• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش آلرژی برای کودکان

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آزمایش آلرژی برای کودکان

گاهی‌اوقات کودکان نیز مانند بزرگسالان به آزمایش آلرژی نیاز دارند. بسیاری از داروهای آلرژی برای استفاده نوزادان تا شش‌ماهگی تأیید شده‌است.

آزمایش پوستی آلرژی

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که فرزندشان باید به سن خاصی مثل 7 سالگی برسد تا انجام آزمایش آلرژی برای او مناسب باشد، زیرا گمان می‌کنند آزمایش آلرژی و مخصوصاً آزمایش پوستی آلرژی، دردناک است. درحالی‌که هیچ محدودیت سنی برای آزمایش پوستی وجود ندارد. با این حال، اکثر کارشناسان به‌ندرت آزمایش پوستی را برای نوزادان زیر 6 ماه انجام می‌دهند و آزمایش پوستی برای این نوزادان باید برای غذاهای خاصی مثل شیر، سویا، تخم‌مرغ و یا استنشاق‌های خانگی، بر اساس سابقه‌ی بالینی نوزاد انجام شود.

آزمایش‌های خونی آلرژی

آزمایش‌های خون آلرژی حساسیت کمتری نسبت به آزمایش پوستی دارند اما در بعضی شرایط مزایای خاصی دارند. همچنین برای بررسی تأثیر آلرژن‌های غذایی، مفیدتر هستند. آزمایش‌های خون برخلاف آزمایش پوستی، خطر واکنش آلرژیک ندارند و نیازی به قطع مصرف داروهای آلرژی قبل از آزمایش نیست. دو آزمایش خون رایج برای این منظور وجود دارد که معمولا انجام می‌شود:

رادیوآلرژیوسنتز (Radioallergosorbent) یا RAST
RAST یکی از روش‌های آزمایش خون است که نسبت به روش‌های دیگر مثلImmunoCAP قدیمی‌تر است، اما برخی از پزشک‌ها همچنان آن را تجویز می‌کنند. عیب آزمایش RAST این است که برخلاف آزمایش پوستی که در آن ایجاد کهیرهای کوچک، به معنای حساسیت به آلرژن خاص است، این آزمایش سطح آنتی‌بادی را در بدن اندازه‌گیری می‌کند و سطوح پایین الزاماً به این معنی نیست که کودک واقعاً آلرژی دارد. بنابراین آزمایش‌های RAST باید توسط پزشک به‌دقت تفسیر شوند. ممکن است در نهایت صرفاً به‌خاطر پایین‌بودن سطح آنتی‎‌بادی در بدن، تشخیص داده شود که کودک به همه چیز حساسیت دارد، درحالی‌که این آنتی‌بادی کم، ممکن‌است طبیعی باشد. به عبارت دیگر امکان نتیجه مثبت کاذب در این روش وجود دارد.
آزمایش الایزا یا ELISA
آزمایش الایزا به‌طور گسترده‌ای جایگزین آزمایش خون RAST برای آلرژی شده‌است. مزیت این آزمایش حساسیت بیشتر نسبت به RAST و استفاده نکردن از تابش‌های رادیواکتیو است. مانند RAST، این آزمایش نیز آلرژی غذایی را بهتر از آزمایش پوستی تشخیص می‌دهد.

پس از تکمیل آزمایش، به‌سادگی می‌توانید نتیجه آن را به‌صورت اینترنتی از بخش جوابدهی آنلاین سایت آزمایشگاه ملاحظه کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه چاپی را نیز از پذیرش آزمایشگاه دریافت کنید.

چه زمانی آزمایش آلرژی برای کودکان انجام می‌شود؟

دلایلی که باید آزمایش آلرژی انجام شود، شامل موارد زیر باشد:

داشتن آلرژی‌های غذایی
در نوزادان و کودکان خردسال، آلرژی‌های غذایی یک دلیل رایج برای انجام آزمایش است.
وجود اگزما (درماتیت آتوپیک)
اگزما، همراه با آلرژی‌های غذایی، یک دلیل رایج برای انجام آزمایش آلرژی در کودکان خردسال است، به خصوص اگر کنترل اگزما توسط کودک ضعیف باشد
آسم
آگاهی از عوامل ایجادکننده آسم، به کنترل علائم کمک می‌کند.
سرماخوردگی‌های مکرر یا عفونت‌های مزمن سینوسی
اگر کودک همیشه آبریزش بینی یا عفونت‌های مکرر سینوسی دارد، برای تشخیص این‌که آیا این علائم مرتبط با آلرژی است یا خیر، آزمایش آلرژی انجام می‌شود.

داشتن آلرژی همیشه به انجام آزمایش آلرژی نیاز ندارد، به‌خصوص زمانی‌که علائم آلرژی با اجتناب از قرارگیری در معرض ماده آلرژن و یا استفاده از داروهای آلرژی تسکین پیدا می‌کند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ