• 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

عفونت هلیکو‌باکتر پیلوری: روش انتقال، علائم، تشخیص و درمان

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

عفونت هلیکو‌باکتر پیلوری: روش انتقال، علائم، تشخیص و درمان

هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند سبب زخم گوارشی یا التهاب معده (گاستریت) شود. عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری بیشتر در کودکان اتفاق می‌افتد. تنها ۲۰٪ از مبتلایان به این عفونت، علائمی از خود نشان می‌دهند. علائم شامل درد سوزش‌دار معده، کاهش وزن بی‌دلیل و استفراغ خونی است. زخم گوارشی ناشی از آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری معمولاً با ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها و مهار‌کننده‌ی پمپ پروتون درمان می‌شود.

عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری، نوعی باکتری است که می‌تواند باعث عفونت در معده یا دوازدهه (بخش اول روده‌ی کوچک) شود که رایج‌ترین علت بیماری زخم گوارشی است. همچنین، هلیکو‌باکتر پیلوری می‌تواند باعث تحریک پوشش معده (التهاب معده) شود. در صورت عدم‌درمان عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در بلند‌مدت، احتمال بروز سرطان معده (در موارد نادر) وجود دارد.

آیا هلیکوباکتر پیلوری از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد؟

بله، هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. هلیکوباکتر پیلوری در بزاق، پلاک دندان و مدفوع یافت می‌شود. عفونت می‌تواند از طریق بوسیدن یا انتقال باکتری از طریق تماس دستانی که پس از رفع حاجت شسته نشده‌اند، گسترش پیدا کند.

دانشمندان بر این باورند که هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند از طریق آب و غذای آلوده نیز گسترش پیدا کند.

ارتباط بین عفونت هلیکوباکتر پیلوری و سرطان معده

در صورتی که به عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستید، خطر ابتلا به سرطان معده در آینده بیشتر است. اگر سابقه‌ی خانوادگی ابتلای به سرطان معده و سایر عوامل خطرساز سرطان را داشته، ولی علائم زخم گوارشی را بروز ندهید، ممکن است پزشک انجام آزمایش آنتی‌بادی هلیکوباکتر پیلوری گوارشی را توصیه کند. علاوه‌بر آزمایش و درمان، ممکن است پزشک تغییر در سبک زندگی مانند افزودن میوه، سبزیجات و فیبر بیشتر در رژیم غذایی را درخواست کند. معاینه‌های منظم پزشک و پیروی از دستورالعمل‌های او می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری چگونه به بدن آسیب می‌زند؟

هلیکوباکتر پیلوری در لایه‌‌ی مخاطی پوشش معده و دوازدهه تقسیم می‌شود. باکتری‌ها آنزیمی به نام اوره‌آز (urease) ترشح می‌کنند که اوره را به آمونیاک تبدیل می‌کند. آمونیاک مترشحه، باکتری را از اسید معده محافظت می‌کند. با تقسیم هلیکوباکتر پیلوری، باکتری‌ها بافت معده را می‌خورند و  این منجر به التهاب معده یا زخم گوارشی می‌شود.

علائم عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری

بیشتر کودکان مبتلا به عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری علائمی از خود نشان نمی‌دهند. تنها ۲۰٪ آن‌ها دارای علائم هستند.

در صورت وجود علائم در فرد، همان علائم مربوط به التهاب معده یا زخم گوارشی است:

دردِ گنگ یا سوزش‌دار معده (اغلب چند ساعت بعد از خوردن غذا در شب). ممکن است درد چند دقیقه تا چند ساعت طول کشیده و روز‌ها تا هفته‌ها تکرار شود.
کاهش وزن بی‌دلیل
نفخ
حالت تهوع و استفراغ (استفراغ خونی)
سوءهاضمه
آروغ زدن
کاهش اشتها
مدفوع تیره (به دلیل خون در مدفوع)

تشخیص عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری

اگر پزشک به تاثیر عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در زخم معده مشکوک شود، ممکن است یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

آزمایش تنفسی
در این آزمایش، قبل و بعد از نوشیدن محلول در یک کیسه بازدم انجام داده‌می‌شود. این آزمایش مقدار کربن‌دی‌اکسیدی که از تنفس شما آزاد می‌شود را قبل و بعد نوشیدن محلول اندازه می‌گیرد. مقدار زیاد کربن‌دی‌اکسید پس از نوشیدن محلول، به معنی حضور هلیکوباکتر پیلوری در بدن است.
آزمایش مدفوع
این آزمایش حضور هلیکوباکتر پیلوری در مدفوع را مورد بررسی قرار می‌دهد.
آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی
یک لوله‌ی منعطف در زیر نای، درون معده قرار داده می‌شود. نمونه‌ی کوچک از بافت معده یا پوشش روده برای بررسی حضور هلیکوباکتر پیلوری برداشته می‌شود.

آزمایش تشخیص هلیکوباکتر پیلوری در کرمانشاه

در کرمانشاه برای انجام انواع این آزمایش‌ها در اسرع وقت و با بالاترین دقت، به مجموعه آزمایشگاهی بوعلی می‌توانید مراجعه کنید.

درمان هلیکوباکتر پیلوری

در صورت نبود علائم خاص، نیازی به درمان نیست. اگر با عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مواجه هستید، از مصرف دارو‌های ضدالتهابی غیر‌استروئیدی دوری کنید. این دارو‌ها خطر بروز زخم معده را افزایش می‌دهند.

زخم‌‌های گوارشی که به دلیل عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری به وجود می‌آیند را با ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها و مهار‌کننده‌ی پمپ پروتون کاهنده‌ی اسید می‌توان درمان کرد.

آنتی‌بیوتیک‌ها
معمولاْ از بین آنتی‌بیوتیک‌های رایج، آموکسیسلین، کلاریترومایسین (بیوکسین) ، مترونیدازول (فلاژیل) و تتراسایکلین دو آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.
مهار‌کننده‌ی پمپ پروتون
معمولاْ مهار‌کننده‌ی پمپ‌های پروتون مورد استفاده، شامل لانسوپرازول (پریواسید)، امپرازول (پریلوسس)، پنتوپرازول (پروتونیکس)، رابپرازول (اسیفکس)، اس‌امپرازول (نکسیوم) است.
داروی بیسموت ساب سالیسیلات
گاهی اوقات این دارو به ترکیب آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند، پپتوبیسول) و مهار‌کننده‌ی پمپ پروتون که در بالا اشاره شد افزوده می‌شود. این دارو از پوشش معده محافظت می‌کند.

درمان ترکیبی، معمولاْ ۱۴روز طول می‌کشد. یکی از جدید‌ترین دارو‌ها، تالسیا (Talicia) است که در آن دو آنتی‌بیوتیک (ریفابوتین و آموکسی سیلین) با مهار‌کننده‌ی پمپ پروتون (امپرازول) در یک کپسول ترکیب می‌شوند.

آیا عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری قابل‌پیشگیری است؟

می‌توانید خطر ابتلا به عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری را کاهش بدهید در صورتی که:

آب تمیز نوشیده و برای تهیه‌ی غذا از آب تمیز استفاده کنید. (مخصوصاْ اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب آلوده‌اش شناخته شده است)
دست‌های خود را 20 ثانیه قبل از خوردن غذا و بعد از رفع حاجت با آب و صابون بشویید.

در صورتی که کودک به عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مبتلا باشد

اگر کودک برنامه‌ی درمان را دنبال کرده و همه‌ی داروهای تکمیلی را مصرف کند، احتمال بروز مجدد عفونت تا ۳ سال کمتر از ۱۰٪ است. علاوه‌بر آن، ممکن است روش‌های درمانی، زخم معده را بهبود دهند. همچنین، ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا علائم کاملا از بین بروند.

چگونه متوجه بهبود عفونت هلیکوباکتر پیلوری شویم؟

پزشک ممکن است آزمایش تنفس یا آزمایش مدفوع را حداقل ۲ هفته پس از پایان درمان با مهار‌کننده‌ی پمپ پروتون و ۴ هفته پس از تکمیل درمان با آنتی‌بیوتیک تکرار کند.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ