• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آزمایش پتاسیم خون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آزمایش پتاسیم خون چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آزمایش پتاسیم خون یکی از رایج‌ترین آزمایش‌ها برای تشخیص انواعی از بیماری‌هاست. پتاسیم به‌عنوان الکترولیت در انقباض عضلانی و هدایت عصبی نقش حیاتی دارد. افزایش (هایپرکالمی) یا کاهش (هیپوکالمی) میزان پتاسیم بسیار جدی است. در این مقاله به بررسی دلایل تجویز این آزمایش، مقدار نرمال پتاسیم در بزرگسالان و کودکان و عوامل ایجاد‌کننده‌ی آن پرداخته می‌شود.

هدف از انجام آزمایش پتاسیم خون

پتاسیم یک الکترولیت بسیار مهم در بدن است که نقش مهمی در انقباض عضلانی (ماهیچه‌های اسکلتی و ماهیچه قلب)، هدایت پالس‌های عصبی و غیره دارد.

آزمایش پتاسیم خون به‌دلایل گوناگونی از جمله موارد زیر، تجویز می‌شود:

اندازه‌گیری مقدار الکترولیت در طول چکاپ کامل بدن
ارزیابی بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های کلیوی، غدد درون‌ریز و غیره
تشخیص ناهنجاری‌ها در افرادی که استفراغ، اسهال یا کم‌آبی دارند
اگر علائم هایپرکالمی یا هیپوکالمی مانند ضعف عضلانی، تپش قلب یا ریتم نامنظم قلب در EKG وجود داشته باشد (سطوح غیرطبیعی پتاسیم می‌تواند بسیار جدی باشد حتی اگر علائم وجود نداشته باشد)
نظارت بر داروها، به‌ویژه داروهایی که می‌توانند منجر به بالا یا پایین شدن پتاسیم شوند
نظارت بر تعادل اسید و باز در بدن
زمانی که مایعات داخل وریدی تزریق می‌شود
در طول درمان‌های سرطانی که باعث مرگ سلولی می‌شوند (لیز یا تجزیه شدن سلول‌ها، منجر به آزاد شدن مقادیر زیادی پتاسیم در خون می‌شود)

اهمیت وجود پتاسیم در خون

ارزیابی پتاسیم خون در مدیریت بسیاری از بیماری‌ها ضروری است. سطح پتاسیم نشان‌دهنده‌ی عملکرد کلیه‌ها، عملکرد هورمون‌هایی مانند آلدوسترون در بدن، تأثیر داروها بر بدن و میزان جذب پتاسیم از طریق رژیم غذایی در بدن است. با این که آزمایش پتاسیم خون یکی از آزمایش‌های مفید است اما سطح پتاسیم خون لزوماً نشان‌دهنده‌ی ذخایر بدن یا سطوح سلولی پتاسیم نیست. تنها حدود دو درصد از پتاسیم بدن در خون یافت می‌شود. درشرایطی مثل کتواسیدوز دیابتی (Diabetic ketoacidosis)، ذخایر پتاسیم بدن به‌شدت پایین آمده است حتی اگر سطح پتاسیم خون نرمال باشد.

محدودیت‌ها

بسیاری از آزمایش‌ها، محدودیت‌هایی در تفسیر سطح پتاسیم خون دارند. نتایج در افرادی که تعداد گلبول‌های سفید یا پلاکت خون بالایی دارند، دقت کمتری دارند (ممکن است به‌طور کاذب افزایش یافته باشد). همچنین، نتایج آزمایش پتاسیم خون کامل نیز تنوع قابل‌توجهی دارد. ممکن است در خوانش هایپرکالمی کاذب یا هیپوکالمی کاذب اشتباهاتی رخ دهد که لازم است هنگام تفسیر نتایج آزمایش به آن‌ها نیز توجه کرد.

آزمایش‌های تکمیلی

پتاسیم معمولاً همراه با سایر الکترولیت‌ها از جمله سدیم، کلرید، فسفات و منیزیم تجویز می‌شود. این امر به دلایل زیادی مهم است. به‌عنوان مثال، سطوح پایین منیزیم رایج است و در صورت کم بودن، منیزیم باید جایگزین شود تا جایگزینی پتاسیم مؤثر باشد. اگر سطح پتاسیم غیر طبیعی باشد، آزمایش‌های عملکرد کلیه مهم است.

قبل از آزمایش

قبل از انجام آزمایش پتاسیم، پزشک هدف از انجام آزمایش‌هایی که تجویز شده است را توضیح خواهد داد. همچنین، پزشک از سوابق پزشکی، به‌ویژه هرگونه بیماری کلیوی یا سطوح غیر‌طبیعی پتاسیم در گذشته سؤال می‌پرسد. از آزمایش‌های اخیری که انجام داده‌اید، جهت مقایسه استفاده می‌کند. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند چند ساعت قبل از آزمایش خون، ناشتا باشید، به‌خصوص اگر آزمایش‌های دیگری مانند سطح کلسترول هم‌زمان قرار است انجام شود.

آمادگی برای انجام آزمایش

آزمایش پتاسیم خون در بیمارستان‌ها و بسیاری از کلینیک‌ها انجام می‌شود. آزمایش خون ممکن است در اتاق معاینه یا اتاق مخصوص نمونه‌گیری انجام شود.

لباس مناسب برای آزمایش
توصیه می‌کنیم لباس‌های راحت بپوشید مثلاً یک پیراهن آستین کوتاه یا یک پیراهن آستین بلند گشاد که به‌راحتی جمع می‌شود.
غذا و نوشیدنی
خوردن و نوشیدن زیاد قبل از انجام آزمایش سبب اختلال در نتیجه آزمایش می‌شود.

تکنسین از راحت بودن شما روی صندلی مطمئن می‌شود. دست شما را از لحاظ وریدهای قابل‌دسترس بررسی می‌کنند و سپس محل خون‌گیری را با الکل پاک می‌کنند. برای نمایان شدن وریدها از تورنیکت استفاده می‌شود. برخی از تکنسین‌ها از بستن مشت برای نمایان کردن رگ‌ها استفاده می‌کنند که این منجر به افزایش کاذب سطح پتاسیم می‌شود و باید از آن اجتناب شود. همچنین استفاده طولانی‌مدت از تورنیکت نیز می‌تواند به‌طور کاذب سطح پتاسیم را بالا ببرد.

تکنسین به شما اطلاع می‌دهد که سوزن را در دست فرو می‌کند و ممکن است هنگام ورود سوزن به پوستتان احساس سوزش داشته باشید. اگر خون‌گیری یا محل خون‌گیری، شما را اذیت می‌کند، سعی کنید در طول انجام آزمایش به چیز دیگری نگاه کنید.

وقتی تکنسین نمونه‌ی خون را گرفت، سوزن را خارج می‌کند و محل را با گاز یا بانداژ می‌پوشاند. از شما خواسته می‌شود برای چند دقیقه فشار را روی محل نگه دارید تا خون‌ریزی متوقف شود و احتمال کبودی نیز کاهش یابد. کل فرآیند معمولاً به چند دقیقه زمان نیاز دارد. نمونه‌ی خون داخل سوزن را در یک یا چند لوله آزمایش برای ارزیابی‌های بیشتر می‌ریزند.

پس از تکمیل آزمایش، به‌سادگی می‌توانید نتیجه آن را به‌صورت اینترنتی از بخش جوابدهی آنلاین سایت آزمایشگاه ملاحظه کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه چاپی را نیز از پذیرش آزمایشگاه دریافت کنید.

تفسیر نتایج

هنگام تفسیر نتایج، مهم است که بدانیم محدوده‌ی طبیعی پتاسیم می‌تواند در افراد و در موقعیت‌های مختلف متفاوت باشد. سطح پتاسیم سرمی می‌تواند با توجه به زمان روز نیز متفاوت باشد، به‌ویژه در افراد مبتلا به اختلالات کلیوی. سطح پتاسیم در بارداری بیشتر و در آسیایی‌ها و سیاه‌پوستان کمتر از سفیدپوستان است. شاید یکی از دلایل بروز بیشتر دیابت نوع دو در سیاه‌پوستان پایین بودن سطح پتاسیم خون است.

محدوده‌ نرمال

نتایج برحسب میلی‌اکی‌والان بر لیتر (mEq/l) گزارش می‌شود. محدوده‌ی نرمال برای پتاسیم می‌تواند در بین آزمایشگاه‌ها تا حدودی متفاوت باشد اما اغلب در محدوده زیر است:

در بزرگسالان
3.5 تا ۵ میلی‌اکی‌والان بر لیتر
در کودکان
3.4 تا 4.7 میلی‌اکی‌والان بر لیتر
در خردسالان
4.1 تا 5.3 میلی‌اکی‌والان بر لیتر
در نوزادان
3.9 تا 5.9 میلی‌اکی‌والان بر لیتر

پتاسیم بالا (هایپرکالمی) زمانی است که مقدار پتاسیم بیشتر از ۵ میلی‌اکی‌والان بر لیتر باشد. سطوح بالاتر از ۵/۵ میلی‌اکی‌والان بر لیتر، بسیار بالا در نظر گرفته می‌شود و سطوح بالای ۵/۶ میلی‌اکی‌والان بر لیتر می‌تواند در بزرگسالان تهدید‌کننده‌ی زندگی باشد. در نوزادان سطوح بالاتر از ۸ میلی‌اکی‌والان بر لیتر حیاتی در نظر گرفته می‌شود.

پتاسیم کم (هیپوکالمی) یعنی مقدار پتاسیم کمتر از ۳/۵ میلی‌اکی‌والان بر لیتر باشد. سطوح کمتر از ۵/۲میلی‌اکی‌والان بر لیتر بسیار جدی است.

پتاسیم پایین (هیپوکالمی)

سه مکانیسم اصلی وجود دارد که منجر به کاهش سطح پتاسیم خون می‌شود:

مصرف کم پتاسیم در رژیم غذایی (غیر‌معمول است)
افزایش از دست دادن پتاسیم بدن (از طریق کلیه‌ها به‌دلیل استفاده از داروها)، دستگاه گوارش یا از طریق تعریق (نادر است)
انتقال پتاسیم از جریان خون به سلول‌ها (با انسولین، زمانی که pH خون پایین است (اسیدوز متابولیک)، زمانی که هورمون‌های استرس ترشح می‌شوند یا همراه با فلج دوره‌ای)

برخی از علل ایجاد سطح پایین پتاسیم عبارت‌اند از:

استفراغ یا اسهال
کم‌آبی بدن
مصرف برخی از داروها از جمله دیورتیک‌ها مثل لازیکس (فروزماید)، ملین‌ها، انسولین، گلوکوکورتیکوئیدها، پنی‌سیلین و استامینوفن (مصرف بیش از حد)
تروما
افزایش آلدسترون به دلیل هایپرآلدوستروئیسم اولیه، سندرم کوشینگ، مصرف بیش‌از‌حد شیرین‌بیان و غیره
برخی از اختلالات کلیوی (بیماری مزمن کلیه یا CKD شایع‌ترین علت کم شدن سطح پتاسیم است)
کمبود منیزیم
مسمومیت با باریم
اختلالات ژنتیکی غیر‌شایع مانند سندرم لیدل، فلج دوره‌ای هیپوکالمیک، سندرم گیتلمن
مصرف کم پتاسیم و مصرف زیاد سدیم (غیر‌معمول)
عواملی مانند استرس مزمن و اعتیاد به الکل

معمولاً علائم دیده نمی‌شود تا این که سطح پتاسیم به کمتر از ۳ میلی‌اکی‌والان بر لیتر برسد. علائم شایع آن شامل گرفتگی و ضعف عضلانی، خستگی، یبوست و در موارد شدید فلج یا رابدومیولیز است. تشنج نیز ممکن است رخ دهد.

درمان هیپوکالمی معمولاً با پتاسیم خوراکی یا داخل وریدی انجام می‌شود. زمانی که هیپوکالمی مزمن است، لازم است درمان تا مدت‌ها پس از بازگشت سطوح پتاسیم به حالت طبیعی ادامه یابد زیرا ممکن است کل ذخایر بدن علی‌رغم این که سطح پتاسیم خون طبیعی به نظر ‌برسد اما بسیار کم باشد. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم برای بهبود سطح پایین پتاسیم حاصل از اسهال یا دیورتیک‌ها کافی نیست.

پتاسیم بالا (هایپرکالمی)

سطوح کاذب پتاسیم بالا ممکن است ناشی از فشار دادن مشت در طول خون‌گیری، زمانی که همولیز در نمونه رخ می‌دهد یا در افرادی که تعداد گلبول‌های سفید یا پلاکت خون بسیار بالایی دارند، باشد.

همچنین سه مکانیسم اصلی شامل موارد زیر وجود دارد که می‌تواند منجر به سطح پتاسیم بسیار بالا شود:

افزایش جذب پتاسیم
کاهش دفع پتاسیم توسط کلیه‌ها (اغلب مربوط به داروها یا انسولین)
انتقال پتاسیم از سلول‌ها به جریان خون

علل ایجاد پتاسیم بالا عبارت‌اند از:

بیماری کلیوی (معمولاً نارسایی حاد کلیه مدنظر است تا بیماری مزمن کلیه)
دیابت نوع یک (کمبود انسولین)
اسیدوز متابولیک
استرس فیزیکی (تروما، سوختگی، عفونت و کم‌آبی بدن)
داروهایی مثل دیورتیک‌های نگهدارنده‌ی پتاسیم، مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE) مانند زستریل (لیسینوپریل)، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs)، مهارکننده‌های مستقیم رنین، آنتاگونیست‌های آلدوسترون، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، مسدودکننده‌های بتا استروئیدی، داروهای ضد‌التهابی مانند ایبوپروفن (NSAIDs و هایپرکالمی)، دیژیتال، مهارکننده‌های کلسینورین، مهارکننده‌های پمپ پروتون (مانند امپرازول)، هپارین، سیکلوسپورین، تری متوپرین، مانیتول و پنتامیدین
تزریق خون
هیپوآلدوستروئیسم مانند بیماری آنیسون
سندرم لیز تومور (تجزیه سلول‌ها به دلیل درمان سرطان)
سیروز
نارسایی قلبی
کم‌خونی همولیتیک
مصرف بیش‌از‌حد مکمل‌ها یا جایگزین‌های نمک (غیرمعمول است مگر این که عوامل دیگری که منجر به سطوح بالای پتاسیم می‌شوند نیز وجود داشته باشند)
برخی از اختلالات ژنتیکی غیر‌معمول مانند فلج دوره‌ای خانوادگی
اختلالات خوردن مثل بولیمیا

علائم هایپرکالمی می‌تواند بسیار جدی باشد. علائم آن می‌تواند شامل ضعف عضلانی تا فلج و از تپش قلب تا مرگ ناگهانی (به دلیل ریتم‌های خطرناک قلب) متغیر باشد. وجود هایپرکالمی شدید و تغییرات غیر طبیعی EKG یک مورد اورژانسی است و سریع باید درمان شروع شود.

درمان هایپرکالمی بسته به شدت بیماری متفاوت است. ممکن است شامل استفاده از انسولین، بی‌کربنات سدیم، کلسیم داخل وریدی و دیالیز در موارد بسیار جدی باشد. درمان طولانی‌مدت ممکن است شامل محدود کردن مصرف پتاسیم در رژیم غذایی، دیورتیک‌های از بین برنده‌ی پتاسیم، داوهایی که پتاسیم را متصل می‌کنند و موارد دیگرمی‌باشد.

اگر ناهنجاری‌ها شدید نباشد و علت واضحی نداشته باشند، اولین قدم تکرار آزمایش پتاسیم خون است. اگر آزمایش نشان دهد که سطح پتاسیم غیر طبیعی است، آزمایش‌های عملکرد کلیه و همچنین سطح گلوکز نیز لازم است انجام شود. همچنین، مقدار سایر الکترولیت‌ها مثل سدیم هم باید ارزیابی شود زیرا ممکن است بر درمان تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال، آزمایش منیزیم باید انجام شود؛ زیرا کمبود منیزیم باید درمان شود تا درمان پتاسیم موثر باشد. ارزیابی تعادل اسید و باز در بدن نیز مهم است. شمارش کل سلول‌های خونی برای رد علت‌هایی مانند کم‌خونی همولیتیک و بررسی افزایش تعداد گلبول‌های سفید یا پلاکت خون نیز انجام می‌شود.

اگر دلیل واضحی برای هیپوکالمی وجود نداشته باشد، گام بعدی، بررسی سطح پتاسیم ادرار است (با نمونه‌ی ادرار تصادفی یا نمونه ادرار ۲۴ ساعته). اگر سطح پتاسیم در ادرار پایین باشد، دلایلی مانند از دست دادن پتاسیم از طریق دستگاه گوارش یا انتقال پتاسیم به سلول‌ها ممکن است وجود داشته باشد. اگر سطح پتاسیم ادرار بالا باشد، احتمالاً علت آن مربوط به بیماری‌ کلیوی است. ممکن است بر اساس سایر مطالعات آزمایشگاهی مثل ارزیابی آلدوسترون و غیره، آزمایش‌های بیشتری تجویز شود.

پیگیری

پیگیری روند بیماری، به عوامل زیادی از جمله دلیل انجام آزمایش بستگی دارد. اگر سطح پتاسیم خون غیر‌طبیعی باشد، بهتر است در مورد دلایل ایجاد آن، آزمایش‌های دیگری که لازم است انجام دهید و زمانی که باید آزمایش پتاسیم خون تکرار شود را از پزشک خود بپرسید. نوشتن دستورالعمل‌ها، زمان‌های ویزیت و آزمایش‌های کمک‌کننده است. برخی از افراد برای حفظ سوابق پزشکی خود از نتایج آزمایش‌ها کپی تهیه می‌کنند. این کپی‌ها برای مراجعه به پزشک دیگر یا سفر به جایی دیگر مفید هستند.

اگر سطح پتاسیم پایینی دارید لازم است بدانید که تنها خوردن موز نمی‌تواند درمان مؤثری باشد. از طرف دیگر اگر سطح پتاسیم بالایی دارید، توجه جدی به رژیم غذایی که پتاسیم کمتری دارد، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

افرادی که سابقه دارند یا در معرض خطر هایپر کالمی هستند باید با علائم آریتمی غیر‌طبیعی قلب آشنا باشند تا بتوانند عملکرد صحیح را حین مواجه با خطر نشان دهند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ