک بروز می‌یابد به‌خصوص اگر آزمایش ضد CCP و فاکتور روماتوئید منفی باشد.

در ویزیت­های بعدی بیمار، اگر آزمایش فاکتور روماتوئید یا ضد CCP مثبت باشد، معمولاً این آزمایش ­ها دوباره تجویز نمی­ شوند. اما اغلب، آزمایش سرعت رسوب و CRP تجویز می­ شوند، زیرا می ­توانند به تایید بیماری کمک کنند. همچنین، روند بهبود بیماری را نشان می­ دهند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ