Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-2ccc4-25cb4.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-2ccc4-25cb4.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (76) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

  • 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-2ccc4-25cb5.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-19b-2ccc4-25cb5.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (79) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

عواملی که می‌تواند نتیجه آزمایش تیروئید شما را تحت‌تأثیر قرار دهد

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

عواملی که می‌تواند نتیجه آزمایش تیروئید شما را تحت‌تأثیر قرار دهد

آزمایش تیروئید خون، سطح هورمون تیروئید را اندازه می‌گیرد که همان هورمون محرک تیروئید است، هورمونی که به غده‌ی تیروئید دستور ساخت هورمون تیروئید را می‌دهد.

همچنین، آزمایش‌ها سطح هورمون‌های تیروئید T3 و T4 پروتئین‌هایی که محصول هورمون تیروئید را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، را نیز بررسی می‌کنند. آزمایش خون تیروئید معمولاً ساده و دقیق است. موارد معدودی هستند که می‌توانند نتایج آزمایش را تحت‌تأثیر قرار دهند. ممکن است نوساناتی در سطح هورمون تیروئید وجود داشته‌باشد که این نشان‌دهنده‌ی نیاز به تغییر، در دور دارو باشد.

عوامل دیگری نیز ممکن است موجب  بروز نتیجه‌ی منفی کاذب در آزمایش تیروئید شوند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، نتایج ثبت‌شده در آزمایش، تغییر‌های صحیح از وضعیت فرد را نشان نمی‌دهند. نتایج حاصل از آزمایش، بیماری تیروئید را خفیف‌تر یا شدید‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند.

آگاه بودن از عواملی که نتیجه‌ی آزمایش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، ایده‌ی خوبی است. در این حالت، مطمئن خواهید بود که می‌توانید همیشه از نتایج آزمایش تیروئید استفاده کنید.

ناشتایی و نتایج آزمایش تیروئید

مطالعات نشان می‌دهند که روز آزمایش و ناشتایی می‌توانند نتایج آزمایش را تحت‌تأثیر قرار دهند. اگر در اول صبح و پس از ناشتاییِ شبانه آزمایش می‌دهید، نتایج ممکن است سطح بالاتری را در مقایسه با آزمایش‌هایی که بعداً بدون ناشتایی انجام می‌گیرند، نشان دهند. ابتلا به کم‌کاری تیروئید تحت بالینی، می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که بدون هیچ علائم خاصی، هورمون محرک تیروئید اندکی افزایش یافته یا هورمون T4 آزاد را داشته باشید. T4 آزاد شکل فعال T4 است.

این بیماری فقط به دلیل هورمون محرک تیروئید تشخیص داده و کنترل می‌شود. سطح هورمون‌های T3 و T4 معمولاً طبیعی است.

اگر آزمایش خون را بعدازظهرِ زمانی که ناشتا نیستید انجام بدهید، سطح هورمون محرک تیروئید پایین خواهد بود. به همین علت، ممکن است کم‌کاری تیروئید تشخیص داده نشود.

سبک زندگی و نتایج آزمایش تیروئید

عوامل دیگری که می‌توانند نتایج آزمایش تیروئید را تحت‌تأثیر قرار دهند شامل موارد زیر است:

استرس
کمبود خواب
رژیم غذایی
زمان‌های مختلف چرخه قاعدگی

شواهد در تأثیر این عوامل بر نتیجه‌ی آزمایش ناشناخته است. با این حال فکر خوبی است که هر بار آزمایش تیروئید خود را در شرایط یکسانی انجام دهید. این می‌تواند به جلوگیری از نوسانات غلط در نتایج آزمایش کمک کند.

اگر تحت درمان با جایگزینی هورمون تیروئید هستید (Thyroid gormone replacement)، بهتر است آزمایش را در شرایط یکسان انجام دهید. از انجام آزمایش‌های هورمون محرک تیروئید در زمان‌های یکسانی از روز اطمینان حاصل کنید. اگر در یک آزمایش ناشتا بودید در بقیه‌ی آزمایش‌ها نیز ناشتا باشید.

مصرف دارو‌ و نتایج آزمایش تیروئید

داروهای خاصی می‌توانند باعث اختلال تیروئید شوند. این داروها می‌توانند در سطح هورمون‌های تیروئید یا عملکرد آن‌ها تداخل ایجاد کنند که ممکن است هورمون محرک تیروئید را تغییر دهد زیرا امکان دارد بدن شما سعی کند تا سطح بالا یا پایین هورمون را جبران کند.

عملکرد هورمون تیروئید

برخی داروها می‌توانند عملکرد و نتایج آزمایش هورمون تیروئید را تغییر دهند که شامل موارد زیر هستند:

داروی لیتوبید (لیتیوم)
داروی پاسرون (آمیودارون)
لودین یا مکمل کلپ (Kelp supplement)
دارو‌های ایمید تعدیل‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن مانند اینترفرون آلفا و اینترلوکین-۲
دارو‌های شیمی‌درمانی مانند داروی لمترادا (آلمتوزومب)
مهار‌کننده‌های تیروزین کیناز مانند نکساوار (سورافنیب) یا داروی سوتنت (سونیتینیب)

جذب هورمون تیروئید

مکمل‌ها و دارو‌های خاصی مانع از جذب دارو‌های تیروئیدی در بدن می‌شوند، مانند:

کلسیم‌کربنات
فروس‌سولفات
پمپ‌های مهار‌کننده‌ی پروتون مانند پریلوسک (امپرازول) و پریواسید (لانسوپرازول)

این دارو‌ها ممکن است مانع از دریافت داروی کافی توسط بدن شوند. به همین علت است که توصیه می‌شود ۳ تا ۴ ساعت پس از مصرف قرص تیروئید، از مصرف مکمل‌ها و دارو‌ها دوری کنید.

اندازه‌گیری هورمون تیروئید

داروهای دیگری نیز در اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی تیروئید اختلال ایجاد می‌کنند. این داروها عملکرد حقیقی هورمون تیروئید را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهند، شامل:

دارو‌های غیر‌استروئیدی ضد‌التهابی خاص
دارو‌های ضد‌تشنج خاص
داروی هپارین (رقیق‌کننده‌ی خون)
داروی لاریکس (فوروزماید)
داروی گلوکوکورتیکوئید (استروئید‌هایی مانند کورتیزون)
داروی آکوتان (ایزوترتینوئین)

مطالعات نشان می‌دهند که مکمل بیوتین در نتایج آزمایش خون تیروئید اختلال ایجاد می‌کند. در صورت مصرف بیوتین، بهتر است از ۲ روز قبل مصرف آن را قطع کنید.

سطح تیروئید در طول بارداری

سطح هورمون تیروئید در طول بارداری تغییر می‌کند. در حقیقت، مقادیری که طبیعی در نظر گرفته شده‌اند، در طول بارداری تغییر می‌کنند. سطحی که طبیعی در نظر گرفته شده است ممکن است با توجه به آزمایشگاهی که آزمایش انجام می‌دهید، کمی متفاوت باشد.

سطح تیروئید به صورت میلی‌واحد در هر لیتر (mIU/L) و پیکومول در هر لیتر (pmol/L) اندازه‌گیری می‌شود. مول، واحد اندازه‌گیری مقدار زیادی از ذرات کوچک مانند اتم‌ها و مولکول‌ها است.

محدوده‌ی طبیعی در افراد غیر‌باردار شامل موارد زیر است:

هورمون محرک تیروئید
۷/۴ ـ ۵/۰ mIU/L
T4 آزاد
۱۸ ـ ۰/۸ pmol/L
T3 آزاد
۲/۴ ـ ۳۰/۲ pmol/L

محدوده‌ی طبیعی در افراد باردار متفاوت است.

۳ ماهه اول:

هورمون محرک تیروئید
۵/۲ ـ ۱/۰ mIU/L
T4 آزاد
۱۱/۱۸ ـ ۳۰/۱۰ pmol/L
T3 آزاد
۸۱/۵ ـ ۸۰/۳ pmol/L

۳ ماهه دوم:

هورمون محرک تیروئید
۰/۳ ـ ۲/۰ mIU/L
T4 آزاد
۱۵/۱۸ ـ ۳۰/۱۰ pmol/L
T3 آزاد
۹۰/۵ ـ ۶۹/۳ pmol/L

۳ ماهه سوم:

هورمون محرک تیروئید
۰/۳ ـ ۳/۰ mIU/L
T4 آزاد
۸۹/۱۷ ـ ۳۰/۱۰ pmol/L
T3 آزاد
۸۱/۵ ـ ۶۷/۳ pmol/L

آزمایش های تیروئید در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

بیماری و نتایج آزمایش تیروئید

بیماری‌های خاص به طور موقت می‌توانند نتایج آزمایش هورمون تیروئید را تحت‌تأثیر قرار دهند. اسهال، ممکن است در جذب داروها اختلال ایجاد کرده یا نتایج آزمایشگاهی را تغییر دهد. عفونت‌ها یا بیماری‌های التهابی مانند بیماری لوپوس نیز می‌توانند تأثیر داشته باشند.

سندرومی که بیماری‌های غیر‌تیروئیدی یا سندرم بیماری یو‌تیروئید (Sick Euthyroid) نامیده می‌شود، نیز می‌تواند عملکرد و نتایج آزمایش تیروئید را تحت‌تأثیر قرار دهد. این نوعی بیماری جدی است که نیازمند بستری شدن در بیمارستان است.

افراد مبتلا به این بیماری، سطح هورمون محرک تیروئید طبیعی و سطح  T3 و T4 پایینی دارند. به نظر می‌رسد که این تغییرات در سطح تیروئید قابل‌پیشگیری هستند. به همین علت، افراد مبتلا به این بیماری‌ها برای اصلاح سطح هورمون تیروئید درمانی دریافت نمی‌کنند.

جمع‌بندی

عوامل خارجی مانند، چیزی قبل از آزمایش خورده‌اید یا نه، چه ساعتی از روز آزمایش را انجام داده‌اید، و عواملی مانند استرس، رژیم غذایی و خواب نیز می‌توانند نتایج آزمایش هورمون تیروئید شما را تحت‌تأثیر قرار دهند.

برخی داروها و مکمل‌ها هم نتایج آزمایش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند که ممکن است به علت تغییر در عملکرد هورمون تیروئید باشد. همچنین، این می‌تواند به علت کاهش توانایی بدن در جذب هورمون تیروئید نیز باشد. دیگر داروها و مکمل‌ها نیز ممکن است به تنهایی در آزمایش اختلال ایجاد کنند.

افراد باردار سطح هورمون تیروئیدِ طبیعیِ متفاوتی نسبت به افرادی که باردار نیستند دارند. بیماری‌های خاص نیز ممکن است در نتایج اختلال ایجاد کنند.

سخنی از مجموعه آزمایشگاهی بوعلی

لازم است که به‌صورت منظم نسبت به انجام تست‌های تیروئید اقدام نموده و هر بار در شرایط یکسانی آزمایش را انجام دهید. اگر نتایج آزمایش شما به دلیل نامشخصی دور از انتظار باشد تکرار آزمایش خون، کار عاقلانه‌ای است.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ