• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

آیا آزمایش CA-125 قادر به تشخیص سرطان تخمدان است؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

آیا آزمایش CA-125 قادر به تشخیص سرطان تخمدان است؟

آزمایش CA-125 برای تعیین مقدار پروتئین خاصی در خون انجام می­ شود. سرطان تخمدان یکی از دلایل وجود این پروتئین­ ها در خون است.

نام ­های دیگر آزمایش CA-125، آزمایش تومور مارکر CA-125 و آزمایش آنتی ­ژن سرطانی ۱۲۵ هستند.

زمانی که فرد درمان سرطان تخمدان را شروع می‌کند، احتمالاً پزشک آزمایش CA-125 را تجویز خواهد‌کرد. این آزمایش وضعیت تومور را تعیین کرده و همچنین پیشرفت بیماری یا روند درمان را نشان می­ دهد. در طول درمان سرطان تخمدان ممکن است لازم باشد که چندین بار این آزمایش انجام داده‌شود.

اگر خطر ابتلا به سرطان تخمدان بالا باشد، پزشک همراه با آزمایش CA-125، سونوگرافی ترانس واژینال (Transvaginal Ultrasound) هم تجویز می­ کند که به طور منظم انجام شود. حدود ۸۰درصد از خانم‌های مبتلا به سرطان تخمدان دارای سطوح بالای CA-125 هستند؛ اما استثناهای زیادی وجود دارد. حدود نیمی از خانم‌های مبتلا به سرطان تخمدان در مراحل اولیه سرطان، سطوح طبیعی از پروتئین CA-125 را دارند. در مورد ضرورت و زمان انجام چنین آزمایش‌هایی باید با پزشک خود صحبت کنید.

آزمایش CA-125 ممکن است در صورت وجود توده در ناحیه لگن نیز انجام شود. این آزمایش به پزشک کمک می­ کند تا علت وجود توده را پیدا کند.

ایرادات آزمایش CA-125

پزشک برای غربالگری سرطان تخمدان از این آزمایش استفاده نمی­ کند، مگر این که خطر ابتلا بالا باشد، چون همه سرطان ­های تخمدان باعث افزایش سطح CA-125 نمی­ شوند. از طرف دیگر ممکن است بدون ابتلا به سرطان تخمدان، سطح CA-125 بالاتر از حد طبیعی باشد.

موارد دیگری غیر از سرطان تخمدان که می­ تواند باعث افزایش سطح CA-125 شود عبارت‌اند از:

دیورتیکولیت
اندومتریوز
فیبروم‌ها
بیماری التهابی روده
بیماری کبد
قاعدگی
بیماری التهابی لگن
پریتونیت (Peritonitis)
بارداری
انجام برخی جراحی‌ها
پارگی کیست تخمدان

همچنین، بافت سالم و طبیعی در سلول­های تخمدان، لوزالمعده، پستان و معده نیز سطوح پایینی از CA-125 را دارند.

آزمایش HPV و پاپ اسمیر در کرمانشاه

خانم‌های ۳۰ تا ۶۵ ساله، باید هر ۵ سال یک‌بار، تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV co-testing را برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام دهند. البته برخی از منابع علمی، آزمایش پاپ اسمیر را هر ۳ سال یک‌بار توصیه می‌کنند.

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

تحلیل نتایج آزمایش

پزشک به سطح بالای CA-125 توجه می ­کند، اما همیشه سطح بالای CA-125 نشان ­دهنده­ سرطان تخمدان نیست. اگر سطح CA-125 خون بالا باشد، پزشک آزمایش­ های دیگری مثل سونوگرافی لگن یا سونوگرافی ترانس واژینال را برای تشخیص دقیق تجویز می­ کند.

اگر برای سرطان تخمدان تحت درمان هستید و سطح CA-125 کاهش یافته، معمولاً این به این معنی است که درمان مؤثر بوده است. اما اگر سطح CA-125 ثابت مانده و یا افزایش یابد، نیاز به نوع دیگری از درمان است.

سطوح بسیار بالای CA-125 پس از اتمام درمان سرطان تخمدان، نشانه­ بازگشت سرطان است.

آیا مراجعه به پزشک متخصص لازم است؟

آزمایش CA-125 بی‌نقص نیست و تحلیل آن ممکن است سخت و گیج­ کننده باشد. از طرفی، نتایج برای یک فرد لزوماً با دیگری یکسان نیست. به همین خاطر، برای بررسی و اطمینان بیشتر به نتایج، مراجعه به یک پزشک متخصص که تجربه بیشتری در زمینه سرطان مربوط به خانم‌ها را دارد، توصیه می­ شود.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ