• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش خون تشخیص تبخال تا چه حد دقیق است؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آزمایش خون تشخیص تبخال تا چه حد دقیق است؟

طبیعتاً ابتلا به تبخال می‌تواند استرس‌زا باشد. درصورت داشتن علائم یا رابطه‌جنسی با فرد مبتلا به تبخال، لازم است آزمایش تبخال را انجام دهید. آگاهی از وضعیتی که در آن قرار دارید، کمک می‌کند تا از خود، اطرافیان و درصورت بارداری، از نوزادتان محافظت کنید.

آزمایش خون تبخال یک روش آسان برای آگاهی از وجود تبخال است.

حساسیت و اختصاصیت آزمایش تبخال

همه آزمایش‌ها می‌توانند خطا داشته باشند و آزمایش خون تبخال نیز از این قاعده مستثنی نیست. دقت آزمایش‌های پزشکی بر اساس دو مقدار اندازه‌گیری می‌شود:

حساسیت آزمایش
نشان‌می‌دهد که یک آزمایش چند وقت یک‌بار می‌تواند یک بیماری را به درستی تشخیص دهد. اگر یک آزمایش 99% حساسیت داشته باشد، یعنی از 100 نفری که بیمار بوده‌اند، 99 نفر را به درستی تشخیص داده است و یک نفر نتیجه منفی کاذب داشته است.
اختصاصیت آزمایش
یعنی یک آزمایش چند وقت یک‌بار فردی که بیمار نیست را به درستی تشخیص می‌دهد. اگر یک آزمایش 99% اختصاصیت داشته باشد، یعنی از 100 نفر، بیمار نبودن 99 نفرشان به درستی تشخیص داده شده و یک نفر نتیجه مثبت کاذب داشته است.

بالا بودن اختصاصیت و حساسیت یعنی احتمال نتایج کاذب مثبت و منفی کم است.

دقت بر اساس نوع آزمایش

به دلیل این‌که آزمایش خون برای تشخیص تبخال کامل نیست، برای تأیید وجود یا عدم‌وجود تبخال، آزمایش‌های دیگری باید انجام شوند. دو آزمایش وجود دارد که باهم برای تشخیص تبخال استفاده می‌شود:

آزمایش الایزا یا Enzyme-linked immunosorbent assay
این آزمایش آنتی‌بادی‌هایی که توسط سیستم‌ایمنی و در پاسخ به تبخال تولید شده را شناسایی می‌کند. حتی در صورت نبود علائم، آنتی‌بادی‌ها قابل تشخیص هستند.
آزمایش وسترن‌بلات (Western blot)
این تست برای تأیید نتیجه آزمایش الایزا انجام می‌شود. این آزمایش، پروتئین موجود بر سطح ویروس را که آنتی‌ژن نام دارند، شناسایی می‌کند. آنتی‌بادی‌ها بر ضد این آنتی‌ژن‌ها تولید شده و به آن‌ها حمله می‌کنند.

دقت آزمایش‌های الایزا و وسترن‌بلات

هر دو آزمایش دقت بالایی دارند:

تست الایزا
96 - 100 % حساسیت و 97 - 100% اختصاصیت دارد.
وسترن‌بلات
87 - 100 % حساسیت و 98 % اختصاصیت دارد.

آزمایش HPV و پاپ اسمیر در کرمانشاه

خانم‌های ۳۰ تا ۶۵ ساله، باید هر ۵ سال یک‌بار، تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing را برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام دهند. البته برخی از منابع علمی، آزمایش پاپ اسمیر را هر ۳ سال یک‌بار توصیه می‌کنند.

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

سایر آزمایش‌های موجود برای تشخیص تبخال

وقتی نتیجه آزمایش الایزا توسط وسترن‌بلات تایید شد، بعید است که نتیجه آزمایش اشتباه باشد، اما برای اطمینان از نتیجه، آزمایش دیگری به نام همانندسازی نوکلئیک‎اسید (NAAT) انجام می‌شود که اختصاصیت و حساسیت بالایی دارد.

آزمایش NAAT حضور ویروس را در مایع جمع‌آوری‌شده از زخم تبخال، شناسایی می‌کند. بعد از جمع‌آوری مایع از زخم تبخال، نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود و توسط فرایند همانندسازی، چندین کپی از ماده ژنتیکی ویروس تولید می‌شود. اگر حتی کمترین مقدار از ویروس در نمونه وجود داشته باشد، NAAT می‌تواند آن را شناسایی کند.

آزمایش ژنتیکی مشابهی به نام PCR نیز برای تشخیص عفونت استفاده می‌شود. همچنین می‌توان ویروس را در محیط آزمایشگاهی کشت داد.

برخی از کارشناسان انجام آزمایش الایزا همراه با NAAT یا PCR (به جای وسترن بلات) را پیشنهاد می‌کنند.

محدودیت‌ آزمایش‌های تبخال

آزمایش‌های تبخال دقت بسیار بالایی دارند اما به عنوان غربالگری روتین انجام نمی‎شوند. به عبارت دیگر، انجام این تست‌ها برای افرادِ دارای علائم توصیه می‌شود زیرا تشخیص تبخال در افرادی که علائمی ندارند، از انتشار آن جلوگیری نمی‌کند و افراد رفتارهای جنسی خود را تغییر نمی‌دهند. البته زمانی‌که با فرد دارای تبخال، رابطه جنسی داشته باشید، حتی درصورت نداشتن علائم، انجام این آزمایش‌ها اهمیت دارد

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ