• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

چه زمانی برای انجام آزمایش بارداری مناسب است؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

چه زمانی برای انجام آزمایش بارداری مناسب است؟

یک روز پس از عقب افتادن قاعدگی، می‌توانید آزمایش بارداری را انجام دهید. برخی از آزمایش‌های بارداری بدون نسخه انجام می‌شوند. این آزمایش‌ها، حاملگی را چند روز قبل از قاعدگی که عقب می‌افتد، تشخیص می‌دهند و نتیجه‌ی آزمایش چند دقیقه بعد از انجام آن مشخص می‌شود.

در این مقاله، به بررسی انواع تست‌های بارداری، عواملی که می‌توانند نتایج را تحت‌تأثیر قرار دهند و زمان انجام آزمایش مجدد، پرداخته می‌شود.

انواع آزمایش‌های بارداری

1: تست بارداری خانگی

تقریباً دقتی برابر با آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌شود، دارد.

2: آزمایش ادرار بارداری

آزمایش ادرار را می‌توان در خانه با استفاده از کیت‌های بارداری انجام داد. در این آزمایش مقدار هورمون hCG اندازه‌گیری می‌شود. مقدار کمی hCG حدود ده روز پس از باردار شدن در ادرار وجود دارد. اگر زودتر از ده روز پس از رابطه‌ی جنسی، آزمایش ادرار بارداری را انجام دهید و نتیجه‌ی منفی شود، در صورت عدم‌قاعدگی لازم است آزمایش مجدد تکرار شود. پس، بهتر است تا یک روز پس از عقب افتادن قاعدگی، آزمایش را به تعویق بیندازید.

3: آزمایش خون بارداری

آزمایش خون به‌ندرت انجام می‌شود زیرا هزینه‌ی بالایی دارد. نتیجه‌ی آن با تست ادرار یکسان است. با این حال، ممکن است پزشک بنا‌بر دلایلی مثل احتمال داشتن حاملگی پرخطر، بودن تحت درمان‌های باروری یا نگرانی از چندقلو شدن، سقط جنین و حاملگی خارج رحمی، آزمایش خون را تجویز می‌کند.

نتیجه‌ی آزمایش خون بارداری بیشتر از آزمایش ادرار طول می‌کشد اما این آزمایش می‌تواند مقادیر کمتری از hCG‌ را تشخیص دهد. پزشک ممکن است یک یا هر دو آزمایش خون را تجویز کند:

آزمایش خون کیفی hCG
این آزمایش وجود یا عدم وجود hCG در خون را نشان می‌دهد و دقت آن از آزمایش ادرار بیشتر است.
آزمایش خون کمی hCG
این آزمایش مقدار hCG را نشان می‌دهد و اطلاعات دقیقی از این که در چه مرحله‌ای از بارداری هستید را نشان می‌دهد.

زمان انجام آزمایش بارداری

با پیشروی بارداری، مقدار hCG در ادرار افزایش می‌یابد. سطح hCG تقریباً ۴۸ ساعت ابتدایی بارداری، دو برابر می‌شود. اگر باردار هستید و برای انجام آزمایش چند روز صبر کرده‌اید، احتمال مثبت شدن آزمایش زیاد است.

آزمایش‌های دوران بارداری در کرمانشاه

آزمایش‌‌های بارداری یکی از اقدامات مهم برای مراقبت‌های دوران بارداری است. این آزمایش‌ها اطلاعاتی را درباره سلامت شما و فرزندتان در اختیار پزشک می‌گذارد.

برای انجام انواع آزمایش‌های عمومی و تخصصی بارداری و غربال‌گری در کرمانشاه می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

بهترین زمان برای انجام آزمایش بارداری

پس از باردار شدن، مدتی طول می‌کشد تا hCG به سطح قابل‌تشخیص برسد. بهترین زمان برای انجام آزمایش بارداری یک روز بعد از عقب افتادن قاعدگی است. اگر نمی‌خواهید منتظر بمانید، یک تا دو هفته بعد از آخرین رابطه‌ی جنسی، می‌توانید آزمایش دهید.

برحسب زمان تخمک‌گذاری، دوره‌ی باروری هر فرد متفاوت است. خون‌ریزی قاعدگی معمولاً ۱۴ روز پس از تخمک‌گذاری شروع می‌شود. افرادی که در روز ۱۴ تخمک‌گذاری می‌کنند معمولاً در روز ۲۸ یا ۲۹ دچار قاعدگی می‌شوند. افرادی که دیرتر تخمک‌گذاری می‌کنند، معمولاً روز ۳۱ به بعد قاعده می‌شوند.

بهتر است پس از عقب افتادن قاعدگی، آزمایش بارداری انجام دهید. اگر از زمان تخمک‌گذاری مطمئن نیستید، می‌توانید از کیت‌های تست تخمک‌گذاری استفاده کنید یا دمای پایه‌ی بدن را اندازه بگیرید.

اگر برای باروری، واکسن محرک hCG دریافت کرده‌اید، بهتر است برای جلوگیری از نتیجه‌ی مثبت کاذب، دو هفته بعد از تزریق واکسن آزمایش بارداری انجام دهید.

بهترین زمان روز برای انجام تست بارداری

نتیجه‌ی تست بارداری که در صبح زود انجام شود، دقیق‌تر است؛ زیرا در صبح ادرار غلیظ‌تر است و اگر باردار باشید، hCG در ادرار انباشته شده است.

مزایا و معایب تست بارداری

اگر تمایل دارید که قبل از به تعویق افتادن قاعدگی، از وضعیت خود آگاه شوید، قبل از انجام آزمایش مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

مزایا

احتمال مثبت شدن نتیجه‌ی آزمایش کم است.
برای شروع یا توقف داروها مفید است.
امکان تغییر سبک زندگی قبل از تولد وجود دارد.

معایب

احتمال گرفتن نتیجه‌ی منفی کاذب در صورت بارداری زیاد است.
هزینه‌ی آزمایش‌های مکرر در صورت لزوم
تزریقات hCG دقیق نیست.

دقت تست بارداری

اکثر تست‌هایی که در زمان به تعویق افتادن قاعدگی انجام می‌شوند، ۹۹‌درصد دقیق هستند. دقت این آزمایش‌ها به رعایت دستورالعمل‌ها و تفسیر نتایج توسط فرد بستگی دارد. این آزمایش‌ها قادر به تشخیص hCG‌ هستند. اگر فردی خیلی زود آزمایش را انجام دهد ممکن است hCG کافی برای تشخیص وجود نداشته باشد و نتیجه‌ی آزمایش منفی کاذب شود.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ