• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

بیماری‌های مقاربتی (STI) و عفونت‌های سیستماتیک

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

بیماری‌های مقاربتی (STI) و عفونت‌های سیستماتیک

عفونت سیستماتیک (Systemic infection) به عفونتی گفته می­‌شود که در سراسر بدن گسترش‌ یافته است. در واقع نوعی عفونت موضعی است که در آن پاتوژن یا علائم در یک ناحیه قرار دارد. عفونت­‌های سیستماتیک لزوماً شدیدتر از عفونت­‌های موضعی نیستند. بلکه عفونت­‌های سیستماتیک فقط ناحیه‌ی بزرگی از بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌­دهند. به عنوان مثال، سرماخوردگی یک عفونت سیستماتیک است اما معمولاً جدی نیست. در مقابل، بریدگی عمیق یک عفونت جدی است اما عفونت سیستماتیک نیست. در صورتی که عفونت گسترش یابد به عفونت سیستماتیک تبدیل می‌­شود. گاهی به عفونت باکتریایی سیستماتیک، سپسیس (Sepsis) گفته می­شود.

همه‌­ی بیماری‌­های سیستماتیک، عفونی نیستند. برای مثال، دیابت باعث ایجاد علائم و تغییرات در سراسر بدن می‌شود. پس، دیابت یک اختلال خودایمنی سیستماتیک است که به دلیل عفونت ایجاد نمی‌­شود. بیشتر بیماری‌های مقاربتی در اندام تناسلی به وجود می­‌آیند اما برخی از آن­ها می­‌توانند سیستماتیک شوند.

عفونت سیستماتیک اغلب با سپتی‌سمی (Septicemia) اشتباه گرفته می­‌شود. سپتی‌سمی به وجود باکتری یا سموم باکتریایی در گردش خون اشاره دارد. از طرفی، عفونت خون تنها سیستم خون را تحت‌تأثیر نمی­‌گذارد، بلکه چندین سیستم را درگیر می­‌کند.

بیماری‌های مقاربتی و عفونت‌های سیستماتیک

تعدادی از بیماری­‌های مقاربتی، یا از ابتدا و برای همیشه عفونت سیستماتیک هستند و یا این که می­‌توانند به عفونت‌های سیستماتیک تبدیل شوند.

آزمایش HPV و پاپ اسمیر در کرمانشاه

خانم‌های ۳۰ تا ۶۵ ساله، باید هر ۵ سال یک‌بار، تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing را برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام دهند. البته برخی از منابع علمی، آزمایش پاپ اسمیر را هر ۳ سال یک‌بار توصیه می‌کنند.

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

HIV

در HIV ویروس به سیستم ایمنی حمله می­‌کند و اگر درمان نشود، می­‌تواند به نقص ایمنی منجر شود. این نقص ایمنی فرد را مستعد ابتلا به تعداد زیادی از بیماری‌­های عفونی دیگر می‌کند. خوشبختانه، در حال حاضر درمان‌های بسیار مؤثری برای HIV در دسترس است که هم می‌­توانند ویروس را کنترل کنند و هم انتقال HIV به دیگران را کاهش دهند.

سوزاک

سوزاک نوعی عفونت باکتریایی موضعی است که تحت شرایط خاصی می‌­تواند گسترش یابد. سوزاک گسترش‌یافته، یک عفونت سیستماتیک است و می‌­تواند نوعی آرتریت عفونی را به وجود آورد. همچنین، علائم متفاوتی نسبت به سوزاک موضعی دارد. عفونت­‌های موضعی که همراه با سوزاک هستند بیشتر باعث ترشحات تناسلی یا گلودرد می‌­شوند. این علائم به محل عفونت بستگی دارد. بسیاری از عفونت­‌های سوزاک موضعی هیچ علائمی ایجاد نمی‌­کنند.

کلامیدیا

کلامیدیا هم باعث ایجاد عفونت­‌های سیستماتیک می­‌شود. در خانم‌ها می‌­تواند تا رحم بالا رود و سبب ایجاد زخم شود. در آقایان نیز می­‌تواند باعث ایجاد زخم در دستگاه تناسلی و متعاقب آن، ناباروری شود. این بیماری محل­‌های مختلفی از جمله چشم­‌ها و راست‌روده را تحت‌تأثیر قرار می‌­دهد. با این حال، تصور نمی­‌شود که نوع خاصی از کلامیدیا که باعث عفونت دستگاه تناسلی می­‌شود، سبب عفونت سیستماتیک باشد. بلکه سایر انواع کلامیدیا هم ممکن است عفونت سیستماتیک را به وجود آورند. برای مثال، بیماری سیستماتیک لنفوگرانولوم ونرئوم (LGV) توسط نوعی کلامیدیا ایجاد می‌­شود که در سراسر بدن پخش می­‌شود. عفونت­‌های LGV بیشتر شبیه سیفلیس است تا کلامیدیا. این در حالی است که باکتری عامل آن­ها، نوعی کلامیدیا است.

سیفلیس

سیفلیس مراحل مختلفی را طی می­کند. سیفلیس اولیه مانند یک عفونت موضعی بروز می­کند و باعث ایجاد چند زخم کوچک می­شود. سیفلیس به‌ویژه سیفلیس مزمن، یک عفونت سیستماتیک است که در سراسر بدن پخش می­شود و در صورت عدم درمان، بر سیستم­های متعددی در بدن تأثیر می­گذارد. برای مثال، سیفلیس نهفته در نهایت می­تواند منجر به مشکلات عصبی شود. عفونت سیفلیس سیستماتیک حتی می­تواند منجر به مرگ شود. با این حال، به دلیل در دسترس بودن درمان­های مؤثر، مرگ ناشی از سیفلیس در بزرگسالان نادر است. عفونت­های سیفلیس در نوزادان بسیار جدی و نگران­کننده است. سیفلیس شناسایی نشده در دوران بارداری می­تواند به دلیل خطر برای جنین، مخرب باشد.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ