• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

دریافت واکسن کرونا همراه با آلودگی به ویروس کرونا، «ایمنی فوق‌العاده» ایجاد می‌کند

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

دریافت واکسن کرونا همراه با آلودگی به ویروس کرونا، «ایمنی فوق‌العاده» ایجاد می‌کند
  • یک تحقیق جدید، نحوه‌ی واکنش سیستم ایمنی به عفونت ناشی از SARS-CoV-2 و تزریق واکسن کرونا مورد بررسی قرار داده ‌است.
  • نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که «ایمنی هیبریدی» یعنی ایمنی ناشی از آلودگی به ویروس و همچنین تزریق واکسن، جزو قوی‌ترین نوع پاسخ ایمنی‌ است که برخی به آن «ایمنی فوق‌العاده» می‌گویند.
  • در حالت کلی، ترتیب واکسیناسیون و آلودگی به ویروس، تغییر جزئی در نتایج ایمنی ایجاد می‌کند.

در بسیاری از افراد، چه افرادی که به صورت کامل واکسینه شده‌اند و چه کسانی که به ویروس کرونا آلوده ‌شده‌اند، محققان به دنبال این هستند که ترکیب این دو چه تاثیری بر سیستم ایمنی دارد.

مطالعه‌ای که در بخش ایمونولوژی علوم در دانشگاه بهداشت و علوم اورگن (OHSU) انجام گرفته، این موضوع را بررسی می‌کند.

همچنین این مطالعه، نحوه‌ی پاسخ آنتی‌بادی در افرادی که قبل از دریافت واکسن به ویروس آلوده شده‌بودند را نیز بررسی می‌کند.

مطالعه ایمنی

محققان می‌دانند که آلودگی به ویروس SARS-CoV-2 تا حدودی ایمنی طبیعی ایجاد می‌کند، ولی هنوز بحث در مورد مدت‌زمان و میزان تاثیر این ایمنی در مقایسه با ایمنی ناشی از واکسن ادامه دارد.

با توجه به افزایش آمار مبتلایان کرونا و این که تعدادی از افراد بعد از آلودگی به ویروس، واکسن دریافت کرده‌اند، محققان در مورد تاثیر این فاکتور‌ها بر پاسخ سیستم ایمنی بدن در حال تحقیق هستند.

محققان مطالعه‌ی اخیر، اطلاعاتی از افراد مختلف که به سه‌دسته‌ی زیر تقسیم شده‌بودند را به دست آورده‌اند:

  • افرادی که به‌صورت کامل واکسینه شده و به ویروس آلوده شده‌اند
  • افرادی که به ویروس آلوده شده و سپس واکسن دریافت کرده‌اند
  • افرادی که به‌صورت کامل واکسینه شده و هیچ سابقه‌ی آلودگی به ویروس SARS-CoV-2 ندارند

پژوهشگران، از همه‌ی این افراد نمونه‌ی خونی گرفته و در برابر ویروس‌های مختلف SARS-CoV-2 زنده، قرار دادند. سپس پاسخ ایمنی را سنجیدند.

محققان این تیم به این نتیجه رسیدند که در پاسخ ایمنیِ ایجاد شده، فرقی نمی‌کند که فرد در ابتدا واکسن زده و یا ابتدا به ویروس آلوده شود. در واقع فرقی نمی‌کند که فردی در ابتدا به ویروس آلوده شده سپس واکسینه شود، یا در ابتدا واکسینه شده سپس به ویروس آلوده شود؛ در هر دو صورت پاسخ ایمنی به‌شدت قوی مشاهده می‌شود.

همچنین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پاسخ ایمنی «هیبریدی» در هر رده‌ی سنی قوی است، در حالی که ایمنی ناشی از واکسن با افزایش سن، کاهش می‌یابد.

این تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که ایمنی هیبریدی، بدون توجه به این که فرد چگونه این ایمنی را به دست آورده، قدرتمند است. با این حال، بهتر است در ابتدا واکسینه شده و سپس مراقب از عدم‌آلودگی به ویروس کرونا باشیم.

دکتر Tafesse عضو این تیم پژوهشی می‌گوید: «ما با واکسینه شدن خود را در موقعیت بهتری قرار می‌دهیم و در صورت مواجه شدن با ویروس، بیماری را به صورت خفیف گذرانده و دارای یک ایمنی فوق‌العاده می‌شویم».

چه زمانی باید تست کووید 19 را انجام داد؟

اگر گمان می‌کنید به ویروس کرونا مبتلا هستید و یا علائم کووید 19 را نشان می‌دهید، مهم است که هر چه زودتر آزمایش انجام دهید تا امکان سرایت آن به بقیه افراد کاهش پیدا کند. علائم شایع کووید 19 شامل موارد زیر است:

  • سرفه کردن
  • تب و لرز
  • تنفس‌های کوتاه یا اختلال در تنفس
  • سردرد
  • درد ماهیچه‌ها
  • از دست دادن ناگهانی حس بویایی یا چشایی

تست PCR کرونا در آزمایشگاه بوعلی با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و با استفاده از تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود و نتیجه آن در کمتر از ۲۴ ساعت به‌صورت آنلاین یا به‌شکل چاپی و هولوگرام‌دار در اختیار شماست.

برای هماهنگی انجام آزمایش و انجام نمونه‌برداری در منزل یا آزمایشگاه، با پذیرش آزمایشگاه بوعلی تماس بگیرید.

آینده پاندمی کرونا

محققان معتقدند که این ایمنی فوق‌العاده، نشانه‌ای از این است که پاندمی کووید-۱۹ تا حدودی همیشه با ما خواهد ‌بود.

مدیر ارشد این تحقیق، دکتر Marcel Curlin دانشیار پزشکی در دانشگاه OHSU و مدیر سلامت شغلی این دانشگاه می‌گوید: « این نتایج و نتایج حاصل از تحقیقات قبلی ما در این زمینه، نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 احتمالاً به عفونت اندمی (Endemic)، درست مثل عفونت فصلی مجاری تنفسی به جای پاندمی جهانی تبدیل خواهد ‌شد».

دکتر William Messer نویسنده‌ی ارشد این مقاله می‌گوید: «در مسیر پایان پاندمی، به نظر من این تحقیق، قطعه‌ای از بزرگ از پازل است ولی عوامل مختلفی در این دخیل هستند و تنها جهش‌های ویروس عامل پایان‌دهنده‌ی پاندمی نیست».

دکتر Messer همچنین اضافه می‌کند: «امیدوار به بررسی نتیجه‌ی این ایمنی فوق‌العاده بر روی اومیکرون نیز هستیم؛ به‌خصوص بر روی بروز پاسخ ایمنی مشابه در افراد مبتلا به امیکرون تمرکز خواهیم‌کرد».

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ