• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش کشت مدفوع (S/C)

Stool Culture

آمادگی‌های لازم برای انجام آزمایش
نیازی به آمادگی خاص قبل از آزمایش نیست.

معرفی آزمایش کشت مدفوع

آزمایش کشت مدفوع، تستی برای شناسایی و باکتری‌هایی‌ست که سبب عفونت در سیستم گوارشی پایینی می‌شوند. این تست به تمایز بین باکتری‌های مختلفی که سبب عفونت می‌شوند (پاتوژنیک) و باکتری‌هایی که در حالت طبیعی در سیستم گوارشی یافت می‌شوند، کمک می‌کند. آزمایش کشت مدفوع به تشخیص این‌ که آیا علائم گوارشی (گاستروانتریت) که فرد شاهد آن است به دلیل عفونت باکتریایی‌ست یا نه، کمک می‌کند.

هدف از انجام آزمایش

این تست برای بررسی این‌که آیا عفونت سیستم گوارشی به دلیل آلودگی به باکتری‌های بیماری‌زاست (پاتوژنیک) یا نه، انجام می‌گیرد.

چگونگی انجام آزمایش

از نمونه‌ی خونی برای انجام این تست استفاده می‌شود.

تست S/C به چه دلایلی انجام می‌شود؟

آزمایش کشت مدفوع معمولاً در صورت وجود نشانه‌ای از عفونت سیستم گوارشی در فرد انجام ‌می‌شود، شامل:

اسهالی که بیشتر از چند روز طول کشیده و با خون یا موکوس همراه باشد
شکم‌درد و اسپاسم
حالت تهوع و استفراغ
تب

در حین انجام آزمایش

ممکن است به‌هنگام خونگیری کمی درد یا سوزش را در محل فرو رفتن سوزن به بدن احساس کنید. ممکن است در محل خونگیری کمی احساس ضربان قوی نیز بکنید. همچنین احتمال کبودی نیز وجود دارد ولی به‌زودی رفع خواهد ‌شد.

آزمایش کشت مدفوع در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام این آزمایش در اسرع وقت و با بالاترین دقت، می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

نتیجه نرمال آزمایش

در صورتی که نتیجه‌ی تست کشت برای پاتوژن‌های اصلی منفی شود، به این معنی‌ست که علائم فرد احتمالاً به دلیل سایر بیماری‌ها و یا پاتوژن‌های کم‌تر رایج است. همچنین احتمال حضور باکتری‌های پاتوژنیک در سیستم گوارشی وجود دارد ولی در صورت کم بودن تعداد آنها، نتیجه‌ی تست منفی خواهد ‌شد. در صورت مشکوک شدن پزشک به عفونت ناشی از باکتری‌های بیماری‌زا و ادامه داشتن علائم فرد، مجدداً همین آزمایش از نمونه‌ی مدفوع جدید و یا تست‌های دیگر انجام می‌گیرد.

نتیجه غیرنرمال به چه معناست؟

در صورت مثبت بودن نتیجه‌ی تست کشت مدفوع برای باکتری‌های پاتوژنیک، دلیل اصلی اسهال و نشانه‌های دیگر فرد مشخص می‌شود. نتایج آزمایش بر حسب نوع باکتری مشاهده‌شده در نمونه‌ی مدفوع گزارش می‌شوند.

برخی از رایج‌ترین باکتری های پاتوژنیک عامل عفونت و منابعی که در آنها یافت می‌شوند شامل:

کامپیلوباکتر (Campylobacter)
در گوشت خام یا نپخته، و شیر پاستوریزه‌نشده یافت می‌شود که یکی از رایج‌ترین دلایل اسهال باکتریایی‌ است.
سالمونلا (Salmonella)
در تخم‌مرغ نپخته (حتی تخم‌مرغ‌های سالم و ضد‌عفونی شده)، گوشت خام، سبزیجات خام و در خزندگان یافت می‌شود. سالمونلا از فردی به فرد دیگر نیز انتقال می‌یابد.
شیگلا (Shigella)
در غذا‌ها و آب آلوده به مدفوع یافت می‌شود و در صورت عدم‌رعایت بهداشت از فردی به فرد دیگر نیز انتقال می‌یابد.
توجه

مطالب نوشته‌شده در این صفحه، صرفاً برای آشنایی شما با این آزمایش آماده شده است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین نظر پزشک معالج شما در تشخیص و درمان بیماری‌ها باشد. لطفاً برای هرگونه مشاوره در زمینه انجام و تفسیر آزمایش، به پزشک خود مراجعه کنید.

نام‌های دیگر آزمایش
Bacterial Culture, Stool, Feces Culture
منابع
Devkota, B. (2014 January 16 Updated). Stool Culture. Medscape Drugs and Diseases. [On-line information]. http://emedicine.medscape.com/article/2107038-overview.
Guandalini, S. and Frye, R. (2015 August 19 Updated). Diarrhea. Medscape Drugs and Diseases [On-line information]. http://emedicine.medscape.com/article/928598-overview.
Lehrer, J. (2014 May 15 Updated). Fecal culture. MedlinePlus Medical Encyclopedia [On-line information]. https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003758.htm.
Dowshen, S. (2014 September Reviewed). Stool Test: Bacteria Culture. http://kidshealth.org/parent/system/medical/test_bac_culture.html.
واتساپ