• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

دیسکرازی خون (Blood Dyscrasias) چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

دیسکرازی خون (Blood Dyscrasias) چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

دیسکرازیای خونی، بیماری‌ست که خون و مغز استخوان یا بافت لنف را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. آن‌ها ممکن است شایع یا غیرمعمول، سرطانی یا خوش‌خیم باشند. دیسکرازی خونی می‌تواند از نوع خفیف و بدون علائم تا کُشنده متفاوت باشد.

دیسکرازی عبارتی غیراختصاصی است که به هر نوع بیماری مرتبط با خون اشاره دارد. دیسکرازی خونی می‌تواند موارد زیر را درگیر کند:

سلول‌های خونی شامل گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها
پروتئین‌های موجود در خون که مسئول لخته‌سازی و خون‌ریزی هستند
بافت لنف شامل گره‌های لنفاوی و طحال
مغز استخوان
عروق خونی

شاخه‌ای از پزشکی که چنین بیماری را بررسی می‌کند، هماتولوژی نامیده می‌شود.

عبارت دیسکرازی خونی چه زمانی در پزشکی مطرح می‌شود؟

معنی دیسکرازی می‌تواند متفاوت و گاهی حتی متناقض باشد:

در حالت کلی
گاهی این عبارت برای توصیف هرگونه بیماری در خون، مغز استخوان، پروتئین‌های لخته‌کننده یا بافت لنف به‌کار می‌رود.
زمانی که تشخیص قطعی نباشد
اصطلاح دیسکرازی ممکن است در طول فرایند تشخیص استفاده شود. این عبارت نشان می‌دهد که مشکلی در سیستم خونی فرد وجود دارد، اما اقدامات بیشتری برای تشخیص قطعی اختلال مورد نیاز است.
زمانی‌که فاکتورهای خطر وجود دارند (مخصوصاً درمورد اختلالات لخته‌ شدن)
همچنین، این اصطلاح ممکن است در مواردی که بررسی عوامل خطر مورد نیاز است، استفاده شود؛ برای مثال، اگر فرد دچار لخته‌ی خونی یا دچار سکته مغزی شده‌باشد و هیچ شرایط مستعدکننده‌ای نباشد، پزشک از این اصطلاح برای توصیف وضعیت نامشخص استفاده می‌کند.
با وجود نگرانی‌های خاص درمورد سلامتی
اصطلاح دیسکرازی گاهی به طور اختصاصی به‌کار می‌رود. به‌طور مثال ممکن است برای توصیف یک شرایط خونی که با واکنش منفی داروها مرتبط است، مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین، ممکن است برای توصیف گروه خاصی از شرایط، مانند دیسکرازی سلول‌های پلاسما استفاده شود.

آزمایش های خون در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

علت دیسکرازی خون چیست؟

دلیل دیسکرازی خونی همیشه مشخص نیست. دلایل و عوامل خطر می‌توانند به چند دسته تقسیم شوند که گاهی اوقات با هم هم‌پوشانی دارند:

سرطان‌ها
دیسکرازی‌های خونی شامل سرطان‌های خاصی مانند لوسمی‌ها، لنفوم‌ها و مولتیپل میلوما است. این سرطان‌ها به دلیل رشدِ خارج از کنترل یکی از انواع گلبول‌های سفید ایجاد می‌شوند، که منجر به مشکلات مربوط به نوع خاصی از سلول می‌شود. همچنین، ممکن است بر سایر سلول‌های خونی نیز تأثیر داشته باشند. برای مثال، سلول‌های لوسمیک ممکن است در مغز استخوان تجمع کنند و در نتیجه، تولید انواع دیگر سلول‌های خونی را کاهش دهند.
دارو
دارو یکی از دلایل بسیار رایج دیسکرازی خون است. داروهای تجویزی، داروهای غیرقانونی، مکمل‌های ویتامینی و تغذیه‌ای، می‌توانند باعث ایجاد دیسکرازی خونی شوند.
قرارگرفتن در معرض برخی عوامل محیطی
برخی از مواد شیمیایی و تشعشات خاص ممکن است منجر به دیسکرازی خون شود.
عفونت‌ها
سلول‌های خونی علاوه‌بر این‌که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، بلکه ممکن است در اثر عفونت‌ها آسیب ببینند.
کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
کمبود برخی مواد مغذی ممکن است باعث اختلال در تولید سلول‌های خونی شود. دیسکرازی‌های خونی مانند کم‌خونی‌های ناشی از کمبود آهن، ویتامین B12 یا فولات جزء این دسته هستند.
شرایط خودایمنی
در بیماری‌های خاص خودایمنی، آنتی‌بادی‌ها به‌اشتباه به سلول‌های خونی حمله می‌کنند و باعث انواع دیسکرازی‌های خونی می‌شوند.
عوامل ژنتیکی
تغییرات ژنتیکی می‌تواند در دیسکرازی خون نقش داشته باشد. مانند جهش ژنی که در بیماری سلول داسی‌شکل رخ می‌دهد. همچنین، ممکن است به دلیل مستعد بودن از لحاظ ژنتیکی، برخی از موارد کم‌خونی مانند کم‌خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 رخ دهد.
ترکیبی از دلایل فوق
ترکیبی از دلایل گفته‌شده ممکن است منجر به یک نوع دیسکرازی خونی شود. به‌عنوان مثال، کم‌خونی آپلاستیک می‌تواند در اثر عفونت ویروسی، دارو، قرارگیری در معرض مواد شیمیایی یا اشعه و موارد دیگر ایجاد شود.
مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ