• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

چه آزمایش‌های خونی برای تشخیص سرطان به کار گرفته می‌شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

چه آزمایش‌های خونی برای تشخیص سرطان به کار گرفته می‌شود؟

آزمایش خون سرطان در تشخیص سرطان به پزشک معالج شما کمک می‌کند.

اگر پزشک نگران وجود سرطان در شما باشد، اغلب برای اطمینان آزمایش‌های بیشتری لازم است. آزمایش خون سرطان، معمولا بخشی از این فرآیند است.

نمونه‌های گرفته‌شده برای آزمایش خون سرطان در آزمایشگاه از نظر علائم سرطان مورد آزمایش قرار می‌گیرند. وقتی نمونه‌ها زیر میکروسکوپ مشاهده می‌شوند، ممکن است سلول‌های سرطانی واقعی دیده شود. سایر آزمایش‌های خون با هدف یافتن پروتئین یا مواد دیگر ساخته‌شده توسط سرطان انجام می‌شود. آزمایش خون همچنین می‌تواند به پزشک شما بگوید که اندام‌های شما تا چه حد خوب کار می‌کنند.

اکثر آزمایش‌های خون به تنهایی برای تشخیص سرطان استفاده نمی‌شوند اما می‌توانند سرنخ‌هایی ارائه دهند که قادر است تیم معالج شما را به تشخیص دقیق‌تر سوق دهد. برای اکثر انواع سرطان، برای اطمینان بیشتر به روشی برای برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها برای آزمایش نیاز است.

برخی از آزمایش‌های خونی که برای تشخیص سرطان استفاده می‌شوند عبارتند از:

آزمایش شمارش سلول‌های خونی

تست شمارش کامل خون (CBC) مقدار هر نوع سلول خونی را در نمونه خون شما اندازه گیری می‌کند. سرطان خون ممکن است با استفاده از این آزمایش مشخص شود.

تست‌های بررسی پروتئین‌های خون

تست خون الکتروفورز، پروتئین‌های مختلف موجود در خون شما را بررسی می‌کند تا پروتئین‌های ساخته‌شده توسط سیستم ایمنی را که با میکروب مبارزه می‌کند، پیدا کند. این آزمایش برای تشخیص مولتیپل میلوما (Multiple myeloma) مفید است.

بررسی مواد شیمیاییِ ساخته‌شده توسط سلول‌های سرطانی

تست‌های نشانگر تومور، از نمونه خون برای جستجوی مواد شیمیایی تولید شده توسط سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند.

البته این آزمایش‌ها همیشه به تشخیص سرطان کمک نمی‌کنند، زیرا بسیاری از سلول‌های سالم نیز این مواد شیمیایی را می‌سازند. همچنین برخی از بیماری‌هایی که سرطانی نیستند نیز می‌توانند باعث بالا رفتن سطح تومور مارکرها شوند. تست‌های نشانگر تومور بیشتر پس از تشخیص سرطان، برای بررسی مؤثر بودن روند درمان تجویز می‌شوند.

نمونه‌هایی از نشانگرهای تومور شامل آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای بررسی سرطان پروستات، و آنتی‌ژن سرطان 125 (CA 125) برای سرطان تخمدان است. نمونه‌های دیگر عبارتند از آنتی‌ژن کارسینومبریونیک (CEA) برای سرطان روده بزرگ، و آلفا فتوپروتئین برای سرطان بیضه.

آزمایش های تخصصی مرتبط با سرطان در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

تست‌های جستجوی سلول‌های سرطانی

آزمایش‌های سلول تومور در گردش، سلول‌های سرطانی موجود در خون را شناسایی می‌کنند. اگر سلول‌ها از جایی که شروع کرده‌اند جدا شده و به سایر قسمت‌های بدن پخش شوند، ممکن است در خون وجود داشته باشند. آزمایش‌های سلول تومور در گردش، بیشتر پس از تشخیص سرطان استفاده می‌شود.

همه افراد مبتلا به سرطان، نیازمند تست سلول تومور در گردش نیستند. این آزمایش‌ها گاهی برای چند نوع سرطان از جمله سرطان پستان، سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات استفاده می‌شوند. محققان در حال بررسی این مسئله هستند که چگونه این تست‌ها ممکن است به افراد مبتلا به انواع دیگر سرطان کمک کند.

آزمایش‌های جستجوی مواد ژنتیکی سلول‌های سرطانی

این آزمایش‌ها از نمونه خون برای جستجوی قطعات کوچکی از مواد ژنتیکی سلول‌های سرطانی به نام DNA بهره می‌برند. سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی در طی فرآیند طبیعی رشد و مرگ خود، قطعاتی از سلول را دور می‌اندازند یا تجزیه می‌شوند. این تکه‌های سلولی، راه خود را به داخل خون می‌یابند تا بدن بتواند آنها را جمع‌آوری و دفع کند. تست‌های ویژه‌ای وجود دارد که وجود این تکه‌های سلولی را در نمونه خون بیمار جستجو می‌کنند.

در افراد مبتلا به سرطان، گاهی اوقات از این آزمایش‌ها برای بررسی تغییرات DNA موجود در سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پزشکان از نتایج این نوع تست‌ها برای انتخاب بهترین روش درمان استفاده می‌کند.

در آینده ممکن است محققان و پزشکان بتوانند از این آزمایش‌ها برای تشخیص سرطان در افراد سالمِ بدون علائم کمک بگیرند، که یک حوزه تحقیقاتی پویا و در حال توسعه است.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ