• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آیا هپاتیت B می‌تواند باعث بروز بیماری کلیوی شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آیا هپاتیت B می‌تواند باعث بروز بیماری کلیوی شود؟

متخصصان پزشکی بر این باورند که هپاتیت B و هپاتیت C مرتبط با بیماری کبدی، یکی از گمراه‌کننده‌ترین نام‌گذاری‌ها را دارند زیرا این نام‌گذاری‌ها برای توصیف بیماری ناکافی هستند. از آنجا ‌که اصطلاح هپاتیت به‌معنی التهاب کبد است. به‌دلیل این نام‌گذاری‌ها گمان می‌رود تنها اندامی که تحت‌تأثیر هپاتیت B یا هپاتیت C قرار می‌گیرد کبد است، درحالی‌که این برداشت اشتباه است و هر دوی این بیماری‌ها، اندام‌های دیگر را هم درگیر می‌کنند.

کلیه یکی از این اندام‌هاست که ویروس هپاتیت آن را هم به‌طور مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم درگیر می‌کند. ویروس هپاتیت ‌تنها عامل عفونی که کلیه را درگیر می‌کند نیست. هرچند، توجه به نقش آن‌ها با توجه‌به شیوع بسیار رایج‌شان در بیماری کلیوی مهم است. بیایید به برخی از جزئیات بیماری هپاتیت B و ارتباطش با بیماری کلیوی بپردازیم.

ارتباط بین هپاتیت B و بیماری کلیوی چقدر رایج است؟

بیماری کلیوی ناشی از عفونت هپاتیت B به‌مراتب در افراد مبتلا به این ویروس حتی در دوران نوزادی یا کودکی بیشتر دیده‌می‌شود. این بیماران بیشتر ناقل هستند و احتمال بروز بیماری کلیوی در آن‌ها بیشتر است.

چرا باید یک ویروس کبد به کلیه آسیب برساند؟

آسیب به کلیه‌ها توسط ویروس هپاتیت B، اغلب به‌دلیل خود عفونت نیست. در حقیقت، واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی به قسمت‌های خاصی از ویروس، ممکن است نقش مهمی در ایجاد بیماری داشته‌باشد. اجزای ویروس به‌وسیله‌ی آنتی‌بادی‌هایی که با عفونت مبارزه می‌کنند مورد حمله قرار می‌گیرد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ویروس با آنتی‌بادی اتصال برقرار کرده و اجزای باقی‌مانده در کلیه‌ها تجمع می‌یابند. این مسئله در آینده باعث واکنش‌های التهابی شده و منجر به آسیب کلیوی می‌شود.

به‌عبارت دیگر، این پاسخ بدن خود فرد است که ماهیت و وسعت آسیب به کلیه را تعیین می‌کند.

بیماری‌های کلیوی که بر اثر ویروس هپاتیت B ایجاد می‌شوند

با توجه ‌به واکنش کلیه به ویروس و التهابی که در بالا به آن اشاره شد، بیماری‌های کلیوی مختلفی می‌تواند ایجاد شود. نگاهی گذرا به این بیماری‌ها می‌اندازیم:

بیماری پلی‌آرتریت‌ندوزا (PAN)
بیایید اسم این بیماری را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل درک‌تر تقسیم کنیم؛ کلمه‌ی پُلی به‌معنی چندتا است و آرتریت به‌معنی التهاب آرتریت یا رگ‌های خونی است. دومی اغلب به‌عنوان واسکولیت نیز شناخته‌می‌شود. بر اساس این که تمام اندام‌ها در بدن رگ‌های خونی دارند (و کلیه سرشار از رگ‌های خونی است) بیماری پلی آرتریت ندوزا، التهاب شدید رگ‌های خونی است (در این حالت، رگ‌های کلیه) که رگ‌های خونی کوچک و متوسط اندام‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این عارضه یکی از بیماری‌های اولیه کلیه است که می‌تواند به‌دلیل هپاتیت B ‌ایجاد شود و اغلب افراد میانسال و مسن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فرد مبتلا اغلب از علائم غیراختصاصی مانند ضعف، خستگی و ضعف مفاصل شکایت می‌کند. البته برخی ضایعات پوستی نیز ظاهر می‌شوند. آزمایش‌های بررسی عملکرد کلیه‌ها، ناهنجاری در کلیه را نشان خواهند ‌داد ولی بیماری را تشخیص نمی‌دهد و احتمال دارد بیوپسی کلیه (نمونه‌برداری از کلیه) ضروری باشد.
گلومرولونفریت غشایی پرولیفراتیو (MPGN)
این بیماری به التهاب بافت و سلول‌های کلیه (غشای پایه، در این مورد) گفته می‌شود. بار دیگر، این یک عفونت ویروسی نیست و در واقع نوعی واکنش التهابی است. اگر به هپاتیت B مبتلا هستید و در ادرار خود خون می‌بینید گلومرولونفریت غشایی پرولیفراتیو بیماری است که باید آن را در نظر داشته‌باشید. حتی اگر به هپاتیت B مبتلا باشید، مشاهده‌ی خون در ادرار برای تشخیص قطعی کافی نخواهد بود. ازاین‌رو، آزمایش‌های اضافی شامل بیوپسی کلیه انجام خواهد گرفت.
نفروپاتی غشایی
تغییر در فیلتراسیون کلیه (غشای پایه گلومرولی) باعث نفروپاتی غشایی می‌شود. شخص مبتلا، مقدار غیرطبیعی پروتئین را از ادرار دفع می‌کند. به‌عنوان بیمار، احتمالاً از وجود پروتئین در ادرار مطلع نباشید مگر اینکه سطح آن بالا باشد؛ در این صورت می‌توانید انتظار مشاهده‌ی کف در ادرار را داشته‌ باشید. در این بیماری احتمال وجود خون پایین است، اما همچنان ممکن است مشاهده شود. در این عارضه هم آزمایش ادرار و خون برای مشاهده‌ی عملکرد کلیه می‌تواند ناهنجاری‌ها را نشان دهد، ولی برای تأیید ابتلا به بیماری، بیوپسی کلیه لازم است.
سندرم کبدی-کلیوی
بیماری کلیوی شدید که به‌دلیل بیماری‌های کبدی قبلی ایجاد می‌شوند سندرم کبدی-کلیوی نامیده می‌شود. اگرچه این بیماری مختص هپاتیت B و بیماری کبدی نیست اما می‌تواند در بیماری‌های کبدیِ مراحل پیشرفته نیز مشاهده شود که نشان می‌دهد کلیه‌ها تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند.

آزمایش های کلیوی در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

تشخیص

اگر به بیماری هپاتیت B مبتلا بوده و نگران هستید که نکند کلیه‌های من درگیر شده‌باشند، لازم است آزمایش دهید.

قطعاً اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید که به هپاتیت B مبتلا هستید. آزمایش‌های مختلفی برای تشخیص آن وجود دارد که نیازی به انجام بیوپسی کلیه نیست. اگر در منطقه‌ای هستید که تعداد مبتلایان به هپاتیت B در آن زیاد است -یعنی منطقه اندمیک- یا عوامل خطر ابتلا به عفونت هپاتیت B را دارید (مانند استفاده از سوزن‌های مشترک برای تزریق مواد مخدر و رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده با چند شریک جنسی)، آزمایش‌های خونی شناخته‌شده، بخش‌های مختلف ویروس هپاتیت B را بررسی کرده و عفونت هپاتیت B را تشخیص می‌دهند. همچنین آزمایشی برای بررسی آنتی‌بادی‌هایی که برعلیه هپاتیت B ساخته می‌شود، انجام می‌گیرد. آزمایش‌هایی مانند آنتی‌ژن سطحی ویروس هپاتیت (HBsAg)، آزمایش آنتی‌بادی تام بر علیه آنتی‌ژن هسته ویروس هپاتیت B (anti-HBc)، و آزمایش آنتی‌بادی علیه آنتی‌ژن سطحی ویروس هپاتیت B (anti-HBs). البته این آزمایش‌ها همیشه قادر نیستند که تفاوت بین عفونت فعال (زمانی که ویروس به‌سرعت تکثیر می‌یابد) یا حالت ناقل (زمانی که شما به عفونت مبتلا هستید ولی ویروس در حالت خفته است) را تشخیص دهند. برای تأیید آن، انجام آزمایش دی‌ان‌ای ویروس هپاتیت B پیشنهاد می‌شود. چون این دو ویروس عوامل خطر خاصی دارند، انجام آزمایش هم‌زمان برای عفونت ویروس هپاتیت C ایده بدی نیست. مرحله بعدی برای تأیید ابتلا به بیماری کلیوی به‌کمک آزمایشی است که در اینجا توضیح داده شده‌است.

در نهایت، پزشک شما شرایط را می‌سنجد. پس از انجام دو مرحله فوق، باید علت مشکل را بیابد. ازاین‌رو، بیوپسی کلیه برای تأیید اینکه بیماری کلیوی در‌واقع به‌دلیل ویروس هپاتیت B و همچنین نوع خاصی از بیماری کلیوی ایجاد شده ضروری است؛ به این دلیل که فقط ابتلا به عفونت ویروس هپاتیت B همراه با بیماری کلیوی، لزوماً ثابت نمی‌کند که عفونت باعث آسیب به کلیه می‌شود. ممکن است فردی به بیماری هپاتیت B مبتلا باشد و در ادرار خود به دلیل دیگری خون ببیند.

تأیید تشخیص نهایی و علت آن تأثیر زیادی در برنامه درمانی دارد. بیماری‌های مختلفی که در بالا توضیح داده شدند (PAN، MPGN، و غیره) می‌توانند در افرادی که به عفونت ویروسی هپاتیت B مبتلا نیستند نیز مشاهده شوند. درمان این بیماری‌های کلیوی با نحوه درمان آن‌ها در صورت ابتلا به ویروس هپاتیت B متفاوت است. در حقیقت، درمان‌های زیادی مانند سیکلوفسفامید یا استروئیدها برای درمان MPGN غیرمرتبط با هپاتیت B یا نفروپاتی غشایی استفاده می‌شوند و اگر به بیمار مبتلا به ویروس هپاتیت B داده شوند، آسیب آن‌ها بیشتر از منفعت‌شان خواهد بود. به این دلیل است که این درمان‌ها برای سرکوب سیستم‌ایمنی طراحی شده‌اند، چیزی که بدن برای مبارزه با عفونت هپاتیت B به آن نیاز دارد. درمان با سرکوب‌کننده‌های ایمنی در این شرایط می‌تواند نتیجه معکوس داشته‌باشد و باعث افزایش تکثیر ویروس شود؛ بنابراین یافتن علت ایجاد بیماری امری ضروری است.

درمان

«علت را درمان کنید» این جلمه، اساس درمان است. متأسفانه، هیچ آزمایشی برای راهنمایی در زمینه درمان بیماری کلیوی که به‌دلیل عفونت ویروس هپاتیت B رخ می‌دهد، در دسترس نیست.

درمان ضدویروسی
این روش شامل داروهایی مانند اینترفرون آلفا (که تکثیر ویروس هپاتیت B را سرکوب کرده و پاسخ ایمنی به عفونت را تعدیل می‌کند) و سایر عوامل مانند لامیوودین (Lamivudine) یا انتکاویر (Entecavir) است. این داروها از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کنند. اینکه کدام دارو انتخاب شود تعیین می‌کند که درمان تا چه مدت باید ادامه یابد.
عوامل سرکوب‌کننده سیستم‌ایمنی
این نوع درمان شامل داروهایی مانند استروئیدها یا سایر داروهای سیتوتوکسیک مانند سیکلوفسفامید است. درحالی‌که این موارد ممکن است در بیماری‌هایی مانند MPGN یا نفروپاتی غشایی استفاده شوند، هنگامی که عامل ایجاد آن‌ها ویروس هپاتیت B باشد، استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود (به‌دلیل خطر تشدید عفونت).
مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ