• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

چرا انجام آزمایش گروه خونی برای شما ضروری است؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

چرا انجام آزمایش گروه خونی برای شما ضروری است؟

گروه خونی شما چیزی بیش از یک حرف و علامت است: یک هدیه گرانبها برای کسانی که نیاز به تزریق خون دارند، و کلید درک بهتر وضعیت سلامتی خودتان.

آشنایی با گروه‌های خونی

خون همه افراد از پلاسما، گلبول‌های قرمز و سفید و پلاکت‌ها تشکیل شده است، اما ژن‌های شما که از والدین‌تان منتقل می‌شوند، آنتی‌ژن‌هایی را که دارید تعیین می‌کنند. گروه‌های خونی بر اساس آنتی‌ژن، به دسته‌های A، B، AB یا O طبقه‌بندی می‌شوند:

گروه A
فقط آنتی‌ژن A بر روی گلبول‌های قرمز، و آنتی‌بادی B در پلاسما دارد.
گروه B
فقط آنتی‌ژن B بر روی گلبول‌های قرمز، و آنتی‌بادی A در پلاسما دارد.
گروه AB
دارای هر دو آنتی‌ژن A و B روی گلبول‌های قرمز است، و آنتی‌بادی A و B در پلاسما ندارد.
گروه O
هیچ آنتی‌ژن A و B روی گلبول‌های قرمز ندارد، اما هر دو آنتی‌بادی A و B در پلاسما هستند.

تمایز مثبت یا منفی در گروه خونی شما به فاکتور رزوس (Rh) مربوط می‌شود که می‌تواند حاضر (یعنی + یا مثبت)، یا غایب (یعنی – یا منفی) در هر یک از گروه‌ها باشد. به عنوان مثال، اگر خون شما در گروه A است، بسته به این‌که خون شما فاکتور Rh را داشته باشد، می‌توانید از نوع A مثبت یا نوع A باشید.

آزمایش تعیین گروه خون در کرمانشاه

تعیین گروه خونی با انجام یک تست ساده و به‌سرعت امکان‌پذیر است. برای انجام این تست با حداکثر دقت در کرمانشاه به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

چرا باید گروه خونی خود را بدانید؟

خون یک بخش حیاتی در بدن شماست. دانستن این‌که کدام یک از هشت گروه خونی در رگ‌های شما در گردش است، بنا به این پنج دلیل مهم است و می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید و حتی برای آینده زندگی خود برنامه‌ریزی کنید:

1: برای دریافت خونِ صحیح در مواقع اضطراری

مهم‌ترین دلیلی که باید گروه خونی خود را بشناسید، مواقع اورژانسی است. اگر به دنبال تصادف، جراحی یا زایمان، نیاز به تزریق خون داشته باشید، به انتقال خون سازگار نیاز خواهید داشت. آنتی‌ژن‌های خون اگر برای بدن شما خارجی باشند، می‌توانند پاسخ ایمنی را تحریک کنند، به این معنی که ترکیب نادرست خون می‌تواند به طور خطرناکی در داخل رگ‌های شما تجمع یابد.

قبل از تزریق خون، خون شما آزمایش می‌شود و با خون اهداکننده‌ی مناسب مطابقت داده می‌شود.

2: برای طبقه‌بندی صحیح در اهدای خون

یکی از بهترین دلایل برای شناخت گروه خونی خود، کمک به دیگران از طریق اهدای خون است. گاهی اوقات سازمان‌های محلی ممکن است برای جمع‌آوری انواع خاصی از گروه‌های خونی بیانیه صادر می‌کنند، به‌خصوص اگر بلایای طبیعی یا افزایش تصادفات رانندگی وجود داشته باشد. انواع O منفی و O مثبت، اغلب تقاضای بیشتری دارند.

در حالت ایده‌آل، انتقال خون با خون اهدایی انجام می‌شود که همخوانی دقیقی با نوع و فاکتور Rh دارد. با این حال:

گروه خونی AB مثبت، نوعِ گیرنده همگانی است و می‌تواند از همه‌ی انواع گروه‌های خونی، دریافت کند، علیرغم آن که فقط می‌تواند به سایر انواع AB خون اهدا کند.
گروه خونی O به دلیل قابلیت تأمین گلبول‌های قرمز تقریباً به هر فرد گیرنده‌ای، معمولاً به عنوان اهدا کننده همگانی شناخته می‌شود.
اهداکننده همگانی پلاسما، فرد دارای گروه خونی AB است.
اهداکننده همگانی گلبول قرمز، فرد دارای گروه خونی O است.

3: برای این‌که بدانید گروه خونی شما تا چه حد شایع یا نادر است

بسته به آنتی‌ژن و فاکتور Rh در خون، گروه خون شما ممکن است شایع یا نادر باشد. شایع‌ترین گروه خونی در ایران، O مثبت و نادرترین گروه خونی، AB منفی است.

از آنجا که اکثر جمعیت کشور، خون O مثبت دارند، نیاز به اهدای این نوع خون همیشه بالاست.

4: برای برنامه‌ریزی یک بارداری سالم

در برخی موارد، گروه خونی می‌تواند بر احتمال باروری تأثیر بگذارد. برخی تحقیقات نشان داده‌ است که خطر کاهش ذخیره تخمدان (تخمک) در خانم‌های با گروه خونی O بیشتر است، به این معنی که ممکن است باردار شدن برای این خانم‌ها دشوارتر باشد.

خانم‌هایی که می‌خواهند بچه‌دار شوند و آنهایی که باردار هستند، باید گروه خونی خود را به دلیل مهم دیگری بشناسند: ناسازگاری گروه خونی یا فاکتور Rh. اگر مادر باردار خون Rh منفی داشته باشد و نوزادش خون Rh مثبت داشته باشد، می‌تواند منجر به پدیده‌ای به نام ناسازگاری Rh شود.

اگر خون مادر در طول بارداری با خون نوزاد تماس پیدا کند -که امری نادر است- می‌تواند خون مادر را تحریک کند و آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که به خون کودک حمله می‌کند، وضعیتی که می‌تواند منجر به زردی در نوزاد شود.

گروه خونی مادران باردار معمولاً در اوایل بارداری برای کاهش احتمال این مسئله بررسی می‌شود. اگر گروه خونی یا فاکتور Rh مادر با جنین متفاوت باشد، ممکن است واکسن ایمونوگلوبولین دریافت کند که به جلوگیری از تولید آنتی‌بادی برای ایمن نگه‌داشتن مادر و نوزاد کمک می‌کند.

5: برای پیش‌بینی و بهبود وضعیت سلامتی

برخی از گروه‌های خونی با خطر بالاتر ابتلا به برخی بیماری‌ها مرتبط هستند. محققان به‌طور مداوم در حال تحقیق برای شناسایی ارتباط احتمالی بین گروه‌های خونی و خطر بیماری‌های مختلف هستند.

به عنوان مثال، محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، دو مطالعه طولانی‌مدت را بررسی کردند که سلامت قلب و گروه خونی افراد را ارزیابی کردند. محققان دریافتند که:

شرکت‌کنندگان با گروه خونی B، 10درصد بیشتر و نوع AB، 23درصد بیشتر در معرض خطر بیماری نارسایی شریانی قرار داشتند.
افراد دارای گروه خونی A، 5درصد بیشتر از افراد دارای گروه O در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر بودند.
شرکت‌کنندگان نوع O، کمترین خطر بیماری قلبی را داشتند.

همچنین مشخص شده است که:

افراد دارای گروه خونی AB ممکن است بیشتر در معرض خطر سکته باشند.
گروه خونی A یک عامل خطر برای سرطان معده است.
دیابت نوع 2 در افراد دارای گروه خونی O کمتر از بقیه اتفاق می‌افتد.

این مطالعات و آمارها همیشه در حال بروزرسانی هستند؛ لذا دانستن گروه خونی خود، دانشی ارزشمند است که تا به کمک آن بتوانید از منابع پزشکی معتبر برای مطلع شدن از یافته‌های روز پزشکی در این زمینه بهره ببرید و سعی کنید سایر عوامل خطرساز برای بیماری‌های محتمل مربوط به گروه خونی خود را کاهش دهید.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ