• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

نتایج آزمایش عملکرد کلیه چه مفهومی دارند؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

نتایج آزمایش عملکرد کلیه چه مفهومی دارند؟

برای آگاهی از نتایج آزمایش‌های عملکرد کلیه، لازم است که در مورد عملکرد کلیه، اطلاعاتی داشته باشید. کلیه، خون را فیلتر کرده و مواد زائد را از جریان‌خون حذف می‌کند. کلیه همچنین آب اضافی را نیز از بدن دفع می‌کند، باعث تنظیم فشارخون، و تعادل مایعات در بدن می‌شود.

آزمایش‌های متداول عملکرد کلیه

1: آزمایش ادرار

آزمایش ادرار متداول‌ترین و اساسی‌ترین آزمایشی است که بر روی نمونه ادرار انجام می‌شود و به طور دقیق یک آزمایش عملکرد کلیه در نظر گرفته نمی‌شود، اما ادرار را بررسی می‌کند. این آزمایش برای تشخیص عفونت‌های دستگاه ادراری، تشخیص وجود خون و پروتئین در ادرار انجام می‌شود. گاهی این آزمایش فرد را از انجام آزمایش‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند یا مشخص می‌کند که آزمایش‌های تکمیلی دیگری نیز باید انجام شود.

وجود خون در ادرار طبیعی نیست، اما می‌تواند نتیجه دوره قاعدگی در خانم‌ها باشد. پروتئین نیز نباید در ادرار وجود داشته باشد. اما در عفونت‌های ادراری، خون و پروتئین ممکن است در ادرار مشاهده شود.

برای این آزمایش، یک نمونه از ادرار جمع‌آوری می‌شود. بررسی‌های میکروسکوپی، تعداد دقیق گلبول‌های قرمز موجود در خون را نشان می‌دهند.

2: کراتینین سرم

این تست یک آزمایش خونی است که میزان کراتینین موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند. یکی از عملکردهای ابتدایی کلیه، دفع کراتینین است که یک ترکیب زائد حاصل از تجزیه ماهیچه‌هاست و به درون خون ریخته می‌شود. وجود مقدار زیادی کراتینین در خون به این معنی است که کلیه عملکرد خود را به خوبی انجام نمی‌دهد. سطوح خیلی بالای کراتینین در خون، نارسایی موقتی یا دائمی کلیه را نشان می‌دهد.

3: تخمین سرعت فیلتراسیون گلومرولی

محدوده بهینه فیلتراسیون گلومرولی بین 90 تا 120 میلی‌لیتر بر دقیقه است. 60 میلی‌لیتر در دقیقه یا کمتر از آن، نشان‌دهنده آسیب کلیوی است.

کلیه‌ها می‌توانند روزانه 150 لیتر خون را در بدن افراد بزرگسال فیلتر کنند. تخمین سرعت فیلتراسیون گلومرولی (EGFR) روشی برای تخمین توانایی کلیه در فیلترکردن خون است. با استفاده از فرمولی که سطح کراتینین را محاسبه می‌کند، می‌توان میزان لیتر خونی را که کلیه‌ها فیلتر می‌کنند، تخمین زد.

آزمایش های کلیه در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

4: آزمایش نیتروژن اوره خون (BUN)

محدود بهینه این تست بین 7 تا 21 میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است.

آزمایش BUN روشی دیگر برای بررسی نحوه‌ی فیلتراسیون خون توسط کلیه است. نیتروژن اوره در مقادیر کم در خون طبیعی است، اما سطوح بالاتر ممکن است نشان‌دهنده مشکلات کلیوی باشد.

5: نمونه ادرار 24 ساعته

در این آزمایش، ادرار باید در یک دوره 24 ساعته جمع‌آوری شود. انواع دیگری از این آزمایش وجود دارد که در آنها ادرار در مدت 4 ساعت، 12 ساعت یا مدت‌زمان دیگری جمع‌آوری می‌شود. عملکرد کلیه در طول روز ممکن است دچار نوسان شود، بنابراین این آزمایش امکان بررسی میانگی عملکرد کلیه را فراهم می‌کند. در بیمارانی که سنگ‌کلیه دارند، جمع‎آوری ادرار در یک مدت‌زمان مشخص، اطلاعاتی در مورد علت تشکیل سنگ کلیه ارائه می‌دهد.

آزمایشگاه معمولاً ظرفی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد که در زمان جمع‌آوری نمونه در یخچال نگهداری می‌شود. آزمایش با دور انداختن اولین ادرار در دوره 24 ساعته، و جمع‌آوری نمونه‌های بعد از آن آغاز می‌شود. در پایان دوره 24 ساعته، بیمار باید برای آخرین بار مثانه خود را تخلیه کرده و نمونه را جمع‌آوری کند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ