• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

بیماری‌ها چگونه از طریق مسیر مدفوع-دهان شیوع پیدا می‌کنند؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

بیماری‌ها چگونه از طریق مسیر مدفوع-دهان شیوع پیدا می‌کنند؟

شستشوی صحیح دست‌ها بهترین خط دفاعی در برابر این بیماری‌هاست.

انتقال بیماری‌ها از طریق میکروارگانیسم‌‌ها

ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. زمانی‌که این میکروارگانیسم‌‌ها توسط مسیرهای مختلف از بدن فردی خارج یا به بدن فردی وارد می‌شوند، گاهی باعث بیماری می‌شوند. وقتی بیماری از طریق مسیر مدفوعی-دهانی گسترش پیدا می‌کند، یعنی اجزایی از مدفوع آلوده از یک فرد مبتلا، توسط فرد دیگر، به روشی بلعیده شده است.

به دلایل روشن، این شرایط هیچ‌وقت به‌عمد، اتفاق نمی‌افتد. معمولا این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که فرد مبتلا، شستن صحیح دست‌هایش را پس از استفاده از سرویس بهداشتی، فراموش می‌کند. پس از آن هر چیزی را که لمس کند، آلوده به موجودات میکروسکوپی خواهند شد که اگر افراد دیگر در معرض این اشیا قرار بگیرند، آن‌ها نیز مبتلا می‌شوند.

به عنوان مثال، فردی مبتلا به یک بیماری است که از طریق مسیر مدفوعی-دهانی قابل‌انتقال به دیگران است. از سرویس بهداشتی استفاده و سپس در را باز می‌کند. فرد دیگری پس از او می‌آید، و دستگیره در آلوده را لمس می‌کند. سپس قبل از شستن صحیح دست‌ها، ناخن‌هایش را به‌طور عصبی گاز می‌گیرد. در این حالت، میکروب‌ها از مسیر مدفوعی-دهانی منتقل می‌شوند.

انتقال میکروب

تهیه‌کنندگان مواد غذایی باید تلاش بیشتری برای حفظ بهداشت دست‌های خود داشته باشند، زیرا آن‌ها در موقعیتی هستند که بیماری‌های مدفوعی-دهانی را به‌راحتی از طریق غذایی که آماده می‌کنند، به کسانی‌که آن غذا را می‌خورند، منتقل می‌کنند.

اگرچه عدم‌شستشوی صحیح دست‌ها یکی از دلایل عمده شیوع بیمای‌های مدفوعی-دهانی است، عوامل دیگری نیز در شیوع این بیماری‌ها دخیل هستند. در زیر به سایر دلایلی اشاره می‌کنیم که باکتری‌ها از طریق آن‌ها و توسط مسیر مدفوعی-دهانی باعث ایجاد بیماری می‌شوند:

نوشیدن آب آلوده به فاضلاب
خوردن میوه‌های خام یا سبزیجاتی که با آب آلوده شسته شده‌اند
رابطه‌ی جنسی که در آن تماس مستقیم دهان به مقعد یا تماس غیرمستقیم (لمس چیزی با دهان که مقعد را لمس کرده است)
استفاده از استخرهای شنا که به خوبی ضدعفونی نشده باشند

هپاتیت ویروسی

میکروب‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند از مسیر مدفوعی-دهانی وارد بدن شوند. دو نوع از آن‌ها، ویروس‌های هپاتیت E و هپاتیت A است. سایر ویروس‌های کبدی از طریق تماس مستقیم با خون آلوده، مانند استفاده از سرنگ مشترک، از طریق مایعات بدن، یا هنگام به‌دنیا آوردن نوزاد، انتقال پیدا می‌کنند.

آزمایش تشخیص بیماری‌های میکروبی و ویروسی در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

پیشگیری

شستن مناسب دست‌ها، یک راهکار فوق‌العاده برای قطع چرخه‌ی انتقال بیماری‌های مدفوعی-دهانی است. سایر راهکارهای مؤثر برای پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها شامل موارد زیر است:

وقتی صابون و آب در دسترس نیست، از ضدعفونی‌کننده‌ها استفاده کنید.
حمل و نقل بهداشتی مواد غذایی را یاد بگیرید.
از بلعیدن آب استخر یا سایر منابع غیرقابل شُرب خودداری کنید.
از حوله‌های یک‌بار مصرف استفاده کنید.
سطوح آلوده و لمس‌شده مثل دستگیره درها، شیر آب و غیره را ضدعفونی و تمیز کنید.

بیماری‌هایی مثل هپاتیت A، هپاتیت E، وبا، عفونت آدنوویروس و ای‌کولای، به این دلیل اتفاق می‌افتند که ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها می‌توانند از طریق انتقال مدفوع-دهان، شیوع پیدا کنند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ