• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

نمونه‌گیری از پرز‌های جفتی جنین (CVS) در چه مواردی انجام می‌شود؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

نمونه‌گیری از پرز‌های جفتی جنین (CVS) در چه مواردی انجام می‌شود؟

معمولاً زمانی که احتمال به دنیا آمدن نوزادی با اختلالات کروموزومی یا مادرزادی زیاد است، پزشک انجام نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی جنین یا CVS را توصیه می‌کند.

تست CVS به عنوان رایج‌ترین آزمایش ژنتیک، در سه‌ماهه‌ی اول بارداری و با نمونه‌برداری کوچک از بافت‌های برآمده‌ی انگشت‌مانندِ جفت به‌اسم «پرز‌های کوریون» (پرز‌های جفتی) انجام می‌گیرد.

نمونه شامل اطلاعات ژنتیکی مشابه جنین است، بنابراین از این نمونه می‌توان برای بررسی با دقت بسیار بالای بیماری‌های کروموزومی مثل سندروم داون یا اختلالاتی مثل فیبروز سیستیک و دیستروفی عضلانی استفاده کرد. هم‌چنین این تست جنسیت جنین را نیز مشخص می‌کند.

کسب اطلاعات در این مورد به فرد و پزشک در مورد برنامه‌ریزی برای آینده، مثل ادامه دادن بارداری، آمادگی روحی و بررسی هرگونه روش درمانی قابل‌ارائه بعد از تولد، کمک می‌کند.

با این حال، آزمایش CVS برای همه مناسب نیست و برخی خطرات کوچک را با خود به همراه دارد. در ادامه به مواردی که در انتظار فرد بوده و اطلاعاتی که می‌توان از نتایج دریافت کرد، آمده است.

CVS برای چه کسی مناسب است؟

تست CVS برای همه‌ی خانم‌های باردار قابل‌ارائه است – که معمولاً در بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ بارداری انجام می‌گیرد. این تست برای هر مادر بارداری ضروری نیست، ولی پزشک در این شرایط انجام آزمایش CVS را توصیه می‌کند:

مادران بالاتر از ۳۵‌سالی که خطر به دنیا آوردن نوزاد با اختلالات کروموزومی در آنها زیاد است
داشتن سابقه‌ی خانوادگی و یا ناقل بودن به بیماری خاص ژنتیکی که تست CVS آن را بررسی می‌کند
دریافت نتایج غیر‌مشخص از غربالگری سونوگرافی NT (Nuchal translucency screening)، آزمایش‌های خون سه‌ماهه‌ی اول بارداری و تست غیر‌تهاجمی NIPT

به‌یاد داشته‌باشید که حتی وقتی پزشک انجام این تست را توصیه می‌کند، اجرای آن کاملاً اختیاری است. در صورت برخوردن به مشکل در حین تصمیم‌گیری، می‌توان از پزشک یا مشاور ژنتیک در مورد این تست راهنمایی خواست.

تفاوت تست CVS و آزمایش آمنیوسنتز

هر دوی آزمایش‌های آمنیوسنتز و CVS برای کمک به تشخیص اختلالات کروموزومی به‌کار برده‌می‌شوند. هر یک از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ بنابراین بهتر است در مورد گزینه‌های خود با پزشک صحبت کرد.

اصلی‌ترین مزیت تست CVS این است که زود‌تر از آزمایش آمنیوسنتز قابل‌انجام است که این فرصت را به فرد می‌دهد تا از اختلالات کروموزومی احتمالی، زود‌تر خبردار شود. آزمایش CVS معمولاً بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود در حالی که، تست آمنیوسنتز بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری و اغلب قبل از هفته‌ی ۲۲ بارداری انجام می‌گیرد.

گفته‌می‌شود، انجام تست CVS گزینه‌ی مناسبی برای هر کس نیست.

تست آمنیوسنتز قادر به تشخیص مواردی مثل ناهنجاری‌های لوله‌ی عصبی مثل اسپینا بیفیدا، اختلالات مادرزادی و ناسازگاری Rh جنین است که تست CVS آنها را تشخیص نمی‌دهد. خطرات احتمالی مثل سقط جنین در تست CVS تا حدودی بالاست و این روش کمی دردناک‌تر از تست آمنیوسنتز است.

آزمایش‌های دوران بارداری در کرمانشاه

آزمایش‌‌های بارداری یکی از اقدامات مهم برای مراقبت‌های دوران بارداری است. این آزمایش‌ها اطلاعاتی را درباره سلامت شما و فرزندتان در اختیار پزشک می‌گذارد.

برای انجام انواع آزمایش‌های عمومی و تخصصی بارداری و غربال‌گری در کرمانشاه می‌توانید به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی مراجعه کنید.

نحوه نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی جنین

تست CVS معمولاً توسط متخصص زنان و به کمک سونوگرافی انجام می‌گیرد. بسته‌به محل جفت، نمونه‌ سلول‌های جفتی یا از واژن و دهانه‌ی رحم (نمونه‌برداری از واژن) و یا با فرو بردن سوزنی به داخل شکم (نمونه‌برداری از شکم) انجام می‌گیرد.

هیچ‌کدام از روش‌ها به‌طور کامل بدون‌درد نیستند. ناراحتی ناشی از نمونه‌برداری معمولاً خفیف تا متوسط بوده و برخی شواهد نشان می‌دهند که در نمونه‌برداری از واژن کمتر تجربه می‌شود. برخی از خانم‌ها، ممکن است کرامپ (درد‌های دوران قاعدگی) در حین نمونه‌برداری را تجربه کنند.

هر دو روش، نزدیک به ۳۰‌دقیقه طول می‌کشد، گرچه زمان واقعی برداشت سلول‌ها بیشتر از چند ‌دقیقه طول نمی‌کشد.

در نمونه‌برداری از واژن
فرد به پشت دراز کشیده و لوله‌ی باریکی از واژن به داخل رحم فرو برده می‌شود. پزشک لوله را بین پوشش رحم و کوریون، غشای جنینی که جفت سمت جنین را می‌پوشاند، قرار می‌دهد. سپس، نمونه‌ای از پرز‌های کوریونی از طریق لوله برداشته شده و برای تشخیص بیماری، مطالعه می‌شود.
در نمونه‌برداری از شکم
فرد به پشت دراز می‌کشد. از سونوگرافی برای تعیین محل جفت و دیواره‌های رحم استفاده می‌شود. سپس با استفاده از سونوگرافی، سوزنی به درون شکم فرو برده شده، از دیواره‌های رحم عبور کرده، و از جفت نمونه برداشته‌می‌شود.

در صورت منفی بودن نتیجه‌ی تست فاکتور Rh، باید پس از آزمایش CVS به فرد تزریق آمپول روگام (RhoGAM) انجام بگیرد چرا که این یکی از روش‌هایی است که سبب مخلوط شدن خون مادر با خون جنین می‌شود.

نتایج آزمایش CVS به چه معنی‌ست و تا چه حد دقیق است؟

نمونه‌برداری از پرز‌های جفتی جنین، اطلاعات واضحی از آرایش ژنتیک جنین در حال رشد مثل سندروم داون (تریزومی ۲۱)، تریزومی ۱۳، تریزومی ۱۸، تری‌پلوئیدی، بیماری تای‌ساکس (Tay-Sachs)، کم‌خونی داسی‌شکل و فیبروز سیستیک را می‌دهند؛ ولی این تست ناهنجاری‌های لوله‌ی عصبی و آناتومیکی را تشخیص نمی‌دهد.

آیا این تست ۱۰۰‌درصد دقیق است؟ خیر، ولی دقت آن نزدیک به ۱۰۰‌درصد است. تست CVS قادر به تشخیص اختلالات کروموزومی با دقت ۹۸‌درصدی است. در صورتی که نتایج، نشان‌دهنده‌ی وجود اختلالات کروموزومی یا ناهنجاری مادرزادی در جنین باشد، می‌توان با پزشک در مورد گزینه‌های درمانی مثل انجام جراحی یا مصرف دارو حتی قبل از به دنیا آمدن جنین، صحبت کرد.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ