• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

چه عواملی می‌تواند باعث معده درد شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

چه عواملی می‌تواند باعث معده درد شود؟

معده درد می‌تواند به دلیل شرایط پزشکی مختلفی باشد. برخی از این دلایل شامل، سوء هاضمه، رفلکس معده به مری و بیماری سلیاک است که با عدم‌تحمل گلوتن مشخص می‌شود. مصرف داروها نیز ممکن‌است باعث درد معده شوند.

برخی از شرایط می‌توانند باعث درد مکرر معده شوند. اگر ناراحتی خفیف معده را تجربه کردید، مهم‌ترین کار پیداکردن محرک‌های آن است تا به پزشک در تشخیص صحیح کمک کنید.

سوء هاضمه

سوءهاضمه که اختلال در هضم نیز نامیده می‌شود، باعث معده درد خفیف در قسمت بالایی شکم می‌شود. این شرایط به عنوان بیماری درنظر گرفته نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از علائمی است که پس از یک وعده غذایی شروع می‌شوند. 

این شرایط به‌طور عمده با خوردن مقدار زیاد غذا در یک وعده یا خیلی سریع غذا خوردن ایجاد می‌شود. غذاهایی که سوءهاضمه را افزایش می‌دهند، شامل غذاهای تند (ادویه‌دار) یا چرب است. سایر عواملی که باعث افزایش سوءهاضمه می‌شوند، عبارتند از:

استرس و اضطراب
مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار مثل قهوه و چای یا نوشیدنی‌های گازدار
خوردن غذاهایی که حاوی مقدار خیلی زیادی اسید هستند، مثل گوجه‌فرنگی و پرتقال
مصرف دخانیات
مصرف برخی داروهای خاص مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)

معده درد در سوءهاضمه به‌دلیل افزایش حساسیت پوشش دستگاه گوارشی به اسید معده یا کشش ایجاد می‌شود. در بعضی موارد، اسید معده می‌تواند پوشش معده را تجزیه کند و باعث سوزش و التهاب شود.

درمان سوءهاضمه شامل مصرف دارو و تغییر عادت‌های غذایی است: اجتناب از خوردن غذاهای محرک، خوردن وعده‌‌های غذاهای زیاد اما حجم غذایی کم در روز، و کاهش مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار. آنتی‌اسیدها نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند. 

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)

این بیماری به علائمی مانند سوزش معده، درد قفسه سینه، و درد شکم اشاره دارد. رفلاکس معده به مری زمانی اتفاق می‌افتد که عضله انتهایی مری، که اسفنکتر انتهایی مری نامیده می‌شود، به‌طور کامل بسته نمی‌شود. این باعث می‌شود تا غذا و مایعات موجود در معده، به مری- که عامل اتصال گلو به معده است- برگشت داده شوند.

عواملی که بر اسفنکتر تحتانی مری تأثیر می‌گذارند و باعث ریفلکس معده می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

اضافه وزن داشتن یا چاق بودن
باردار بودن
سیگار کشیدن یا در معرض دود سیگار فرد دیگری بودن

درمان ریفلاکس معده به مری معمولا شامل اصلاح سبک زندگی است: کاهش وزن، اجتناب از مصرف غذاهای محرک و خوردن وعده‌های غذایی کمتر. بالا نگه‌داشتن سر هنگام دراز کشیدن و خودداری از دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد.

داروها نیز می‌توانند به بهبود علائم کمک کنند. آنتی‌اسیدها و داروهایی مثل بلوکه‌کننده‌های H2 و مهارکننده‌های پمپ پروتون که مقدار اسید تولیدی را کاهش می‌دهند. آنتی‌اسیدها بدون نسخه در دسترس هستند، درحالی‌که، بلوکه‌کننده‌های H2 و مهارکننده‌های پمپ پروتون معمولا هم بدون نسخه و هم به‌صورت تجویزی قابل‌تهیه هستند.

عدم‌تحمل لاکتوز

عدم‌تحمل لاکتوز به دلیل کمبود آنزیم گوارشی لاکتاز در روده باریک اتفاق می‌‌افتد. لاکتاز باعث تجزیه و هضم قند موجود در شیر، یعنی لاکتوز می‌شود. وقتی بدن لاکتاز کافی نداشته باشد، لاکتوز موجود در غذا وارد روده بزرگ (کولون) می‌شود و باکتری‌های روده شروع به تخمیر و تجزیه آن می‌کنند و این مسئله منجر به معده‌درد و سایر علائم مثل نفخ و خروج گاز می‌شود.

مهم‌ترین راه درمان عدم‌تحمل لاکتوز، خودداری از مصرف محصولات لبنی مثل شیر است. در برخی از افراد لازم است مقدار کمی از لاکتوز مصرفی را محدود شود، درحالی‌که برخی دیگر باید به‌طور کامل از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی لاکتوز خودداری کنند.

همچنین قبل از خوردن یا نوشیدن فرآورده‌های شیری، می‌توانید قرص لاکتاز مصرف کنید یا قبل از نوشیدن آن، قطره لاکتاز را به شیر اضافه کنید. لاکتاز، لاکتوز موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها را تجزیه کرده و احتمال بروز علائم عدم‌تحمل لاکتوز را کاهش می‌دهد. با این حال، کودکان خردسال و خانم‌های باردار ممکن است نتوانند از قرص یا قطره لاکتاز استفاده کنند. قبل از مصرف آن‌ها حتماً باید با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی داروها

برخی از داروهای خوراکی، می‌توانند بخش‌های مختلف دستگاه گوارشی را تحریک کنند و باعث معده درد شوند. اگر داروها در مری گیر کنند، یا راه خود را به معده پیدا نکنند، ممکن‌است ترکیبات شیمیایی خود را آزاد کرده و باعث سوزش شوند. برخی از داروها مانع عملکرد عضله اسفنکتر تحتانی مری می‌شوند.

یک گروه رایج از داروها که با معده درد مرتبط هستند، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند. این داروها شامل ایبوبروفن، و سایر داروهای مسکن هستند. این داروها مقاومت دیواره معده را در برابر اسید معده کاهش می‌دهند، که گاهی می‌تواند باعث التهاب دیواره معده (گاستریت)، زخم معده، خون‌ریزی و حتی سوراخ‌شدن دیواره معده شوند.

با استفاده از برخی از داروها، معده درد بهبود پیدا می‌کند. اگر معده درد شدید باشد، پزشک مصرف داروی جدید یا داروهای بدون نسخه را پیشنهاد می‌کند که به بهبود علائم کمک می‌کنند. برای پیشگیری از سوزش معده توسط این داروها:

قرص‌های روکش‌دار مصرف کنید.
هنگام مصرف این داروها، از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید.
داروها را همراه با غذا یا یک لیوان شیر یا آب مصرف کنید.

انجام تست های گوارشی در کرمانشاه

معده درد می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله سوء هاضمه، ریفلاکس معده به مری، عدم‌تحمل گلوتن، عدم‌تحمل لاکتوز و اختلال تیروئیدی باشد. برخی از داروها مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، نیز می‌توانند باعث معده درد شوند. بهترین راه برای درمان، تشخیص و درمان علت زمینه‌ای آن است.

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

عدم‌تحمل گلوتن

عدم‌تحمل گلوتن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن نمی‌تواند پروتئین گلوتن را تجزیه و هضم کند. گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو، و سایر غلات یافت می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که عدم‌تحمل گلوتن به دلیل سد روده‌ای ضعیف است. وقتی فردی با سد روده‌ای ضعیف، گلوتن مصرف می‌کند، یک پاسخ ایمنی التهابی آغاز می‌شود که باعث بروز علائمی مثل نفخ، درد، گرفتگی عضلات شکم، سردرد و خستگی می‌شود.

یک نوع شدید از عدم‌تحمل گلوتن وجود دارد که بیماری سلیاک نامیده می‌شود. سلیاک یک بیماری خودایمنی است که در آن، خوردن گلوتن باعث التهاب و آسیب روده باریک در طول زمان می‌شود.

راهکار رفع عدم‌تحمل گلوتن و بیماری سلیاک، مصرف غذاهای فاقد گلوتن است.

اختلالات تیروئیدی

تیروئید غده‌ای است که با تولید هورمون به عملکرد بدن کمک می‌کند. وقتی تیروئید به درستی عملکرد خود را انجام ندهد، اختلالات تیروئیدی اتفاق می‌افتند.

غده تیروئید می‌تواند کم‌کار یا پرکار شود. هیپوتیروئیدیسم زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند و هایپرتیروئیدیسم زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید مقدار بیش‌ازحدی از هورمون تیروکسین را تولید می‌کند.

انواع مختلفی از اختلالات تیروئیدی وجود دارند که عبارتند از:

تیروئیدیت، که التهاب غده تیروئید است.
بیماری هاشیموتو، که یک بیماری خودایمنی است و در آن سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند.
بیماری گریوز، یک بیماری خودایمنی است که باعث تولید بیش‌ازحد هورمون‌های تیروئیدی می‌شود.
ندول یا گره‌های تیروئیدی
وجود ید بیش‌ازحد یا کمبود ید

تحقیقات نشان می‌دهند که اختلالات تیروئیدی و مشکلات گوارشی باهم اتفاق می‌افتند.

برای درمان مشکلات مربوط به معده که ناشی‌از اختلالات تیروئیدی است، اختلالی که باعث آن شده‌است باید درمان شود. اگر داروهای درمانی تیروئیدی باعث معده درد شوند، سایر روش‌های درمانی باید بررسی شوند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ