• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آیا آزمایش تومور مارکر، به درمان سرطان کمک می‌کند؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آیا آزمایش تومور مارکر، به درمان سرطان کمک می‌کند؟

تست­‌های تومور مارکر می­‌توانند اطلاعات مهمی در مورد سرطان و بهترین راه درمان آن را ارائه دهند؛ بنابراین، پزشکان برای ارزیابی سرطان، ممکن است تست­‌های تومور مارکر را در مراحل مختلف تشخیص، درمان و مراقبت‌های بعدی تجویز کنند.

تومور مارکر (Tumor Marker) چیست؟

تومور مارکرها، پروتئین‌­هایی هستند که در سطح بالاتر از حد طبیعی در خون، ادرار یا بافت‌های برخی از افراد مبتلا به سرطان یافت می­‌شوند. تومور مارکرها توسط تومور یا سلول­‌های سالمی که به تومور پاسخ می‌­دهند، ساخته می­‌شوند. آزمایش­‌های تومور مارکر وجود یا عدم‌وجود و همچنین، میزان این پروتئین‌ها را نشان می‌­دهند. علاوه‌بر این، در حال حاضر تغییرات ژنتیکی خاص به‌عنوان تومور مارکر استفاده می­‌شوند.

چرا از آزمایش‌های تومور مارکر استفاده می‌شود؟

آزمایش‌­های تومور مارکر در کنار سایر آزمایش‌­ها می­‌توانند به پزشکان در تشخیص سرطان و تجویز برنامه­‌ی درمانی کمک کنند. زمان و تعداد دفعات انجام آزمایش­‌های تومور مارکر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به‌ندرت از این آزمایش­‌ها برای غربالگری نوع خاصی از سرطان در افرادی که احتمال بالایی برای ابتلا به سرطان دارند، استفاده می‌­شود، اما پزشکان عمدتاً از آزمایش­‌های تومور مارکر برای موارد زیر استفاده می‌­کنند:

تصمیم‌گیری جهت انتخاب نوع درمان یا ترکیبی از درمان‌ها که بهترین نتیجه را برای سرطان خاص دارد
جهت اطلاع این که یک درمان تا چه اندازه خوب و مفید است
برای پیش‌بینی شانس بهبودی فرد بیمار
احتمال بازگشت سرطان پس از درمان چه‌قدر است و آیا بیماری باز می‌گردد؟

آیا انواع مختلفی از تومور مارکر وجود دارد؟

انواع مختلفی از تومور مارکرها برای انواع مختلف سرطان وجود دارد. برخی از تومورمارکرها فقط مختص یک نوع سرطان هستند. برخی دیگر از تومورمارکرها با بیش از یک نوع سرطان در ارتباط هستند. با این حال، بسیاری از سرطان­‌ها تومورمارکر شناخته‌شده­‌ای ندارند؛ بنابراین، آزمایش تومورمارکر ممکن است برای بسیاری از سرطان­‌ها مفید نباشد. محققان همچنان به‌دنبال یافتن تومورمارکرهای جدید و مؤثر هستند تا با استفاده از آن­ها به تشخیص و درمان کمک کنند.

چگونه آزمایش تومورمارکر به درمان سرطان کمک می‌کند؟

برای درک این موضوع، سرطان پستان را در نظر بگیرید. سرطان پستان در مراحل اولیه دارای تومورمارکرهای خاصی است که می­‌تواند به پزشکان در درمان کمک کند. پزشک، تومورمارکرهایی به نام­ گیرنده‌ی استروژن یا ER و گیرنده‌ی پروژسترون یا PR را ارزیابی می­‌کند. اگر آزمایش‌­ها برای این گیرنده‌­ها مثبت باشد، پزشک متوجه می­‌شود که احتمالاً بیمار با هورمون‌درمانی درمان خواهد شد.

در صورت تجویز شدن آزمایش تومورمارکر توسط پزشک، می­‌توانید از او بپرسید که کدام تومورمارکر مد نظر است، هر چند‌وقت یک‌بار آزمایش تکرار شود و آیا آزمایش تومورمارکر کمک‌کننده خواهد بود؟

پس از تکمیل آزمایش، به‌سادگی می‌توانید نتیجه آن را به‌صورت اینترنتی از بخش جوابدهی آنلاین سایت آزمایشگاه ملاحظه کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه چاپی را نیز از پذیرش آزمایشگاه دریافت کنید.

محدودیت‌های آزمایش تومورمارکر

آزمایش تومورمارکر می‌­تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار پزشک قرار دهد اما این آزمایش بی‌خطر نیست. همیشه افزایش سطح مقدار تومورمارکر به‌معنی وجود سرطان یا عود بیماری نیست. شرایطی غیر از سرطان هم می­‌تواند سطح تومورمارکرها را افزایش دهد. سایر محدودیت­‌ها عبارت‌اند از:

سطح تومورمارکرها می‌توانند در طول زمان افزایش یا کاهش یابند و اندازه‌گیری مداوم آن‌ها دشوار است.
ممکن است سطح تومورمارکرها تا زمانی که سرطان پیشرفته نشده باشد، بالا نرود.
برخی از سرطان‌ها تومورمارکری که می‌توان با آزمایش‌های فعلی اندازه‌گیری کرد را نمی‌سازند.
برخی از افراد مبتلا به سرطان‌هایی که تومورمارکر تولید می‌کنند، سطح تومور مارکر بالاتری نسبت به افراد سالم ندارند.

آزمایش‌های تومورمارکر چگونه انجام می‌شود؟

سه روش برای ارزیابی تومورمارکر وجود دارد: آزمایش خون، آزمایش ادرار و بیوپسی. برای آزمایش خون و ادرار به ترتیب مقداری خون و ادرار برای بررسی گرفته می‌­شود و اگر بیوپسی انجام شود، پزشک مقدار کمی از بافت را برمی‌­دارد که توسط پاتولوژیست زیر میکروسکوپ بررسی خواهد شد. همچنین، ممکن است لازم باشد آزمایش­‌های تومور مارکر را تکرار کنید زیرا سطح تومورمارکر در طول زمان تغییر می‌­کند.

مواردی که در مورد نتایج آزمایش تومورمارکر لازم است بدانید

این احتمال وجود دارد که نتیجه‌ی آزمایش تومور مارکر مثبت کاذب شود. به عبارتی، ممکن است نتیجه نشان دهد که فرد، مبتلا به سرطان یا سرطان در حال رشد است اما در حقیقت این‌گونه نباشد. در مقابل، ممکن است نتیجه‌ی آزمایش منفی کاذب شود. به این معنی که فرد در حال حاضر مبتلا به سرطان نیست یا درمان مؤثر است در صورتی که در واقع این‌طور نیست. به همین دلیل، معمولاً در کنار آزمایش­‌های تومورمارکر، سایر آزمایش­‌های تشخیصی هم انجام می‌­شود.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ