• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

تست ها و معایناتی که مادران بعد از زایمان باید انجام دهند

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

تست ها و معایناتی که مادران بعد از زایمان باید انجام دهند

معاینه پس از زایمان، یک معاینه پزشکی است که پس از زایمان بر روی مادر نوزاد انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که به‌خوبی پس از زایمان بهبود یافته‌اید و دچار مشکلات احتمالی نخواهید شد. در ایران همچون بسیاری دیگر از کشورها، بخش قابل‌توجهی از خانم‌ها در روزها و هفته‌های پس از زایمان، عوارض سلامتی گاه جدی و تهدیدکننده‌ای را تجربه می‌کنند.

حتی اگر احساس مشکل نمی‌کنید، مهم است که در تمام معاینات پس از زایمان حضور یابید. این کار به شما امکان می‌دهد هر سؤال و نگرانی را که دارید با تیم مراقبت خود در میان بگذارید. به این ترتیب آنها قادرند به‌دنبال علائم هشداردهنده بگردند که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی طولانی‌مدت و حتی مرگ شود، و به‌موقع روش‌های درمانی ارائه کنند.

اگر تجربه سقط جنین، مرده‌زایی یا مرگ نوزادتان را داشته‌اید، معاینه پس از زایمان اهمیت ویژه‌ای می‌یابد. این معاینات به پزشک و سایر اعضای تیم مراقبتی شما، مانند یک مشاور ژنتیک، کمک می‌کند تا درباره آنچه اتفاق افتاده است اطلاعات بیشتری کسب کند و ببیند آیا ممکن است در بارداری‌های بعدی در معرض خطر ابتلا به همان بیماری باشید یا خیر. مشاور ژنتیک فردی است که آموزش دیده است تا شما را در درک ژن‌ها، نقایص مادرزادی و سایر عوارض پزشکی که در خانواده‌ها وجود دارد، راهنمایی کند؛ همینطور درباره این‌که چگونه می‌توانند بر سلامت شما و کودک شما تأثیر بگذارند.

دستورالعمل‌های جدید مراقبت پس از زایمان در کشورهای توسعه‌یافته

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG)، اخیراً دستورالعمل‌های جدیدی را منتشر کرده است که خواستار تغییراتی برای بهبود مراقبت‌های پس از زایمان برای خانم‌هاست. این دستورالعمل تأکید می‌کند که مراقبت پس از زایمان به جای یک معاینه‌ی یک‌باره، یک فرآیند مداوم باشد و به همه مادران توصیه می‌کند:

در عرض 3 هفته پس از زایمان، با پزشک خود تماس بگیرید.
در صورت نیاز، مراقبت‌های پزشکی مداوم پس از زایمان دریافت کنید.
حداکثر تا 12 هفته پس از زایمان، معاینات کامل و دقیق پزشکی انجام دهید.

بسیاری از ناراحتی‌ها و تغییرات بدن خانم‌ها در هفته‌های پس از زایمان طبیعی است. اما گاهی اوقات این موارد، علائم هشداردهنده مبنی بر وجود یک مشکل سلامتی هستند که نیاز به کنترل و درمان دارد. مراجعه زودتر و منظم به پزشک می‌تواند به شما و تیم درمان کمک کند تا این نشانه‌ها را تشخیص دهید و می‌تواند به پیشگیری از مشکلات جدی پزشکی کمک کنید. برنامه مراقبت پس از زایمان، باید نیازهای شخصی شما را برآورده کند تا بهترین مراقبت و پشتیبانی پزشکی ممکن را دریافت کنید.

برنامه مراقبت پس از زایمان چیست؟

برنامه مراقبت پس از زایمان، برنامه‌ای است که شما و پزشک تان با هم انجام می‌دهید و به شما کمک می‌کند تا برای مراقبت‌های پزشکی خود پس از زایمان آماده شوید. بهتر است در دوران بارداری یا در یکی از معاینات مراقبت‌های دوران بارداری خود این برنامه را تهیه کنید. اما اگر قبلا فرصتی برای این کار پیدا نکردید، بعد از زایمان نیز می‌توانید آن را تنظیم کنید.

برنامه مراقبت پس از زایمان شما باید شامل موارد زیر باشد:

اطلاعات تماس با پزشک‌تان
اگر نگران هستید یا سؤالی دارید، چگونه با پزشک خود در تماس باشید.
تاریخ تمام معاینات پس از زایمان
در عرض 3 هفته پس از زایمان با پزشک تماس بگیرید و برای معاینه کامل در عرض 12 هفته پس از زایمان برنامه‌ریزی کنید. با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که این زمان برای شما مناسب است. بررسی کنید که آیا طرح بیمه درمانی شما، این معاینات را پوشش می‌دهد یا خیر.
شرایط بهداشتی یا عوارض بارداری که پس از زایمان نیاز به درمان دارند
پزشک شما می‌تواند به شما در مدیریت این شرایط کمک کند یا ممکن است بخواهد شما را به سایر متخصصانی که در درمان بیماری‌های مربوطه تخصص دارند، ارجاع دهد.
تغییرات فیزیکی و عاطفی رایج بعد از زایمان
پس از به دنیا آمدن نوزاد، چه چیزهایی طبیعی است و چگونه متوجه می‌شوید که مشکل جدی وجود دارد؟ علائم و نشانه‌های بیماری‌های جدی که باید بعد از زایمان به دنبال آن باشیم چیست؟
افسردگی پس از زایمان و سایر مشکلات سلامت روان پس از بارداری
«افسردگی پس از زایمان» نوعی افسردگی است که برخی از خانم‌ها پس از بچه‌دار شدن دچار آن می‌شوند: احساس غم شدید، اضطراب و خستگی که به مدت طولانی پس از زایمان ادامه می‌یابد. این مسئله یک وضعیت پزشکی است که برای بهبود نیاز به درمان دارد.
برنامه شما درباره بارداری‌های بعدی و پیشگیری از بارداری در آینده
برنامه باروری به شما کمک می‌کند تا در مورد این‌که آیا (و چه زمانی) می‌خواهید فرزندان بیشتری داشته باشید فکر کنید. برای اکثر خانم‌ها، بهتر است حداقل 18 ماه (یک‌و‌نیم سال) بین زایمان و باردار شدن مجدد صبر کنند. فاصله زمانی بسیار کم بین بارداری‌ها، خطر زایمان زودرس (تولد قبل از هفته 37 بارداری) را افزایش می‌دهد. با پزشک خود در مورد بهترین گزینه‌های کنترل بارداری صحبت کنید. اگر می‌خواهید قبل از باردار شدن مجدد، بیش از 18 ماه صبر کنید، با پزشک خود در مورد پیشگیری از بارداری برگشت‌پذیر طولانی‌مدت، مانند IUD و ایمپلنت صحبت کنید. این نوع پیشگیری از بارداری می‌تواند سال‌ها دوام داشته باشد، و در عین حال زمانی که برای باردار شدن مجدد آماده شدید، می‌توان آنها را متوقف کرد.

در معاینه پس از زایمان چه اتفاقی می‌افتد؟

بر حسب صلاحدید پزشک در معاینه پس از زایمان، این اقدامات ممکن است انجام شود:

معاینه بدنی
پزشک ابتدا فشار خون، وزن، سینه‌ها و شکم شما را چک می‌کند. اگر زایمان سزارین داشته‌اید، احتمال دارد پزشک بخواهد برای اطمینان از بهبودی خوب و بدون هرگونه مشکل، حدود 2 هفته پس از زایمان، وضعیت بُرش سزارین را بررسی کند.
معاینه لگن
پزشک در این ویزیت، واژن، رحم و دهانه رحم را معاینه می‌کند. اگر در حین زایمان، اپیزیوتومی یا پارگی داشتید، پزشک‌تان بررسی می‌کند که آیا بهبود یافته‌اید یا خیر. اپیزیوتومی بُرشی است که در دهانه واژن ایجاد می‌شود تا به خروج نوزاد کمک کند. پزشک شما می‌تواند به شما بگوید چه زمانی برقراری مجدد رابطه جنسی، برای شما بی‌خطر است.
وضعیت سلامتی شامل دیابت و فشار خون بالا در دوران بارداری
به عنوان مثال اگر دیابت بارداری داشتید، ممکن است پزشک آزمایش قند خون تجویز کند. اگر پزشک شما دارویی تجویز کرد و به نوزادتان شیر می‌دهید، حتماً باید به پزشک در طی ویزیت خود اطلاع دهید زیرا برخی از داروها می‌توانند بر شیر مادر تأثیر بگذارند.
بررسی وضعیت دریافت واکسن‌ها
پزشک بررسی می‌کند آیا واکسن‌های ضروری را دریافت کرده‌اید و یا لازم است دریافت کنید یا خیر، از جمله واکسیناسیون آنفولانزا و سیاه‌سرفه. با تزریق واکسن می‌توانید از بیمار شدن و انتقال بیماری به کودک خود جلوگیری کنید.
مشکلات دوران بارداری، زایمان و زایمان که بر سلامتی شما اثرگذارند
این جلسات ویزیت، زمان صحبت در مورد چگونگی جلوگیری از مشکلات احتمالی در بارداری‌های آینده است، حتی اگر در حال حاضر به بچه‌دار شدن فکر نمی‌کنید. به عنوان مثال اگر زایمان زودرس داشته‌اید، در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس مجدد در آینده هستید. در مورد اقداماتی که می‌توانید برای کاهش خطر زایمان زودرس و سایر عوارض احتمالی در بارداری بعدی انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید. حتی اگر قصد ندارید بچه‌های بیشتری داشته باشید، از پزشک خود بپرسید که آیا مشکلاتی که در دوران بارداری داشته اید ممکن است بر سلامتی شما در آینده تأثیر بگذارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر زایمان زودرس، دیابت بارداری، فشار خون بارداری (فشار خون بالا) یا وضعیتی به نام «پره‌اکلامپسی» یا مسمومیت حاملگی داشته‌اید، ممکن است در درازمدت در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی باشید. این بیماری‌ها می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند حمله قلبی یا سکته شود.
احساسات شما درباره مادر شدن
به پزشک خود در مورد چگونگی پیش رفتن کارها بگویید. احساس خستگی و استرس در طی هفته‌های پس از تولد، پدیده‌ای طبیعی است. ممکن است در مورد شیردهی و مراقبت از نوزاد خود سؤالاتی داشته باشید. اگر احساس افسردگی یا نگرانی دارید که برای مدت طولانی ادامه دارد، به پزشک خود بگویید؛ اینها می‌توانند نشانه‌های افسردگی پس از زایمان باشند.

آزمایش‌های بارداری و پس از زایمان در کرمانشاه

آزمایش‌‌های دوران بارداری و همچنین بعد از به دنیا آمدن نوزاد، جزو اقدامات مهم برای مراقبت‌های این دوره حساس است. این آزمایش‌ها اطلاعاتی را درباره سلامت شما و فرزندتان در اختیار پزشک می‌گذارد.

برای انجام انواع آزمایش‌های عمومی و تخصصی بارداری و غربال‌گری در کرمانشاه می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

کنترل بیماری‌های مزمن

اگر مبتلا به یک بیماری مزمن هستید، پس از بارداری ممکن است برای درمان آن نیاز به مراجعه به سایر متخصصان داشته باشید، از جمله:

فشار خون بالا
فشار خون بالای کنترل‌نشده می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، بیماری، بیماری کلیوی و سکته شود.
چاقی
اگر مقدار چربی بدن شما بیش از حد است و شاخص توده بدنی شما (BMI) قبل از بارداری 30 یا بالاتر بود، چاق در نظر گرفته می‌شوید. BMI اندازه‌گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن شماست.
دیابت قبل از بارداری (دیابت نوع 1 یا نوع 2)
دیابت کنترل‌نشده می‌تواند به اندام‌های بدن از جمله رگ‌های خونی، اعصاب، چشم‌ها و کلیه‌ها آسیب برساند.
مشکلات تیروئیدی
تیروئید غده‌ای در گردن است و هورمون‌هایی را می‌سازد که به بدن کمک می‌کنند انرژی غذا را ذخیره و مصرف کند. اگر این هورمون‌ها خیلی کم یا بیش از حد تولید شود، ممکن است دچار مشکل شوید.
بیماری‌های کلیوی
در صورت ابتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD)، کلیه‌های شما نمی‌توانند خون را آنطور که باید فیلتر کنند. این مسئله می‌تواند موجب تجمع مواد زائد در بدن شما شود. بیماری کلیوی درمان‌نشده در نهایت می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.
اختلالات خُلقی
اختلال خلقی یک وضعیت سلامت روان است که بر احساسات شما تأثیر می‌گذارد و برای بهبود نیاز به درمان دارد. افسردگی، نمونه‌ای از اختلالات خلقی است که موجب احساس غم و اندوه و از دست دادن علاقه به کارهایی شود که دوست دارید انجام دهید.
مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ