• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

کم‌خونی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

کم‌خونی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

کم‌خونی با تعدادِ کمِ گلبول­‌های قرمز سالم یا وجود گلبول­‌های قرمز معیوب همراه است. برخی از علائم فیزیکی مثل رنگ‌پریدگی پوست نشانه‌­ای از کم‌خونی است.

اگر علائم کم‌خونی دارید، آزمایش خون می­‌تواند غلظت پایین گلبول قرمز را تأیید و وجود گلبول­‌های قرمز معیوب را تشخیص دهد. گاهی اوقات، شکل گلبول‌­های قرمز در زیر میکروسکوپ می‌­تواند علت کم‌خونی را نشان دهد.

پس از تشخیص کم‌خونی، ممکن است برای شناسایی دلیل کم آن به آزمایش‌های بیشتری نیاز باشد. بررسی­‌های تشخیصی تخصصی می‌­تواند مشکلات سلامتی مانند تولید گلبول قرمز کم در مغز استخوان یا خون‌ریزی روده را تشخیص دهد.

خودآزمایی در منزل

از طریق برخی خودآزمایی­‌ها که به‌تنهایی در منزل قابل انجام هستند، می‌­توانید متوجه کم‌خونی شوید.

علائم و نشانه­‌های رایج کم‌خونی عبارت‌اند از:

خستگی (احساس نداشتن انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره)
عدم‌تمرکز
سرگیجه
سرد بودن دست‌ها و پاها
تنگی نفس در هنگام فعالیت
تپش قلب
سردرد
پیکا (میل به اقلام غیر‌غذایی مثل علف، یخ، خاک و غیره)
سندروم پاهای بی‌قرار
پوست و غشاهای مخاطی رنگ‌پریده یا مایل به زرد
ناخن‌های شکننده یا قاشقی
ترک خوردن گوشه‌های دهان
زبان متورم یا دردناک
نبض ضعیف
نبض سریع (ضربان قلب بالای ۱۰۰ ضربه در دقیقه)

همچنین ممکن است در ادرار یا مدفوع، خون مشاهده شود. خون در ادرار می­‌تواند قرمز یا صورتی کم‌رنگ به نظر برسد، در حالی که مدفوع خونی می‌­تواند قرمز روشن یا سیاه باشد. اگر خون‌ریزی مکرر دستگاه گوارش دارید، پزشک یک کیت آزمایش خانگی را برای شناسایی خون در مدفوع تجویز می­‌کند.

کم‌خونی برای سلامتی خطرناک است. همچنین، علائم کم‌خونی می‌­تواند نشانه‌ای از سایر مشکلات سلامتی جدی باشد. در صورت مشاهده‌ی علائم کم‌خونی، حتماً برای ارزیابی کامل به پزشک مراجعه کنید.

معاینه فیزیکی

پزشک برای ارزیابی کم‌خونی یک‌سری ناهنجاری­‌های رایج جسمی را بررسی می­‌کند. این ناهنجاری­ عبارت‌اند از:

نبض ضعیف یا قوی
غشاهای مخاطی رنگ‌پریده
ناخن‌های رنگ پریده
ناخن‌های صاف، برآمده و شکننده
سوفل قلب (صداهای غیرمعمول قلب)
زردی

لازم است به پزشک در مورد شروع ایجاد این تغییرات، مدت زمان ایجاد علائم و روند تغییر این علائم در طول زمان اطلاع داده شود.

تست خون در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع آزمایش‌های خون در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

آزمایشگاه و آزمایش‌ها

برای تشخیص وجود کم‌خونی، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش را تجویز کند. آزمایش خون به تشخیص وجود یا عدم‌وجود کم‌خونی کمک می­‌کند. سایر آزمایش­‌ها برای شناسایی علت کم‌خونی به کار می‌­روند.

آزمایش‌­های رایج برای تشخیص کم‌خونی عبارت‌اند از:

شمارش کامل خون (CBC)

این آزمایش، مهم­‌ترین تستی‌ست که برای تشخیص کم‌خونی استفاده می­‌شود و یک آزمایش خون استاندارد است که نیازی به آمادگی قبل از آزمایش ندارد. در این آزمایش، خون از ورید گرفته می­‌شود.

نتیجه‌ی آزمایش شامل تعداد گلبول قرمز و توضیحی درباره­‌ی اندازه گلبول­‌های قرمز خواهد بود. تعداد کمِ گلبول قرمز به معنی کم‌خون بودن فرد است. گلبول­‌های قرمز بزرگ (کم‌خونی ماکروسیتیک) نشان‌دهنده­‌ی کمبود ویتامین B12 (اسید فولیک) یا کم‌خونی خطرناک است. گلبول­‌های قرمز کوچک (کم خونی میکروسیتیک) نشان‌دهنده­‌ی کمبود آهن یا خون‌ریزی است.

اسمیر خون

اسمیر خون، نمونه‌ی خونی است که به دقت زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ارزیابی می‌­تواند توصیفی از گلبول­‌های قرمز ارائه دهد. همچنین، ممکن است بیماری­‌هایی مثل کم‌خونی داسی‌شکل را شناسی کند. گاهی اوقات یک اسمیر خون می­‌تواند مشکلاتی مانند کم‌خونی همولیتیک ناشی از عفونت مالاریا یا سموم را نیز شناسایی کند. همین‌طور، اسمیر خون می­‌تواند برخی از سرطان­‌های خونی مانند لوسمی و لنفوم که باعث کم‌خونی می­‌شوند را تشخیص دهد.

آزمایش‌های آهن

پزشک ممکن است آزمایش­‌هایی را برای ارزیابی سطح آهن در بدن تجویز کند. آهن، یک ماده‌ی معدنی ضروری برای ساخت گلبول­‌های قرمز خون است. همچنین، وجود آهن برای سلامت عضلات، مغز استخوان و عملکرد اندام‌­ها مهم است. کمبود آهن در بدن باعث کم‌خونی ناشی از فقر آهن و سایر بیماری­‌های جدی می­‌شود.

تست‌­های آهن عبارت‌اند از:

آزمایش آهن سرم
میزان آهن موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند.
آزمایش ترانسفرین
ترانسفرین را اندازه‌گیری می‌کند. ترانسفرین، پروتئینی است که آهن را در بدن جا‌به‌جا می‌کند.
آزمایش ظرفیت کل اتصال به آهن (TIBC)
میزان اتصال آهن به ترانسفرین یا سایر پروتئین‌ها را اندازه‌گیری می‌کند.
آزمایش خون فریتین
آهن ذخیره‌شده در بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

همانند آزمایش CBC، آزمایش آهن نیاز به نمونه‌ی خون دارد. ممکن است پزشک از شما بخواهد که ۱۲ ساعت قبل از آزمایش چیزی جز آب نخورده یا ننوشید (آزمایش‌­هایی که نیاز به ناشتا بودن دارند معمولاً صبح‌هنگام انجام می­‌شوند).

نتایج آزمایش نشان می‌­دهد که مقدار آهن در بدن چه‌قدر است. نکته‌ی جالب‌توجه این است که حتی اگر نتایج آزمایش طبیعی نباشد، به معنی ابتلا به یک بیماری نیست. خانم‌ها به دلیل قاعدگی، اغلب سطح آهن پایینی دارند و برخی داروها مانند قرص‌­های ضدبارداری و استروژن می‌­توانند بر سطح آهن تأثیر بگذارند. اکثر شرایطی که باعث سطوح غیر‌عادی آهن می­‌شوند، قابل‌درمان هستند.

آزمایش‌هایی برای تعیین علت کم‌خونی

آزمایش­‌های دیگر به تعیین علت کم‌خونی کمک می­‌کنند؛ برای مثال، پزشک ممکن است کولونوسکوپی را برای ارزیابی این که آیا سرطان کولون مسئول کم‌خونی است یا خیر، تجویز کند. آزمایش‌هایی که به تعیین علت کم‌خونی کمک می‌­کنند شامل موارد زیر هستند:

آزمایش ادرار (U/A)
نمونه‌ی ادرار می‌تواند خون در ادرار و همچنین مشکلات دیگری مانند عفونت دستگاه ادراری یا بیماری‌های مثانه که می‌تواند منجر به کم‌خونی شود را تشخیص دهد.
ویتامین B12، فولات یا سطح آهن
اگر شکل گلبول‌های قرمز به دلایل تغذیه‌ای تغییر کند، برای تأیید این کمبودهای تغذیه‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرد.
نمونه‌ی خون مخفی در مدفوع
وجود خون در مدفوع به دلیل خون‌ریزی دستگاه گوارش یکی از علل شایع کم‌خونی ناشی از فقر آهن است. نمونه‌ی مدفوع را می‌توان برای وجود خون آزمایش کرد.
آزمایش‌های عملکرد کبد (LFTs)
نارسایی کبد یا مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به کم‌خونی شود. از این آزمایش برای تأیید وجود بیماری کبدی نیز استفاده می‌شود.
سطح الکترولیت
بیماری شدید کلیوی و بیماری‌های سیستماتیک می‌تواند منجر به کم‌خونی شود. سطح الکترولیت می‌تواند بسیاری از بیماری‌های مرتبط به کم‌خونی را نشان دهد.
اریتروپوئیتین (EPO)
یک آزمایش تخصصی می‌تواند میزان EPO را اندازه‌گیری کند. اریتروپوئیتین، هورمونی است که مغز استخوان را برای تولید گلبول‌های قرمز تحریک می‌کند.
بیوپسی مغز استخوان
اگر احتمال ابتلا به سرطان مغز استخوان وجود داشته باشد، بیوپسی مغز استخوان برای بررسی علت کم‌خونی انجام می‌گیرد.
آزمایش‌های ژنتیکی
برخی از بیماری‌های ارثی مانند کم‌خونی داسی‌شکل می‌تواند باعث کم‌خونی شود. سایر آزمایش‌های ژنتیکی تخصصی که ممکن است در ارزیابی کم‌خونی مورد نیاز باشد شامل آزمایش تالاسمی، اسفروسیتوز ارثی یا کمبود گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز است.
کولونوسکوپی یا آندوسکوپی
گاهی پزشک نیاز دارد که داخل سیستم گوارش را برای پیدا کردن مناطقی که دچار خون‌ریزی شده‌اند، مشاهده کند. این آزمایش‌ها خون‌ریزی‌های آهسته را تشخیص می‌دهد که در آزمایش‌های تصویر‌برداری غیر‌قابل‌مشاهده هستند.

تصویربرداری

تصویر‌برداری برای یافتن گسترش خون‌ریزی و رشد توده‌ی سرطانی که باعث کم‌خونی می­‌شوند، تجویز می‌­شود. تصویربرداری در کنار معاینه‌ی فیزیکی و آزمایش‌­ها به پزشک در تعیین علت کم‌خونی کمک می­‌کند. مثلاً اگر بیمار کم‌خونی ناشی از فقر آهن با سطح آهن طبیعی داشته باشد، تصویر‌برداری برای جست‌وجوی مناطق احتمالی که دچار خون‌ریزی هستند، انجام می­‌شود.

تصویر‌برداری مورد استفاده در ارزیابی کم‌خونی شامل موارد زیر است:

توموگرافی کامپیوتری شکم (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
این معاینات، تصاویری از شکم نمایش، مناطق خو‌نریزی و رشد آن‌ها را نشان می‌دهند.
سونوگرافی لگن (CT)
این آزمایش برای جست‌وجوی مشکلات رحم یا مثانه که می‌تواند به کم‌خونی کمک کند، استفاده می‌شود.

تشخیص‌های افتراقی

کم‌خونی، اغلب نشان‌دهنده­‌ی یک بیماری زمینه‌­ای است. می­‌توان تعداد کم گلبول­‌های قرمز یا گلبول­‌های قرمز تغییر‌یافته را به‌سرعت توسط آزمایش­ خون تشخیص داد. از تشخیص­‌های افتراقی برای یافتن علت یا عوامل خطر که منجر به کم‌خونی شده‌­اند، استفاده می‌شود.

موارد مورد‌ سنجش در تشخیص افتراقی کم‌خونی عبارت‌اند از:

سوءتغذیه به دلیل مشکل روده‌ای تشخیص‌داده‌نشده مانند بیماری التهابی روده (IBD) یا بیماری سلیاک
سوءتغذیه به دلیل تغذیه نامناسب
خون‌ریزی بیش‌از‌حد در قاعدگی
آندومتریوز، فیبروم یا پولیپ رحم
خون‌ریزی دستگاه گوارش
لوسمی یا لنفوم
سرطان معده، روده‌ی کوچک، روده‌ی بزرگ یا کبد
عفونت
اختلال خونی ارثی

یکی دیگر از مواردی که در تشخیص کم‌خونی باید مورد توجه قرار گیرد، عوارض جانبی داروهاست. بسیاری از داروها می‌­توانند به عنوان یک عارضه‌ی جانبی باعث کم‌خونی شوند. کم‌خونی ممکن است حتی پس از سال­‌ها مصرف دارو شروع شود.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ