• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش آنتی‌ژن سرطانی CA-125

آمادگی‌های لازم برای انجام آزمایش
نیازی به آمادگی خاص برای انجام این آزمایش نیست.

معرفی آزمایش آنتی‌ژن سرطانی

آنتی‌ژن سرطانی CA-125 پروتئینی‌ست که ممکن است در افراد مبتلا به برخی سرطان‌ها یا بیماری‌های دیگر به فراوانی یافت شود. آزمایش CA-125 میزان حضور این پروتئین در خون را اندازه می‌گیرد.

آزمایش CA-125 نوعی تست تومورمارکر است. از این آزمایش، در طی بررسی پاسخ فرد به درمان سرطان تخمدان و همچنین بررسی احتمال بروز مجدد سرطان تخمدان استفاده می‌شود.

هدف از انجام آزمایش

آزمایش CA-125 سطح آنتی‌ژن CA-125 را در خون می‌سنجد.

چگونگی انجام آزمایش

برای انجام این آزمایش نمونه‌ی خونی لازم است.

تست Cancer Antigen 125 به چه دلایلی انجام می‌شود؟

CA-125 پروتئینی‌ست که بیشتر در سلول‌های سرطانی تخمدان یافت می‌شوند تا سلول‌های سالم.

اغلب، از این آزمایش خون برای نظارت خانم‌هایی که به سرطان تخمدان مبتلا شده‌اند، استفاده می‌شود. این تست زمانی مفید واقع می‌شود که مقادیر آنتی‌ژن CA-125 در همان ابتدای تشخیص سرطان، بالا باشد. در این مواقع، سنجش آنتی‌ژن سرطانی CA-125 در فواصل زمانی معین، ابزار مناسبی برای اطلاع از تاثیر روش درمانی بر روی فرد است.

همچنین از این آزمایش می‌توان برای خانم‌هایی با علائم سرطان تخمدان و یا نشانه‌های وجود سرطان در تصویربرداری او، استفاده کرد.

در حالت کلی، این آزمایش برای غربالگری سرطان تخمدان در خانم‌های سالم کاربرد ندارد، چرا که قبل از انجام تست، تشخیص پزشک ضروری‌ست.

در حین انجام آزمایش

ممکن است به‌هنگام خونگیری کمی درد یا سوزش را در محل فرو رفتن سوزن به بدن احساس کنید. همچنین ممکن است در محل خونگیری کمی احساس ضربان قوی نیز بکنید.

آزمایش CA-125 در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام این آزمایش در اسرع وقت و با بالاترین دقت، می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

نتیجه نرمال آزمایش

نتایج بالا‌تر از ۳۵ U/Ml غیرطبیعی محسوب می‌شود.

مقادیر نرمال این آنتی‌ژن سرطانی از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متغیر است. برخی آزمایشگاه‌ها از روش اندازه‌گیری و یا نمونه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در مورد نتایج آزمایش خود با پزشک مشورت کنید.

نتیجه غیرنرمال به چه معناست؟

افزایش مقادیر آنتی‌ژن سرطانی CA-125 در خانم مبتلا به سرطان تخمدان، به معنی این است که بیماری او پیشرفت و یا مجدداً بروز می‌یابد. کاهش میزان این آنتی‌ژن به معنی این است که بیماری فرد به درمان پاسخ می‌دهد.

در خانمی که به سرطان تخمدان مبتلا نیست، افزایش میزان آنتی‌ژن سرطانی دلایل مختلفی دارد. با اینکه این  نشانه‌‌ای از ابتلا به سرطان تخمدان است ولی احتمال ابتلای او به سرطان‌ها و یا بیماری‌های دیگر مثل آندومتریوز نیز وجود دارد.

در خانم‌های سالم افزایش میزان آنتی‌ژن سرطانی CA-125 معمولاً به معنی حضور سرطان تخمدان در بدن او نیست. بیشتر خانم‌های سالم در این شرایط، نه به سرطان تخمدان و نه به سرطان‌های دیگر مبتلا هستند.

هر فرد با نتایج غیرنرمال به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد؛ حتی گاهی اوقات برای تشخیص دقیق علت افزایش آنتی‌ژن‌های سرطانی، جراحی لازم است.

توجه

مطالب نوشته‌شده در این صفحه، صرفاً برای آشنایی شما با این آزمایش آماده شده است و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جایگزین نظر پزشک معالج شما در تشخیص و درمان بیماری‌ها باشد. لطفاً برای هرگونه مشاوره در زمینه انجام و تفسیر آزمایش، به پزشک خود مراجعه کنید.

نام‌های دیگر آزمایش
Ovarian cancer - CA-125 test, CA-125 Tumor Marker, CA 125 Blood Test
منابع
Coleman RL, Ramirez PT, Gershenson DM. Neoplastic diseases of the ovary: screening, benign and malignant epithelial and germ cell neoplasms, sex-cord stromal tumors. In: Lobo RA, Gershenson DM, Lentz GM, Valea FA, eds. Comprehensive Gynecology. 7th ed. Philadelphia, PA: Elsevier; 2017:chap 33.
Jain S, Pincus MR, Bluth MH, McPherson RA, Bowne WB, Lee P. Diagnosis and management of cancer using serologic and other body fluid markers. In: McPherson RA, Pincus MR, eds. Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods. 23rd ed. St Louis, MO: Elsevier; 2017:chap 74.
Morgan M, Boyd J, Drapking R, Seiden MV. Cancers arising in the ovary. In: Niederhuber JE, Armitage JO, Doroshow JH, Kastan MB, Tepper JE, eds. Abeloff's Clinical Oncology. 5th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders; 2014:chap 89.
واتساپ