Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-7db1-562ca5-833eb.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-7db1-562ca5-833eb.MAI' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (76) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

  • 08338385712
  • همه‌روزه (به‌جز روزهای تعطیل) از 6:30 صبح الی 20:30 عصر

Warning: mysqli_query(): (HY000/1): Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-7db1-562ca5-833ec.MAD' (Errcode: 28 "No space left on device") in /home4/boualilab/public_html/wp-includes/class-wpdb.php on line 2431

خطای پایگاه‌دادهٔ وردپرس : [Can't create/write to file '/tmp/#sql-temptable-7db1-562ca5-833ec.MAD' (Errcode: 28 "No space left on device")]
SELECT wp_posts.* FROM wp_posts LEFT JOIN wp_term_relationships ON (wp_posts.ID = wp_term_relationships.object_id) WHERE 1=1 AND ( wp_term_relationships.term_taxonomy_id IN (79) ) AND wp_posts.post_type = 'nav_menu_item' AND ((wp_posts.post_status = 'publish')) GROUP BY wp_posts.ID ORDER BY wp_posts.menu_order ASC

درباره چربی‌های امگا-۳ چه می‌دانید؟

درباره بوعلی

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مراکز مجهز و باسابقه در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در سطح استان کرمانشاه و غرب کشور است.

درباره چربی‌های امگا-۳ چه می‌دانید؟

اسیدهای‌چرب امگا-3 چربی‌های مهمی هستند که شما باید آن‌ها را از رژیم خود به دست آورید. اما اغلب مردم اطلاعی راجع به آن‌ها ندارند.

اسیدهای‌چرب امگا-3 گروهی از اسیدهای‌چرب ضروری هستند که نقش مهمی را در بدن ما ایفا می‌کنند و ممکن است فواید متعددی داشته باشند.

از آن‌جایی که بدن ما توانایی تولید آن‌ها را ندارد، باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. 3 نوع از مهم‌ترین آن‌ها ALA (آلفا-لینولنیک اسید)، DHA (دوکوزاهگزائونیک اسید) و EPA (ایکوزانوئیک اسید) می‌باشند. ALA عمدتا در گیاهان یافت می‌شود، درحالی‌که DHA و EPA اغلب در غذاهای حیوانی و جلبک‌ها وجود دارند. غذاهای رایج که غنی از اسیدهای‌چرب امگا-3 هستند شامل ماهی، روغن ماهی، دانه‌های کتان، دانه‌های چیا، روغن دانه‌ی کتان و گردو می‌شوند. برای افرادی که از این نوع غذاها تغذیه نمی‌کنند، یک مکمل امگا-3، مانند روغن ماهی یا روغن جلبک پیشنهاد می‌شود.

3 نوع امگا-3

3 نوع اصلی اسیدچرب امگا-3 وجود دارد: ALA، DHA و EPA.

ALA

آلفا-لینولنیک اسید رایج‌ترین نوع اسیدچرب امگا-3 در رژیم غذایی شماست. بدن شما اساساً از آن برای تامین انرژی استفاده می‌کند، اما این نوع اسیدچرب می‌تواند به فرم فعال بیولوژیکی امگا-3‌های EPA و DHA نیز تبدیل شود. این نوع فرآیند تبدیل ناکارآمد بوده و تنها درصد کمی از ALA به فرم‌های فعال تبدیل می‌‌شود.

ALA در غذاهایی مانند دانه کتان، روغن دانه کتان، روغن کانولا، دانه چیا، گردو، بذر شاهدانه و دانه‌های سویا یافت می‌شود.

EPA

ایکوزاپنتانوئیک اسید اغلب در محصولات حیوانی مانند ماهی چرب و روغن ماهی وجود دارد. اما برخی از ریزجلبک‌ها نیز حاوی EPA هستند. این نوع اسیدچرب عملکردهای مختلفی در بدن شما دارد. بخشی از آن می‌تواند به DHA تبدیل شود.

DHA

دوکوزاهگزائونیک اسید مهم‌ترین اسیدچرب امگا-3 در بدن شما است. این نوع اسیدچرب، از کلیدی‌ترین اجزای ساختاری مغز ، شبکیه‌ی چشم‌ و چندین بخش دیگر بدن شما است.

همانند EPA، این اسیدچرب اغلب در محصولات حیوانی مانند ماهی چرب و روغن ماهی وجود دارد. گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات حیواناتی که از علف تغذیه می‌کنند نیز مقادیر قابل توجهی از این نوع اسیدچرب را دارند.

گیاه‌خواران اغلب کمبود DHA دارند و باید در برنامه غذایی خود، مکمل‌های ریزجلبکی مصرف کنند تا از دریافت مقدار کافی امگا-3 اطمینان حاصل کنند.

نسبت امگا-6 به امگا-3

اسیدهای‌چرب امگا-6 نیز همانند اسیدهای‌چرب امگا-3 نقش مهمی را در بدن شما ایفا می‌کنند. هر دو آن‌ها برای تولید مولکول‌های سیگنالینگ که ایکوزانوئید نامیده می‌شوند، اهمیت دارند. ایکوزانوئیدها نقش‌های متعددی داشته که با التهاب و انعقاد خون مرتبط است. با این حال، امگا-3 ضد‌ التهاب بوده و دانشمندان فرض می‌کنند که خوردن بیش‌ازحد امگا-۶ این اثرات مفید را خنثی می‌کند. در رژیم غذایی غربی، مصرف امگا-6 در مقایسه با امگا-3 بسیار زیاد است، بنابراین نسبت امگا-6 به امگا-3، در حال حاضر به سمت امگا-6 منحرف شده است. حفظ تعادل بین این دو نوع چربی، که اغلب نسبت امگا-6 به امگا-3 نامیده می‌شود، ممکن است برای سلامتی مهم باشد. اگرچه، شواهد کافی برای اثبات مضر بودن امگا-6 وجود ندارد، اما اغلب متخصصین سلامت اتفاق نظر دارند که دریافت مقادیر کافی امگا-3 برای سلامتی مهم است.

پس از تکمیل آزمایش، به‌سادگی می‌توانید نتیجه آن را به‌صورت اینترنتی از بخش جوابدهی آنلاین سایت آزمایشگاه ملاحظه کنید. در صورت نیاز می‌توانید نسخه چاپی را نیز از پذیرش آزمایشگاه دریافت کنید.

عملکرد اسیدهای‌چرب امگا-3

اسیدهای‌چرب امگا-3 (مخصوصا DHA)، برای مغز و شبکیه چشم حیاتی هستند. همچنین برای خانم‌ها باردار و شیرده، دریافت مقادیر کافی DHA اهمیت دارد، زیرا DHA می‌تواند بر روی سلامت و هوش نوزاد اثر بگذارد. علاوه‌برآن، دریافت مقادیر کافی امگا-3 می‌تواند فواید زیادی را برای سلامتی افراد بالغ داشته باشد. این موضوع به ویژه برای فرم‌های با زنجیره بلندتر EPA و DHA صادق است. اگرچه شواهد متفاوت است، اما مطالعات نشان می‌دهند که اسیدهای‌چرب امگا-3 می‌توانند در برابر انواع بیماری‌ها از جمله سرطان سینه، افسردگی، ADHD و انواع بیماری‌های التهابی از شما محافظت کنند. اگر شما ماهی یا سایر منابع غذایی امگا-3 را استفاده نمی‌کنید، باید از مکمل‌ها بهره ببرید. هر دو آن‌ها ارزان و مؤثر هستند.

مقدار مصرف روزانه امگا-3

اسیدهای‌چرب امگا-3 فواید بسیاری برای سلامتی دارند. بهترین راه برای به دست آوردن آن‌ها، خوردن حداقل دوبار در هفته ماهی‌های چرب است، اما اگر ماهی‌های چرب مصرف نمی‌کنید، باید استفاده از مکمل را در نظر بگیرید. بااین‌حال، اطمینان از اینکه مکمل شما حاوی مقادیر کافی ایکوزاپنتائونیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید است، اهمیت دارد. این‌ها مفیدترین نوع اسیدچرب امگا-3 هستند و در ماهی چرب و جلبک یافت می‌شوند. شما همچنین می‌توانید امگا-3 را از دانه‌ها و مغزها مانند دانه کتان و گردو دریافت کنید. این غذاها حاوی آلفا-لینولنیک اسید هستند که مقدار کمی از آن در بدن شما می‌تواند به EPA و DHA تبدیل شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله میزان مصرف بهینه امگا-۳ مراجعه کنید.

مجموعه آزمایشگاهی بوعلی، یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های غرب کشور، پیشرو در ارائه انواع خدمات آزمایشگاهی در استان کرمانشاه
سی‌متری دوم ۲۲ بهمن، بلوار وحدت، ک ۱۱۸ غربی، ساختمان اردیبهشت
صفحه بوعلی در اینستاگرام
از طریق شماره تلفن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

واتساپ